Hvordan ser det ut inni Nissan Leaf sin motor.

Startet av EV-Institute, man 14. jul 2014, kl. 21:25

« forrige - neste »

EV-Institute

Nyttig for oss nysgjerrige:

Nissan Leaf Motor Unit Disassembly

https://www.youtube.com/watch?v=4GG3QRPGlPc

Opening the Charger and Inverter components on the Nissan Leaf motor unit

https://www.youtube.com/watch?v=iD1O4mzZ3CA
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

eHaakon

Kult! Må si at mekanisk sett lukter dette litt "overengineering"; som om Nissan har tatt i litt ekstra for å være sikker på at ting holder. Tipper at på fremtidige el-biler kan det fort bli enklere mekaniske løsninger når fabrikantene får erfaring med langtids holdbarhet på komponentene. 

I mellomtiden kan jo vi Leaf-eiere være fornøyd med at ting er godt skrudd sammen under det litt mindre solide panseret... Kanskje unntatt når vi må betale timepris på verkstedet for å få byttet den glass sikringen som sitter under det fastlimte topplokket :o - hvorfor ikke bare sette inn en pakning?

Skjønner også hvorfor 6.6 KW laderen må fabrikk monteres - ettermontering ville vel innebære å bytte ut hele den øverste delen av "motoren".

ID.3 First Max - Turkis

Jan-Børre Olsen

Min erfaring med japseprodukter tilsier at dette er litt typisk. Det ytre ser nødvendigvis ikke så imponerende solid ut men det som teller er det og ofte langt mer solid enn det trenger å være nettopp for å ta høyde for brukerfeil/mishandling. For å være litt ekkel mot Nissan så virker Leaf å være mer av den "ekte" japanske filosofien mens resten av Nissan porteføljen er vel mye påvirket av det europeiske samarbeidet.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

streken

Stilig. Og imponerende dimensjonert. 

Nå ble jeg i hvert fall trygg på at jeg ikke kommer til å oppleve motorproblemer de kommende årene.
Lenge leve Leaf!
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

kjbu

Jeg ble litt skremt av all elektronikken INNI motorblokka. Elektronikk har en lei tendens til å bli ødelagt. Her leser jeg kostbare reparasjoner hvis motor må ut for å bytte en uttørket kondensator.
Ville heller hatt dette utenfor i separate enheter.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Jan-Børre Olsen

Kondensator i riktig kvalitet holder lenge og enda lengre hvis de får riktig kjøling. Er sikkert ikke uten grunn at det er en cooling plate midt inni hele greia. Min erfaring er at hvis noe er laget for å vare så gjør det det, problemet i dag med mye billig elektronisk er at det er ikke ment å vare mer enn toppen 5år. På jobben har vi maskiner som bruker masse "gammeldags" teknologi med en haug med kondensatorer og annet dippedutter på store printplater som går like fint etter snart 15år i drift døgnet rundt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: kjbu på søn 20. jul 2014, kl. 13:29
Jeg ble litt skremt av all elektronikken INNI motorblokka. Elektronikk har en lei tendens til å bli ødelagt. Her leser jeg kostbare reparasjoner hvis motor må ut for å bytte en uttørket kondensator.
Ville heller hatt dette utenfor i separate enheter.

Fordelen med å gjøre det på den måten de har gjort er jo at motorpakken monteres på samme måte som motoren i en vanlig fossilbil på samme samlebånd av samme personer og sånt gjør produksjonen veldig mye billigere.

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA