Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønn" på lading!

Startet av acedynamite, søndag 13. juli 2014, klokken 11:14

« forrige - neste »

acedynamite

Jeg henta Leaf´en i går, og trenger litt tips i forhold til dette med lading...
Jeg fikk med en standard(?) ladekabel med bilen.
Jeg har skjønt det sånn at det kan ta opp til 12 timer for å lade opp batteriet på min 2013 modell?
Har skjønt at det finnes mer effektive ladere. Jeg tok en titt i sikringsskapet, og der sto det at kontakten i garasjen hadde 15A (som nå er 16A?)

Hvilke muligheter har jeg med ladekabler, og hva vil funke til 16A?

Forresten... Jeg lurer på om batteriet tar skade av lading etter små turer? Altså at det lades ofte og lite?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

emil

- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er. Helst ikke la den stå lenge med fullt oppladet eller helt utladet batteri.

- 10A medfølgende ladekabel bruker da ca 10-12t fra helt tomt til helt fullt, men hvor ofte kommer du til å kjøre den helt tom?

- For fast lading i garasjen er det best å få lagt opp en 20A kurs så du kan ha en 16A fastmontert ladestasjon. Med opplegget som er der nå vil vel en fast ladestasjon bli satt til 14A. Vil uansett anbefale å bruke medfølgende ladekabel i starten frem til du ser hvordan kjøre/lademønsteret blir. Merker du at 10A lading blir for treigt kan du vurdere å oppgradere. Er 10A lading greit hjemme men du føler at du skulle hatt raskere lading på farten kjøper du en 16A ladekabel (f.eks charge-amps justerbare 6/10/16A) som du har i bilen og lar den originale ligge hjemme i garasjen.

Tommelfingerregelen jeg bruker for ladehastighet er 1% pr A pr time. Noe strøm forsvinner i tap og andre ting rundt ladesystemet (bl.a kjøling av lader i bil). Ladet min bil med 16A i går fra 8% til 92% på litt over 5 timer.

KarlsenK

Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er. Helst ikke la den stå lenge med fullt oppladet eller helt utladet batteri.

Så det du sier er at man ikke bør lade til 100% batteri hver dag?

Jeg har kjøpt en helt ny Nissan Leaf Acenta 2014 mod. for bare noen dager siden, og når bilen er full-ladet står det at den går 131k m (med AC på). Hvordan i huleste kan man oppnå de 199km som nissan påstår at den er kapabel til?

Misforstå meg ikke, jeg skjønner godt at salgstall ikke stemmer. Men jeg mener det er langt i fra 199 km til 131 km. Hadde det vært 160 km så hadde jeg godtatt det litt enklere.

Blir kjørelengden i km oppgitt i forhold kjøringen din? (at den lærer kjøremønster mao)


Beklager hvis jeg kupper tråden, men oppfatter det som at TS er like ny i dette som meg, så kanskje det kan være nyttig info for oss begge! :)

emil

Gjett-o-meteret (rekkeviddemålereren) til Leaf er et av de dårligere på markedet idag. Den tar kun utgangspunkt i forbruket en kort tid tilbake i tid/km. Så avslutter du med en oppoverbakke før du setter på lading vil du aldri få 199km på måleren. Jeg avslutter tidvis med lang nedoverbakke, og har har jeg kjørt rolig før det igjen har jeg hatt tilgjengelig rekkevidde på over 200km på måleren, men det faller veldig fort når jeg kjører oppover igjen.

Maks tilgjengelig rekkevidde vises også kun i ECO (og muligens B) modus uten varme/AC på.

Skal du nå de 199 magiske km i rekkevidde må du nok kjøre på flat mark i 50-60km/t. Rundt 20 grader ute, vindstille (eller medvind), ingen AC/varme og minimalt med start/stopp i tilegg til at du starter fulladet og kjører helt ned til skilpaddemodus.

Men jeg har selv tidvis hatt forbuk (over strekninger på 2-5 mil) som faktisk går under det som må til for å nå oppgitt rekkevidde, men i praksis er det tilnærmet umulig å oppnå 20 mil på en lading i Norge. Snakker vi normal kjøring og kanskje vinterstid er man nede i under halvparten.


nofuelno

Sitat fra: acedynamite på søndag 13. juli 2014, klokken 11:14
Jeg henta Leaf´en i går, og trenger litt tips i forhold til dette med lading...
Jeg fikk med en standard(?) ladekabel med bilen.
Jeg har skjønt det sånn at det kan ta opp til 12 timer for å lade opp batteriet på min 2013 modell?
Har skjønt at det finnes mer effektive ladere. Jeg tok en titt i sikringsskapet, og der sto det at kontakten i garasjen hadde 15A (som nå er 16A?)

Hvilke muligheter har jeg med ladekabler, og hva vil funke til 16A?

Forresten... Jeg lurer på om batteriet tar skade av lading etter små turer? Altså at det lades ofte og lite?

Hei, anbefaler en Ensto Chago efill 16A ladeboks med fast kabel for lading hjemme.
Den er meget praktisk i bruk og gir god elsikkerhet i forhold til de nye installasjonskrav.
Hvis du er medlem av elbilforeningen, koster den ikke mer enn en god portabel ladekabel.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

acedynamite

Hei, og takk for svar!

Jeg kjøper en fast "stasjon" til huset på sikt. Jeg trenger en grei ladekabel til å lade når jeg er ute å kjører. Har hurtigladere  en annen type kontakt? Jeg har jo sett at det er to ulike plasser å koble i fronten på leafen, men siden jeg ikke fikk med instruksjonsbok, så vet jeg ikke hva den til venstre er? Er den til hurtigladere? Gi meg gjerne en anbefaling på en kabel til bruk på hurtigladere/"vanlig" lading.
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Leon

Den til venstre er til hurtiglading ja. Du trenger ikke egen kabel, da den er en del av hurtigladeren.

Du kan vurdere om du trenger flere kabler utover standardkabelen på 10A etterhvert. Enten en fast installasjon hjemme, bruk av 10A kabelen fast hjemme og kjøp av en variabel 6-10-16A kabel til bruk på tur, en type2 kabel o.s.v.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

acedynamite

Sitat fra: Leon på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:49
Den til venstre er til hurtiglading ja. Du trenger ikke egen kabel, da den er en del av hurtigladeren.

Du kan vurdere om du trenger flere kabler utover standardkabelen på 10A etterhvert. Enten en fast installasjon hjemme, bruk av 10A kabelen fast hjemme og kjøp av en variabel 6-10-16A kabel til bruk på tur, en type2 kabel o.s.v.

Så hutigladestasjonene har egen kabel som du trekker ut til bilen? Trenger nok ein variabel 6-10-16A til ut på tur. Tror jeg fant en til 5990,- og 4990,- -samme kabel ,men en tusenlapp i forskjell...!
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

tomrh

#8
Her er en som er enda litt billigere: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
Den har "riktig" plugg. For schuko (vanlig husholdningsstikk med to pinner) er ikke anbefalt til høyere enn 10A. Bør derfor minimalisere bruk av schuko.

Må ha kort overgang fra blå 16A enfas CEE til schuko også da, f.eks. denne http://www.jula.no/overgangskabel-230v-ip44-403159
Eller installere blått 16A uttak i garasjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

acedynamite

Sitat fra: tomrh på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:53
Her er en som er enda litt billigere: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
Den har "riktig" plugg. For schuko (vanlig husholdningsstikk med to pinner) er ikke anbefalt til høyere enn 10A. Bør derfor minimalisere bruk av schuko.

Må ha kort overgang fra blå 16A enfas CEE til schuko også da, f.eks. denne http://www.jula.no/overgangskabel-230v-ip44-403159
Eller installere blått 16A uttak i garasjen.


Ok. Så du vil anbefale å kjøpe med overgang fra blå 16A enfas CEE til Schuko? Da blir det jo "husholdningsstikk" til slutt...?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

tomrh

#10
Sitat fra: acedynamite på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:11
Ok. Så du vil anbefale å kjøpe med overgang fra blå 16A enfas CEE til Schuko? Da blir det jo "husholdningsstikk" til slutt...?
Ja, blir jo det så lenge det er schukokontakt i garasjen. Men om du f.eks. ønsker å bruke en skjøteledning kan du da bruke en med blå CEE i begge ender: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjotekabel-359830/
Du får fremdeles bare en schukoovergang. (Hvis ladekladden har schuko må vanlig skjøteledning brukes og man får TO schuko-overganger).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-Institute

EV-institute har også gode ladeløsninger. www.ev-institute.no

Det er en god ide å kombinere ladekabel med et 16A Blått CEE industristøpsel og stikkontakt.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: acedynamite på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:11Ok. Så du vil anbefale å kjøpe med overgang fra blå 16A enfas CEE til Schuko? Da blir det jo "husholdningsstikk" til slutt...?
Litt av poenget er at når man bruker overgangen til schuko, så kan man begrense ladestrømmen til 10A på ladekabelen. Når man har blå CEE-stikk med 16A sikring tilgjengelig, så setter man ladekabelen til 16A. Dette er helt klart det tryggeste, men en del personer velger å kjøre på med 16A på shuko. Om man gjør dette er det viktig å plugge ut bilen først, slik at strømtrekket er 0A når man plugger ut schuko. Å plugge ut schuko med 16A strømtrekk på den sliter veldig på kontaktene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Velg en ladekabel med samme kontakt (Schuko eller CEE) som det er det stedet du kommer å lade mest og bruk overgang der det ikke passer.

Jeg har schuko på de lokale ladeplassene så jeg har schuko på min kabel og en overgang til CEE der det skulle være nødvendig. Etter 20.000km og snart 500 ladinger har jeg tilgode å komme til et sted der jeg måtte (kunne) benytte overgangen.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:33
Om man gjør dette er det viktig å plugge ut bilen først, slik at strømtrekket er 0A når man plugger ut schuko. Å plugge ut schuko med 16A strømtrekk på den sliter veldig på kontaktene.

Dette gjelder uansett om det er 6, 10 eller 16A ladestrøm og egentlig uansett type apparat, man skrur av før man trekker ut kontakten. I det man trykker ned bryteren på håndtaket slutter bilen å lade og kontakten fjernes uten slitasje.

Velger du en kabel med kladd må du huske å henge kladden i egen snor så den ikke har vekten sin på schuko kontakten. Det er det som skaper størst slitasje på ladeplassene.

tomrh

Hvis man bare unntaksvis må lade litt med 16A "et par timer", er jeg enig at det ikke er så "nøye" som emil sier. For et permanent opplegg med regelmessig 16A-lading over mange timer i strekk ville jeg byttet ut veggkontakten i garasjen med blå CEE veggkontakt (gjort av elektriker), og kjøpt ladeutstyr som kan bruke dette stikket. Rett og slett av sikkerhetsmessige årsaker fordi blå CEE er godkjent for 16A. I Sverige f.eks. er det rett og slett ikke lov å trekke 16A via schuko.

Vi har bare schuko i garasjen og jeg liker slett ikke å trekke 16A, gjør det bare sjelden når vi "må". Blir nok til at vi får byttet ut veggkontakten der til blå CEE, vi må uansett ha elektriker etterhvert for å få installert enda en kurs etter at vi fikk enda en elbil i hus.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA