Salgsstrategi av eksisterende bil

Startet av petersv, man 28. jul 2014, kl. 17:34

« forrige - neste »

petersv

Rengner med de fleste har en bil de skal erstatte med Model X. Hva er strategien for å selge denne? Selge så tidlig som mulig og klare seg litt uten/med en bil, eller vente til siste liten før/etter levering?

Jeg har en S som vurderes byttet ut med X, men er usikker på på jeg i hele tatt skal bytte siden jeg enda ikke vet hva det vil koste. For min del vil det nok lønne seg å selge S-en så tidlig som mulig, men det er ikke så lett før priser på X slippes. Så hva tror dere, slippes prisene så tett opptil lansering som mulig, eller kommer de litt før?

noto

Vil tro det blir et markant dropp i bruktprisene på S pga mange i din situasjon og pga at S kan bli oppgradert parallellt med introduksjon av X (les AWD). Med større tilbud og lavere etterspørsel må det bli en skarp nedgang fra det (kunstig) høye nivået vi ser nå.

satheesh.net

Jeg tror også Tesla kommer til å introdusere ny teknologi (acc, etc.) og oppgraderinger (awd, etc.) i de nyere bilene som kommer. Det vil nok derfor, som @noto også nevner, bli en dumping av gjeldende TMS'er. Jeg skal (i hvertfall inntil videre) beholde TMS og ikke bytte ut denne før om et par år. :D

Må nesten se an situasjonen også, skal ikke se bort ifra at TMX er bilen som blir mest brukt. Da er det bare "bortkastet" å ha en TMS stående; selv om den ser stunning ut. ;)

sigurdi

Har ikke noen og trenger ikke noen salgs strategi, gamle VW Caravellen blir kjørt til siste hvile (dersom den lever lenge nok til å se X rulle in på tunet)

Er ganske mange år siden jeg bestemte meg for elbil, som hovedbil og har siden ventet på bilen som passer til vår familie og vårt bruksmønster.

Alternativet har vært en nyere Carawelle, eller en brukt Q7 eller til nøds X5 men blir dårlig med plass når 5 personer plus hund skal på langtur.

Konebil/lærekjørebil/ungdomsbil - 206cc blir værende i husstanden i mange år til.
Elbil ikke egnet til øvelseskjøring, får lære manuelt gir, pappa/mamma ønsker håndbrekk mellom setene og ikke alt for mye hester kan være greit, når 16 åringen setter seg bak rattet for første og andre gang. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net

Sitat fra: sigurdi på tir 29. jul 2014, kl. 11:46
... når 16 åringen setter seg bak rattet for første og andre gang. :-)
sigurdi

Du mener vel første og siste gang ...  ;D ;)

sigurdi

Sitat fra: satheesh.net på tir 29. jul 2014, kl. 13:16
Sitat fra: sigurdi på tir 29. jul 2014, kl. 11:46
... når 16 åringen setter seg bak rattet for første og andre gang. :-)
sigurdi

Du mener vel første og siste gang ...  ;D ;)

Tenkte han skulle prøve X tredje og siste gang han lærerkjører. he he he he he
Elstemann (15) klaget til sin mor at jeg skremte han, når jeg tok han med på prøvetur med P85. :-) (Var jo bare en liten akselerasjons test og var ikke over fartsgrensen engang)
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Mange gode utsagn her, som jeg deler. Tror det lureste er å selge så fort som mulig, men må bare vente til prisene lanseres først...

I går dumpa forsikrings-regningen (premie er et teit ord på dette, og forbrukerrådet prøver å få forsikringsselskapene til å slutte å bruke det, vi har jo ikke akuratt "vunnet" noe som tilsier at vi er så heldige om får betale) ned i postkassa (dog den elektroniske,) vips hadde årlig sum doblet seg. Jippii... kanskje et tegn om at jeg bør selge?

hgs

Sitat fra: petersv på ons 30. jul 2014, kl. 10:20

I går dumpa forsikrings-regningen (premie er et teit ord på dette, og forbrukerrådet prøver å få forsikringsselskapene til å slutte å bruke det, vi har jo ikke akuratt "vunnet" noe som tilsier at vi er så heldige om får betale) ned i postkassa (dog den elektroniske,) vips hadde årlig sum doblet seg. Jippii... kanskje et tegn om at jeg bør selge?

Off-topic, men et forsikringsselskap som uten videre dobler prisen fra et år til det neste hadde jeg forsøkt å kvitte meg med før bilen iallfall. Har du hatt skader sist år? Og har du sjekket om andre selskaper gjør det samme?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

hgs

Den eneste grunnen til at vi fortsatt har en fossilbil er hengerfeste, så om X'en får brukbar tillatt hengervekt og prisen ikke er så langt fra S er veien til å bli helelektrisk åpen. Så fort pris og leveringstider på X blir klar vil jeg sjekke med Tesla omtrent hva vi kan forvente å få i innbyttepris for S ved en gitt km-stand, og se om mellomlegget opp til X er til å leve med. Så kan man heller prøve å få en bedre pris på Finn i mellomtiden. 

Og så kan fossilen begraves for godt når Model 3 kommer.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

olabt

Sitat fra: hgs på ons 30. jul 2014, kl. 23:07
Sitat fra: petersv på ons 30. jul 2014, kl. 10:20

Hva betaler folk i forsikring for S'en egentlig?

Off-topic, men et forsikringsselskap som uten videre dobler prisen fra et år til det neste hadde jeg forsøkt å kvitte meg med før bilen iallfall. Har du hatt skader sist år? Og har du sjekket om andre selskaper gjør det samme?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

petersv

Jeg hadde en veldig god pris i denne perioden, så det var forventet, men ikke mye oppgang akkurat...

Ingen skader nei, har fått et bedre tilbud fra If, så går over til de hvis ikke Gjensidige matcher, minus litt til. Har ikke så mye bonus, Model S er første bilen vår, og motorsykkelen ble akkurat avskiletet for tidlig til at jeg kunne overføre bonusen fra den, 3 år og 3 mnd.)

Lurt det med å høre hva Tesla gir i innbytte, men jeg tror faktisk ikke de går ut med det før den dagen man bytter, og så lenge vil jeg ikke vente. De er heller ikke ledende på pris på innbytte, men er jo veldig enkelt da.

sigurdi

Sitat fra: petersv på tor 31. jul 2014, kl. 09:26
Har ikke så mye bonus, Model S er første bilen vår, og motorsykkelen ble akkurat avskiletet for tidlig til at jeg kunne overføre bonusen fra den, 3 år og 3 mnd.)

Har du hatt samme selskap lenge, tror det skal gå uanset.
Vi har klart oss fint fra 2009 med bare en bil, men da våren kom og vi begynte å se på langtidsplaner for bilparken kom det en Cabriolet inn på tuner. (Og konemor, samt poden som skal lærekjøre fra neste år var fornøyd)

Har hatt IF i alle år men fikk startbonus først, men ringte og de søkte om jeg kunne hente inn bonus fra 2009 for 2.bil tok et par dager før jeg fikk svar at det hadde gått bra.

75% 8 året på hovedbil og 70% 2 året på bil 2. (Mye bedre en 50% startbonus)

sigurdi

edit: satt inn manglende qoute parentes
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Samme selskap lenge ja, derfor jeg fikk bra pris i fjor. De skal se på saken, sa de for noen dager siden. Vi får se

petersv

Da var det gjort, S-en solgt. Da begynner ventetida! Regner forresten med at forsikringspremien blir endel høyere på X-en...

sims

Hva fikk du / hvilken config? Mye etterspørsel?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA