Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt GinELla

Startet av El rayo, mandag 29. desember 2008, klokken 12:33

« forrige - neste »

bosonic

En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.

Elektronikk(i biler) må alltid være lakkert når den er montert utenom kupe'en
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

#31
Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.

Elektronikk(i biler) må alltid være lakkert når den er montert utenom kupe'en


...Eller oppvarming slik at temperaturen holdes over duggpunkt slik at kondensering unngås. Det er en bedre løsning, ihvertfall på fastmontert elektronikk som står ute (batteriladere, lyskryssstyring, bilvaskemaskiner, elektronikk i prosessanlegg,...)

På en elbil burde det vel gå an å stjele en watt eller to til oppvarming?

Mvh Per
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

POSi411

Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)
Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.
Vil bare nevne at man også kan fylle boksen med tørr nitrogen for å unngå kondens.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

Baltor

Føler at dette blir litt unødig dramatisk, dette er en vanntett boks med noen strømførende ledninger, samme type boks kan man se i både snø, regn og sol på svært mange husvegger og lyktestolper.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

El rayo

Sitat fra: POSi411 på søndag 08. februar 2009, klokken 22:53

Vil bare nevne at man også kan fylle boksen med tørr nitrogen for å unngå kondens.
Det er vel en hemmelighet som er forbeholdt mil.spec. elektronikk?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

Jeg har jobbet med mye rart.
En av jobbene var utendørs infotavler. Der står helt vanlig pcer utendørs, tørt men masse kondens. Gått i 4 år nå, ikke ett eneste problem. Ene året måtte jeg inn i den ene å måke bort snø fra inni pcen fordi en dør hadde blåst opp, men pcen gikk.

Jeg har også hatt en pc nede i dette rommet på Thinken, uten problemer.
Men det er jo ett spørsmål om utstyrets pris :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Her er en i Australia som har konvertert en Mini sedan. Med blybatteri kan jeg ikke begripe at vekta stemmer.
http://www.evalbum.com/2407
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Batteriene veier 13,6 kg pr stk. Multiplisert med 12 stk blir ca: 163 kg
Motoren veier 48kg (106 pounds.)

Hva er egentlig vekta på denne bilen i originalstand?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Jeg mener at egenvekt original var omkring 600 kg, med en støpejernsmotor, tung gearkasse, bensintank og kjølesystem kan det spares nesten 100 kg på å konvertere.
Da er det ikke usannsynlig at vekten stemmer.

Det er jo nettopp vekten som er cluet med den gamle minien.
Tenk  dere denne bilen med en lithiumpakke!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#41
Sitat fra: hens på onsdag 11. februar 2009, klokken 09:22
Jeg mener at egenvekt original var omkring 600 kg,
Du har rett, Hens. Det er hukommelsen som spiller meg et puss (igjen). Når jeg sjekker mini-databasen min ser jeg at:

Vekter
Saloon m/gummifjæring:   587 kg
Pick-up:         603 kg
Van:            605 kg
Saloon m/hydrolastic:      635 kg
Cooper m/gummifjæring:   635 kg
Cooper S m/gummifjæring:   640 kg
Cooper m/hydrolastic:   650 kg
Traveller/Countryman:   660 kg
Cooper S m/hydrolastic:   698 kg

Jeg har gått ut fra Buddy-batteriet på 12V/105Ah som veier 31,5 kg. (unnskyld at jeg ikke har giddet å rette spaltene, Word-formatering er ikke kompatibelt med elbilforum)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: bosonic på onsdag 11. februar 2009, klokken 00:28
Batteriene veier 13,6 kg pr stk.
OK, nå har jeg også gurglet batteritypen, det er bare 40Ah. D.v.s. brukbar kapasitet (til 80%DOD) 32Ah. Gange 144V = 4,6kWh brukbar energi. Th!nk Classic har 11,5kWh brukbar energi (100%DOD).

Sammenligning av energi/vekt:
Chairman: 105(@C/20)*12/31,5=38,77Wh/kg.
Fullriver:      40(@C/?)*12/13,6=35,29Wh/kg. Peukert-effekten (jo høyere strøm desto mindre kapasitet) kommer ugunstig ut for Fullriver.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#43
Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.
I kveld demonterte jeg en interfaceboks som satt i en Th!nk hos Eriks Bildemontering. Det var ikke noe vakkert syn når jeg kom nedenfor/bakenfor koblingsklemma, som så helt ny ut. I bunnen av boksen - egentlig på bakveggen slik den er montert - sitter en galvanisert jernplate som forsterkning til festebraketten og feste for nettfilteret. Den var irret og rusten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 12:33
Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Fikk svar på søknaden i dag, men er like klok på om dette i det hele tatt kan bli godkjent. Ingen svar på mine spesifikke spørsmål.

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA