Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei Elbilforeningen - er dere her? Og leser trådene om hurtiglader status?

Startet av goggo, mandag 28. juli 2014, klokken 11:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Problemene til Fortum har vi vært i kontakt med dem fortløpende på. Problemet Fortum kan vel sies å være todelt: 1 De sliter med er 3. parts leverandør av reservedeler til laderne fra DBT. DBT sin underleverandør klarer rett og slett ikke levere raskt nok. 2 De er kundeoperatør av laderne til Nissan-forhandlerne, men ikke teknisk ansvarlige for dem. Problemet er her dog det samme; Nissanforhandlerne må vente på deler som ikke kommer fort nok.

Det må jo være et bakenforliggende problem her som gjør at laderne trenger reservedeler hele tiden? ABB sine er stort sett aldri nede, bedre at de holder enn at man får reservedeler kjapt når de ryker. Er laderne av dårlig kvalitet og går i stykker i ett sett blir ikke situasjonen bra bare fordi man får orden på reservedelssituasjonen.

Det er synd Fortum gikk for DBT og ikke for ABB (evt. Siemens som også har vært bra). Jeg antar de synes det samme selv slik som situasjonen har utviklet seg. Billigste produkt i innkjøp er veldig ofte ikke billigste produkt over tid når man også ser på andre kostnader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Jeg kjenner ikke til problemene til Fortum, men jeg har ladet flere ganger på Nissan Kristiansand sin lader tidligere og aldri observert noen problemer før Fortum overtok driften. Etter det har den stort sett vært ute av drift. Det er derfor nærliggende å tro at det er betalingsløsningene de sliter med, men jeg har ikke noe belegg for å hevde dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på onsdag 06. august 2014, klokken 16:51
Jeg kjenner ikke til problemene til Fortum, men jeg har ladet flere ganger på Nissan Kristiansand sin lader tidligere og aldri observert noen problemer før Fortum overtok driften. Etter det har den stort sett vært ute av drift. Det er derfor nærliggende å tro at det er betalingsløsningene de sliter med, men jeg har ikke noe belegg for å hevde dette.

I så fall er systemet designet feil. Om betalingsløsningen ikke fungerer bør fail-safe være gratis lading. Ikke avstengt lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X-Trail

Mitt inntrykk etter å ha snakket med daglig leder hos Nissan i Kristiansand, var at de ønsket å erstatte hele laderen i en annen type. Dette var midt i juni og den hadde vært nede en måned allerede :(
Stolt eier av ELise♡

goggo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27

Ishavsveien og Transnova
Vi missliker de stadige utsettelsene Ishavsveien kommer med, fordi vi vet at det er behov for laderne. Dette vet både Ishavsveien og Transnova. Ishavsveien kommer med mange forklaringer på utsettelser som Transnova har godtatt.
Jeg tror ikke Transnova vil godta ytterligere utsettelser, en den utsettelsen de har fått på bygging til ut november(??), opprinnelig 30. august av hensyn til likebehandling med andre operatører.

Hva gjør vi?
Fortsette å være utålmodig, forlanger at frister som blir gitt overholdes, stimulere at flere bidrar til at ladere kommer, med mer.

Først vil jeg få si takk til el-snorre for utfyllende svar.

Om jeg ikke har vært sjokkert tidligere, så blir jeg det i alle fall nå når du sier at Transnova har gitt Ishavsveien utsettelse enda en gang - og nå til November.
Dette betyr jo at Transnova aktivt boykotter utbygging av hurtigladere på viktige hovedveier i Norge, for så lenge Ishavsveien får utsettelse så er det jo ingen andre som bygger ut.
Det er kjempebehov for ladestasjoner på Cinderella, Hønefoss, Gran på Hadeland, og sikkert mange andre steder. Men disse stedene ville jeg tro hadde vært bygget ut nå av andre aktører hvis ikke Transnova hadde bestemt seg for å gi Ishavsveien nye sjanser hele tiden. Kan ikke noen ( = Elbilforeningen  :) ) få Transnova til å innse hva som er resultatet av disse stadige utsettelsene de gir da? Eller er det slik at kundene (vi elbil brukere ) ikke er viktig i dette bildet i det hele tatt, slik at det ikke er nødvendig å ta hensyn til oss før det tas slike avgjørelser?

Dessuten er jeg fullstendig uenig i at vi skal godta at Fortum skylder på underleverandører. De kan da vel umulig ha planlagt å drifte disse hurtigladerne uten å ha kontraktfestet tilgang til reservedeler?

For meg virker det som om Fortum ikke engang har realtime overvåkning av laderne sine.  Iallefall så har ikke Fortum support damene tilgang til denne overvåkningen for vi har sett eksempler på at vi brukere må lese status på skjermene på laderne fordi support-damene ikke vet hva som skjer. De kan ikke engang se om noen har trykket på nødstoppen, selv om dette står svart på hvit på skjermen på laderen. Men kommunikasjonen er jo oppe, for de får til å restarte laderne eller fjern-åpne for lading likevel.
OK, jeg lover dette er siste gang jeg skal bruke dette ordet i denne sammenheng :)   
Og ordet er:  Amatørmessig!! 

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

el-snorre

Stabile ladere som ikke går i stykker men bare behøver en omstart er selvfølgelig å foretrekke.
Fortum må nesten selv svare på sine valg. Dog vi vet er at Fortum fikk en rekke DBT-ladere av Nissan, muligens 10 til Norge. Ladere som DBT har laget skallet til og skrudd sammen på oppdrag/bestilling fra Nissan. Kan tenkes det er litt kompliserende hvem som har garantiansvar etc. Det jeg vet er at noen aktører presser på for å få på plass et større delelager i Norge på kritiske deler til DBT-laderne, uten at jeg kan utdype hvem nå. Videre har vi tatt til ordet for at (det blir vel) 4. partsleverandør skal levere bypas, dvs. deler direkte til Norge uten unødige mellomledd rundt om i verden.

Fortum har forøvrig ikke bare DBT som leverandør, men har ladere fra andre aktører også i sitt system. Det er vel snart 10 ABB-ladere, noen Efacec og kanskje noen andre. Mener Fortum også har byttet en DBT-lader med en annen lader, lurer på om det var på Vinterbro, så tror nok de jobber med å få laderne på plass.
Dessverre er det vi Elbilister som rammes når en (eller flere) ladere er nede. Sårbarheten er grunnen til at vi forlanger to ladere per sted, med mindre det er kort avstand til neste lader.

Tviler ellers på at betalings-løsningen som er grunnen til at laderne har gått ned. Dette da flere av Nissan forhandlerne har slitt med samme lader uten at de har vært opperert av Fortum.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rav4_EV

Kan noen fortelle meg hvorfor en hurtiglader har en nødstoppknapp?

Veldig kjekt på maskiner som kan sluke og tygge opp en arm eller et bein dersom operatøren er uforsiktig.
Også greit på en rulletrapp dersom noen kiler fast et bein når det er ute å går barbeint.

Hvorfor er den montert på en hurtiglader? Er de bygget i amatørenes høyborg?


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

cra

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 07. august 2014, klokken 23:42
Kan noen fortelle meg hvorfor en hurtiglader har en nødstoppknapp?

For at man manuelt skal kunne skru av strømmen dersom noe går galt, f.eks. brann i bilen som lader, eller at noen kjører på den og elektronikken skulle bli skadet. (søkt, men dette er de første jeg kommer på).  Og kanskje er det et krav å ha slikt for å få godkjenning? (Tesla SC har ikke nødstopp det jeg har sett).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

goggo

Etter å ha ha vært aktiv i flere tråder angående hurtiglading i sommer så er min foreløpige (og subjektive) konklusjon denne:

1) Elbilforeningen er i dialog med operatørene, og jobber aktivt med å forsøke å få på plass en løsning for reservedeler til hurtigladerne.

2) Både Elbilforeningen og elbil brukerne ser ut til å være enige om at Transnova med sin nåværende støtteordning gjør mer skade enn nytte for å få på plass et fungerende nettverk av hurtigladere. De gjør at det frie markedet ikke fungerer, og deres støtteordninger prioriterer investeringer i stedet for  drift/oppetid/bruk av laderne. 

3) Elbil brukerne er villige til å leve med 22 KW hurtigladere framfor 50 KW ladere dersom det vil gjøre det enklere og rimeligere å bygge ut og drifte lade nettverket.  De fleste laderne er jo ikke mye brukt, og på de få stedene der det er stort behov så kan det jo senere utvides med flere ladere eller høyere hastigheter.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hkaspenberg

Kan ikke være mer enig. Transnova bør sette krav til drift/oppetid og til betalingslønsinger. Det eneste som duger er standard bankkort/VISA/MC terminal. Hvis man skal ha abonnementsordninger kan man ha RFID for å identifisere seg i tillegg, eller rett og slett registrere bankkortet med kortnummer hos leverandøren når man tegner abonnementet.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA