Sommer med leafen :)

Startet av Mippen, søndag 27. juli 2014, klokken 16:02

« forrige - neste »

Mippen

Da er Atlanterhavsveien også kjørt. Startet på Halsa med 100% og kjørte til Kristiansund. Ladet hos familie og Hadde ca 60% igjen når jeg kom fram etter litt over 6 mil. Ladet til 78% et par timer på 10A og kjørte til Atlanterhavsveien. Brukte 6-7 prosent hver vei i Atlanterhavstunnelen 6km lang og 10% stigning fra midten og opp. Hadde 28% igjen ved retur etter vel 8 mil kjørt.

Når jeg kom tilbake til Kristiansund dro vi til sentrum for å spise og kikke litt. Forsøkte å lade på ladestolpen på Gassverktomten. Fikk ikke ladet med ChargeAmps kabelen min da det ikke var plass til å lukke luken til stolpen. Hadde litt samme problem med original kladden som jeg hadde glemt å ligge fra meg hjemme. Fikk heldigvis så vidt lukket den og fikk ladet litt. Har kjøpt meg en kort skjøteledning som jeg skal bruke neste gang slik at jeg ikke ødelegger kabelen min. Hvordan har dere andre løst dette? Byttet plugg?
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. august 2014, klokken 18:23
Da er Atlanterhavsveien også kjørt. Startet på Halsa med 100% og kjørte til Kristiansund. Ladet hos familie og Hadde ca 60% igjen når jeg kom fram etter litt over 6 mil. Ladet til 78% et par timer på 10A og kjørte til Atlanterhavsveien. Brukte 6-7 prosent hver vei i Atlanterhavstunnelen 6km lang og 10% stigning fra midten og opp. Hadde 28% igjen ved retur etter vel 8 mil kjørt.

Når jeg kom tilbake til Kristiansund dro vi til sentrum for å spise og kikke litt. Forsøkte å lade på ladestolpen på Gassverktomten. Fikk ikke ladet med ChargeAmps kabelen min da det ikke var plass til å lukke luken til stolpen. Hadde litt samme problem med original kladden som jeg hadde glemt å ligge fra meg hjemme. Fikk heldigvis så vidt lukket den og fikk ladet litt. Har kjøpt meg en kort skjøteledning som jeg skal bruke neste gang slik at jeg ikke ødelegger kabelen min. Hvordan har dere andre løst dette? Byttet plugg?

Jeg kjøpte et "slim-line" Schuko-støpsel da jeg var i Tyskland, monterte dette med en halvmeter skjøteledning og en kontakt. Alt sammen godkjent for inntil 16A og utendørsbruk, naturligvis. Da kan jeg bruke Charge-Amps-kabelen hvor som helst uten å måtte slåss med dårlig plass fordi støpselet på den kabelen er så svært.. :)

:)

Mippen

Sitat fra: E_S på tirsdag 05. august 2014, klokken 18:30

Jeg kjøpte et "slim-line" Schuko-støpsel da jeg var i Tyskland, monterte dette med en halvmeter skjøteledning og en kontakt. Alt sammen godkjent for inntil 16A og utendørsbruk, naturligvis. Da kan jeg bruke Charge-Amps-kabelen hvor som helst uten å måtte slåss med dårlig plass fordi støpselet på den kabelen er så svært.. :)

Høres smart ut :) Ikke noen som selger slikt i Norge? Har tenkt å gjøre som deg men fant bare vanlig utendørs støpsel.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Denne funker bra sammen med Charge-Amp-kabelen i de trange ladepunktene:

http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Har kjøpt et 45 grader vinklet støpsel fra ebay. Har ennå tilgode å finne en ladestolpe den ikke passer i. Kvaliteten på produktet var riktignok ikke helt god, så jeg vil ikke anbefale den til andre. Men finner man tilsvarende i god kvalitet burde det vært standard på alle ladekabler.

Midgard

Til helga skal jeg igjen kjøre Leafen til bøfjorden, denne gang med 5 stykk i bilen. Spent på hvor stor forskjell dette utgjør, bestilte type2 kabel for en uke siden. Håper denne dukker opp til da. 10a originalkladden er litt treg når man bare skal handle på Surnadal.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

jkirkebo

Er det en sånn Proxll-stolpe med sensor der låsen er? Jeg pleier å ta en liten kvist eller småstein og kile i sensoren slik at strømmen alltid står på...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mippen

Sitat fra: BE på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:56
Denne funker bra sammen med Charge-Amp-kabelen i de trange ladepunktene:

http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000

Kjøpte meg en lignende men skal montere på et støpsel i stedet for de 3. :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 00:11

Er det en sånn Proxll-stolpe med sensor der låsen er? Jeg pleier å ta en liten kvist eller småstein og kile i sensoren slik at strømmen alltid står på...

Hva den heter vet jeg ikke men den ser sånn ut.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: emil på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:50
Har kjøpt et 45 grader vinklet støpsel fra ebay. Har ennå tilgode å finne en ladestolpe den ikke passer i. Kvaliteten på produktet var riktignok ikke helt god, så jeg vil ikke anbefale den til andre. Men finner man tilsvarende i god kvalitet burde det vært standard på alle ladekabler.

Det var noe slikt jeg forsøkte å finne på butikken uten hell. Skal dele her hvis jeg finner noe sted.

Sitat fra: Midgard på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:03
Til helga skal jeg igjen kjøre Leafen til bøfjorden, denne gang med 5 stykk i bilen. Spent på hvor stor forskjell dette utgjør, bestilte type2 kabel for en uke siden. Håper denne dukker opp til da. 10a originalkladden er litt treg når man bare skal handle på Surnadal.

10A går alt for tregt for meg hvis jeg er på farten, så ser den. Hadde besøk før ferien av svigers og da kjørte vi en del med 5 i bilen. Av en eller annen merkelig grunn brukte jeg mindre strøm enn ellers. Den ene ruten jeg kjører med litt stigning brukte jeg 1% mindre enn vanlig og har ikke klart å slå det selv med bare meg i bilen. Har klart et par ganger å kjøre likt men ikke mindre. Blir spennende å se om du merker forskjell. :)

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 08:06

Jepp, det er den typen. Låsehaken til lokket aktiverer en liten bryter når den føres inn i låsespalten. Det er bare å kile noe annet fast i låsespalten slik at bryteren aktiveres, da kan du lade med lokket åpent.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jan-Børre Olsen

Har også letet etter en skikkelig gummiert 45 graders støpsel men har ikke funnet så langt. I plastikk er ikke vanskelig å finne.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 10:09
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 08:06

Jepp, det er den typen. Låsehaken til lokket aktiverer en liten bryter når den føres inn i låsespalten. Det er bare å kile noe annet fast i låsespalten slik at bryteren aktiveres, da kan du lade med lokket åpent.

Ok. Kan kanskje teste det ut neste gang :)

Sitat fra: smaug01 på onsdag 06. august 2014, klokken 13:16
Har også letet etter en skikkelig gummiert 45 graders støpsel men har ikke funnet så langt. I plastikk er ikke vanskelig å finne.

Nei, i plast fant jeg også men ikke gummiert. Kanskje det ikke er så lett å lage en med vinkel i god nok kvalitet?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 15:01
Nei, i plast fant jeg også men ikke gummiert. Kanskje det ikke er så lett å lage en med vinkel i god nok kvalitet?

Hvis man klarer å lage en som går rett ut burde det være en smal sak og lage den 45 grader. Den jeg postet bilde av har jo et praktisk øye å ta tak i for å dra ut kontakten så man ikke blir fristet til å dra rett i kabelen.

Mippen

Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 15:05
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 15:01

Hvis man klarer å lage en som går rett ut burde det være en smal sak og lage den 45 grader. Den jeg postet bilde av har jo et praktisk øye å ta tak i for å dra ut kontakten så man ikke blir fristet til å dra rett i kabelen.

Sant nok. Kan høre med svigerfar når han kommer hjem fra ferie. Er i bransjen. Kanskje han vet noe eller kan skaffe.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA