Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større og mindre modifikasjoner på din Leaf - hva har DU gjort?

Startet av E_S, onsdag 23. juli 2014, klokken 18:03

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: tomrh på mandag 11. august 2014, klokken 10:36
Sitat fra: smaug01 på mandag 11. august 2014, klokken 10:08
Har vurdert å forbedre ledningsnettet til hovedlysene men har liksom ikke helt fått meg til å gjøre det siden bilen i seg selv ikke leverer skikkelig spenning(14,4V) til batteriet. Litt mye greier for et ikke 100% resultat men tror kanskje jeg må i tenkeboksen likevel. Hmmmm.
Tekna har vel xenon fjernlys? Og de trekker mer strøm enn halogen?
For halogen (Acenta, Visia, gammel Leaf) er vel faktisk ikke gevinsten så stor. Brukte denne kalkulatoren: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php
Halogen fjernlys trekker 60W, dvs. ca. 5A. Lengden på kablene aner jeg ikke, men satte inn 2 meter (to ledninger á 1 meter). Selv med tynneste kabel (0,75 mm2) får jeg et spenningsfall på bare 0,47V. Dette utgjør bare 2,5W tapt effekt.
Alle Leafer har halogen fjernlys. Spenningsfall og lysutbytte på halogenlys er ikke linær. Husker ikke huskeregelen i farten men 0,5V spenningsfall @12V utgjør ca 20% mener jeg å huske mens 0,5V spenningsøkning utgjør 75% mer lys. Økning fra 12V til 13,5V utgjør 250% mer lys.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Småfly

Sitat fra: tomrh på mandag 11. august 2014, klokken 10:36
Sitat fra: smaug01 på mandag 11. august 2014, klokken 10:08
Har vurdert å forbedre ledningsnettet til hovedlysene men har liksom ikke helt fått meg til å gjøre det siden bilen i seg selv ikke leverer skikkelig spenning(14,4V) til batteriet. Litt mye greier for et ikke 100% resultat men tror kanskje jeg må i tenkeboksen likevel. Hmmmm.
Tekna har vel xenon fjernlys? Og de trekker mer strøm enn halogen?
For halogen (Acenta, Visia, gammel Leaf) er vel faktisk ikke gevinsten så stor. Brukte denne kalkulatoren: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php
Halogen fjernlys trekker 60W, dvs. ca. 5A. Lengden på kablene aner jeg ikke, men satte inn 2 meter (to ledninger á 1 meter). Selv med tynneste kabel (0,75 mm2) får jeg et spenningsfall på bare 0,47V. Dette utgjør bare 2,5W tapt effekt.

Tekna har LED nærlys og halogen fjernlys. Tipper kabeltykkelsen var enten 0.5 eller 0.75mm2. Hvor lange lengder det er snakk om før de kommer frem til pæra aner jeg ikke. Stemmer at det er snakk om ca 5A for hver pære. Men hvis tykkelsen er like dårlig frem til releet og det så blir splittet til hver pære snakker vi 10A på en 0.5 eller 0.75mm2 ledning, uten at jeg vet om det er tilfelle.
Jeg målte spenningen over pæra før jeg la opp nytt og den lå på ca 11v mot 13v over batteriet. Så at det er et betydelig spenningstap på veien er det ikke tvil om.

tomrh

Sitat fra: Småfly på mandag 11. august 2014, klokken 11:28
Men hvis tykkelsen er like dårlig frem til releet og det så blir splittet til hver pære snakker vi 10A på en 0.5 eller 0.75mm2 ledning, uten at jeg vet om det er tilfelle.
Jeg målte spenningen over pæra før jeg la opp nytt og den lå på ca 11v mot 13v over batteriet. Så at det er et betydelig spenningstap på veien er det ikke tvil om.
Målingen er jo fasiten. Det må derfor være slik du sier, at det splittes til hver pære, og at mesteparten av kabel-lengden ligger før splitten. Og at den kanskje er bare 0,5 mm2. Utrolig dårlig. Må få byttet de ledningene!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ctr46

Sitat fra: DeadLock på onsdag 23. juli 2014, klokken 23:42
Hei.

Dette blir en spennende tråd etterhvert tenker jeg. :)

Jeg har gjort følgende med min Nissan Leaf:


  • L.E.D. inni bilen
  • Hvite Nissan Juke 17" felger
  • Sølvfargede blinklyspærer
  • 100W Xenonkit for fjernlyset
  • L.E.D. parklys, tåkelys foran og bak + ryggelys
  • Fjernet alle emblemer unntatt "Nissan"
  • Full understellsjustering (var +1,3 ute av stilling)
  • Brusa NLG-lader (kommer snart)
  • EBC Turbogroove bremseskiver (sorte) med Greenstuff klosser (kommer)
  • Tein Coilover-kit (senkesett) (kommer)

Kommer nok mere etterhvert tenker jeg. :)

Mvh
Thomas.

Hei!

Kunne du gitt en link til de forskjellige LED pærene du har kjøpt? Har ikke skiftet noen pærer selv enda, men tenker å gjøre det.
Kanskje du kan komme med en liten kjapp "bruksanvisning" på hvordan man enklest skifter de forskjellige pærene også?

Takk for svar :)
.

AkivB

Har en Hvit Perlemor Tekna 2014 modell.

Foreløpig er det ikke gjort stort.

-led skiltlys
-led parklys
-kjøpt 18" qashqai felger, men ikke montert. Skal lakkes i samme farge som bilen løpet av vinteren.

Sliter med å finne Led pærer som passer i kjørelysene i fanger.

Vurderer Xenonkjøper i fjernsyn og tåkelys. (Men tåkelys har jeg enda ikke brukt, så det er jo litt bortkastet. Men har bøttevis med Xenonkit og led pærer liggende, så det er jo kun jobben)

Vurderer sort folie på tak og i grill foran.
2014 Leaf Tekna Hvit Perlemor -ELeanor-

2005 Volvo XC90 D5 AWD Executive

tomrh

Sitat fra: ctr46 på onsdag 13. august 2014, klokken 21:29
Kunne du gitt en link til de forskjellige LED pærene du har kjøpt? Har ikke skiftet noen pærer selv enda, men tenker å gjøre det.
Du kan kjøpe billige LED-pærer fra Kina: http://www.dx.com/c/car-accessories-799/car-lights-723/car-led-bulbs-712
Har ikke skiftet noe i Leafen enda, de eksisterende skal få lov å ryke først. Men kjøpte fra Kina i fjor og byttet i vår eldre spacewagon. Mest fordi jeg ble så lei av å skifte pærer som røk hele tida.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ctr46


Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. august 2014, klokken 08:55
Sitat fra: ctr46 på onsdag 13. august 2014, klokken 21:29
Kunne du gitt en link til de forskjellige LED pærene du har kjøpt? Har ikke skiftet noen pærer selv enda, men tenker å gjøre det.
Du kan kjøpe billige LED-pærer fra Kina: http://www.dx.com/c/car-accessories-799/car-lights-723/car-led-bulbs-712
Har ikke skiftet noe i Leafen enda, de eksisterende skal få lov å ryke først. Men kjøpte fra Kina i fjor og byttet i vår eldre spacewagon. Mest fordi jeg ble så lei av å skifte pærer som røk hele tida.

Ok takk for svar:)
.

tomrh

Ecomodding:
- Montert variabel motstand i parallell med varmesensor på klima (fyre mindre for kråka)
- Isolert ekspansjonstank og de varme slangene til klima
- 15"-felger m/195 brede dekk

Annet:
- Jordet fjernlys
- Momo Win2 16" sommerfelger
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Rekkevidde modding:
- Montert fast 330Ohm motstand med bryter i paralell med varmesensor på klimaanlegg.
- Montert Webasto bensinvarmer med 4 liters rustfri ståltank inn i varmekretsen.
- Isolert åpne slanger i kjølekretsen

Praktiske forbedringer:
- Montert avtagbart hengerfeste fra Thule (for sykkelstativ)
- Byttet til 55W Xenon kit i fjernlys
- Ordinær Garmin GPS festet i det venstre lille vinduet ved A-stolpen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Balrog

Noen som har tips til hvor man får tak i fleksibel og varmebestandig rørisolasjon til varmeapparatet?
Det later til at dette kun er noe som selges på bakrommet til autoriserte rørleggere som kan dokumentere slektshistorikk med rørleggerforfedre helt tilbake til Harald Hårfagre.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. november 2015, klokken 18:58
Noen som har tips til hvor man får tak i fleksibel og varmebestandig rørisolasjon til varmeapparatet?
Det later til at dette kun er noe som selges på bakrommet til autoriserte rørleggere som kan dokumentere slektshistorikk med rørleggerforfedre helt tilbake til Harald Hårfagre.
Får du ingen tips så kommer du langt med rørisolasjon fra f.eks Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/
Det er hva jeg har brukt, men og noe brukt isolasjon som jeg fikk fra rørleggerrelasjoner som har røtter tilbake til Hårfagres tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 19:10
Får du ingen tips så kommer du langt med rørisolasjon fra f.eks Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/
Jepp, jeg valgte 35 mm innerdiameter fra Biltema men ser at jeg skulle kunne klemme på 28 mm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. november 2015, klokken 07:29
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 19:10
Får du ingen tips så kommer du langt med rørisolasjon fra f.eks Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/
Jepp, jeg valgte 35 mm innerdiameter fra Biltema men ser at jeg skulle kunne klemme på 28 mm.
Mulig du allerede har gjort det uten at jeg har fått det med meg men kunne du lagt ut noen bilder av isolasjonsjobben din?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Balrog

Ja de billige rørskålene fra Billigtema er selvsagt plan 9 http://www.imdb.com/title/tt0052077/, men det er mye herk med å tilpasse dem.
Den fleksible isolasjonen som koster litt mer tetter imidlertid mye bedre, er sjukt mye enklere å få på (har tenkt å gjennomisolere varmepumperørene mine i samme slengen, men er altså vanskelige å få tak i...

Ingen som vet om noe sted som selger dem?

http://www.nmc.se/t/86_17366.html
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

kodalse

Rekkevidde modding:
- Montert fast 330Ohm motstand med bryter i paralell med varmesensor på klimaanlegg. okt 2015
- Montert Webasto bensinvarmer med 4 liters rustfri ståltank inn i varmekretsen. 2014
- Isolert åpne slanger i varmekretsen aug 2015

Praktiske forbedringer:
- Montert avtagbart hengerfeste fra Thule (for sykkelstativ) 2014
- Byttet til 55W Xenon kit i fjernlys nov 2015
- Montert Thule Wingbars takfeste des 2015
- Ordinær Garmin GPS festet i det venstre lille vinduet ved A-stolpen. feb. 2015
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA