Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felger e-up

Startet av Mats, mandag 28. juli 2014, klokken 15:48

« forrige - neste »

znaky85


Mats

Sitat fra: raathass på onsdag 03. september 2014, klokken 16:33
Hei.

Jeg satte vinterdekk på originalfelgene og kjøpte helt nye sommerhjul.  De originale sommerdekkene solgte jeg på finn.

Det ble litt rot i bestillingsprosessen og jeg fikk noen Hakka i dimensjon 185/55-15.  Var skeptisk til bredden men det gikk over all forventning.

Til sommerbruk kjøpte jeg Ypsilon Black med 195/50-16.  Er superfornøyd med det valget!



/r

Har du merket noe stor forskjell på rekkevidden når du byttet til 195 og 16"?
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

raathass

Betalte rundt 10 000 sammen med bilen. Ikke gratis men enkelt og normalt god kvalitet på originalfelger.

Når det gjelder kjørelengde har jeg ikke noe sammenlikningsgrunnlag. Kjører lenger med sommerhjul enn vinterhjul, men det er forskjell på -5 og +20. Kan ikke huske at jeg opplevde kortere kjørelengde da jeg skiftet, mer mer opptatt av langt bedre kjørekomfort :-).


/r

Caspar

#33
195/50-15, så litt små ut med en gang, men etter et par dager ser det helt riktig ut.
(Og når førstemann forklarer meg hvorfor bilder tatt med ipaden og lastet opp med ipaden blir opp/ned så skal jeg selvsagt fikse de :))
Trykker du på bildet, og åpner det så blir det riktig ???
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mats

TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

Careka

her er mine 15" x 5"  som skal ha sommerdekkene på og de orginale skal brukes til vinterdekkene.

og bildene fra telefonen havner på hode  ???

E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

tlauri

Disse skal jeg kjøre med. 175/65/15 hakka 8


TheBandit

#38
Hei.

Da kjøpet av e-up skjærte seg pga en idiot av en selger, så har jeg ett sett med splitter nye vinterdekk til e-up som jeg må selge.

Dekkene er av typen Continental ContiVikingContact 6 175/65-15 på tøffe Mega-felger.

Finn-annonsen finner du her.

Er noen her interessert så gi meg ett hint. :-)
2013 Ford Focus Titanium 1.0 Ecoboost
2008 Yamaha FJR1300A

jensjacob

Hej. Går det at sætte 185 mm dæk på e-up'ens originalfælge hvorpå der normalt sidder 165 mm dæk ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Mats

Sitat fra: jensjacob på søndag 28. desember 2014, klokken 16:42
Hej. Går det at sætte 185 mm dæk på e-up'ens originalfælge hvorpå der normalt sidder 165 mm dæk ?

Det går helt fint. Jeg har satt 185 vinterdekk på orginalfelgene. (nokian hakkapeliitta r2, anbefalles)
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

jensjacob

Ok, tak. Det lyder godt. 165mm dæk er næsten for smalle til at den kan udnytte alt sit moment. Ihvertfald fra stilstand. Så må vi se med rullemodstanden.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

areinh


Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 13:49
Ok, tak. Det lyder godt. 165mm dæk er næsten for smalle til at den kan udnytte alt sit moment. Ihvertfald fra stilstand. Så må vi se med rullemodstanden.

Jeg har også 185/55R15 vinterdekk på originale felger, og er veldig fornøyd. 165mm er som du sier alt for smalt, og jeg opplevde at bilen ble mer stabil med vinterdekk på, selv med "myk" gummi.
Vurderer å bruke 175/60R15 til sommeren, 165/65 har jeg allerede solgt på finn.no

jensjacob

Alletiders.

Jeg har set anbefalinger om tryk op til 3 bar. Men hvad kan de respektive dæk i nævner rent faktisk tåle ? Hvor langt er der fra de 3 bar til fabrikanternes anbefalede maksimaltryk ?

Man må vel også antage at ved højere tryk bliver dækkene mere sårbare mht. Punktering.

Jeg spørger fordi min gamle Mercedes 190e lå på ca. 2,2 bar (195 mm brede dæk). Derfor synes jeg også at 3 bar lyder af meget.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

areinh


Sitat fra: jensjacob på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:49
Alletiders.

Jeg har set anbefalinger om tryk op til 3 bar. Men hvad kan de respektive dæk i nævner rent faktisk tåle ? Hvor langt er der fra de 3 bar til fabrikanternes anbefalede maksimaltryk ?

Man må vel også antage at ved højere tryk bliver dækkene mere sårbare mht. Punktering.

Jeg spørger fordi min gamle Mercedes 190e lå på ca. 2,2 bar (195 mm brede dæk). Derfor synes jeg også at 3 bar lyder af meget.

Det står oppgitt en max verdi på de respektive dekkene, ofte er det 45-50 psi som oppgis. 1 bar = 14,5 psi. Produsenten garanterer at dekket tåler max belastning ved dette lufttrykket. Dvs at dekket egentlig tåler enda mer luft ved normal belastning.

Lufttrykk styres ikke av dimensjon, det bestemmes av bruksområde. Dvs hvilken vekt og hastighet dekket skal utsettes for. En traktor kjører normalt sett med 1-1,5 bar lufttrykk, mens en lastebil som regel ligger på 7-10 bar.

3 bar bør være problemfritt mtp punkteringer, men dersom man går langt forbi dette må man regne med større risiko for punktering. Særlig i høy hastighet med mye last.

Ved å bruke høyere lufttrykk enn det som er anbefalt av bilprodusent kan man oppleve mer støy, dårligere komfort og noe dårligere grep. Muligens også noe raskere slitasje. Fordelen er lavere rullemotstand og mindre varmeoppbygning i dekket.

Selv kjører jeg 40 psi på e-up, som tilsvarer ca 2.8 bar. Kjører aldri så høyt på bensinbil, men føler at det er en grei mellomløsning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA