Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger-plasser ikke bare for Tesla...

Startet av pej, lørdag 12. juli 2014, klokken 19:30

« forrige - neste »

sigurdi

#180
@RaBalder
Har nok aldri opplevd at bensin/diesel biler står i kø foran kjøpesenter for å få parkert.
Tar seg en runde, finner en annen plass eller kjører videre.
Så blir nok bare de Teslaene som kommer til å stå å vente.

Men det jeg reagerer litt på at en tenker seg til at det blir kø, nå når Tesla holde på med byggetrinn 2 (som jeg kaller det) pga det kommer mer biler senere.

Tesla har sakt at utbygging av SC er en kontinuerlig prosess, så selges det mye mer biler i et område, så bygges det ut med mer SC.

Så ble vel nevnt at målet i fremtiden er at du ikke trenger tenke på SC, du bare stopper og lader når du har behov for det. (Får mulighet til å kjøre til neste om det er fullt eller ikke passer)

Så burde kanskje lagt inn forslag om å legge endel av SC på industri tomter, slik at annenhver SC er garantert ledig?

Eller hadde det blitt klaging pga de lå for langt unna toalett og mat osv da også?

Jeg tror faktisk at noen få hadde benyttet dem, mens de aller fleste hadde benyttet seg av dem med mat og toalett.

Og at det er betalt inn penger i potten er helt greit, men det er faktisk dyrt å levere strøm i dag med den effekten en slik SC krever.

Effekt leddet er betydelig priset i norge, får kraftlagene gjennom det som er luftet at effektledd blir innført på privathustander også.
Vil alle som lader med høy strømstyrke merke det godt på strømregninge.
http://www.hafslundnett.no/nett/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=239

Eks lader du bilen med 32A enfas 8kW og denne kommer på toppen av det du har i dag:
(8kW x 25kr/kW/måned x 7 (sommer) + 8kW x 74 kr/kW/måned x 5 (sommer)

Ekstra pris effektledd = 4360kr pluss mva

Cinderella har 3 x 120kW ladere som nok går på fullt både titt og ofte siden de har vært mellom 1200 og 1650kWh forbruk pr 24/h (superladerdashboard i hovedkvarteret.)

Så effektledet utgjør alene her: 193680kr/år på en ladestasjon.
Energiledd kommer utenom, det gjør strømfrobruket også.
Bruke Cinerella som eks: ser av superladerdashboard bilder at den ligger mellom på 1200kW/h til 1650kW/h  pr døgn. (Dasboard viser siste 24h)

Snill og bruker snitt på 1000kW/h pr dag og pris på 0,5k pr/kWh ink avgifter i snitt på året.
1000 x 365 x 0,5 =  182500kr.

Så drifte Cinderella 1 år koster ca 400 000kr (mest sansynlig mer om de ikke har svært god avtale med kraftlagene)
Byggekostnader ca 1 million +-

Så 1.4 Millioner for første året.
Vi får 21-22 superladere i norge iløpet av året, noen er dyerer og andre er billigere å bygge osv.
Noen blir mer besøkte en andre osv.

Tar Cinderella som snitt siden den har 6 båser og er godt besøkt, så går mer en de mindre og de større kan nok få mer trafikk.
Flere av de nye har og 4 x 135kW og det gjør at effektledet blir endel dyrere.

22 x 1.4 = 30 millioner.

Så halvparten av midlene øremerket til SC - Tesla har fått inn i Norge er brukt på å bygge og drifte norges SC-er første året.

Var ut hele levetiden på bilen de 13 000kr skulle vare eller?

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

El-boy

#181
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Car-El på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:46
@pwb

No tøve du bare. Her i tråden må du forstå at som eier av TMS har du prioritering, heller skal ha prioritering, forran andre. Å for all del ikke tenk på å si i mot for vi har betalt for det. Derfor skal ikke våre barn lære seg måtte vente.

ha ha ha ;-)
Jeg kjøpte elbil (ion) og nå etter 2,5 mnd og over 7000km så kan jeg ikke fatte at de som kjører Tesla kan være så opphengt i å kunne lade med en gang. Her kjøper man en bil som er sponsa av alle andre i samfunnet i hue og ræva og fortsatt så forlanger man at man ikke skal vente på lading. Griskheten og selvopptattheten tar ingen ende i dette landet. Hva lærer man sine barn ved å oppføre seg slik? Burde man ikke heller lære dem litt om miljø siden man kjører elbil og ikke bare lære dem å være bortskjemte drittunger? Vil tro at holdningen som noen av dere har ikke er sunne sett i ett miljøperspektiv. Regner nesten med at dere kaster søppel rett ut av vindu, kanskje til og med mens dere lader? Til å begynne med så parkerte jeg hensynsfult når jeg ladet, flyttet fakitsk bilen etter at den var ladet også, men det var helt til jeg gikk lei av å se på de forbanna Tesla eierne som bare breier seg ut. Nå så prøver jeg best mulig å parkere enhver Tesla eier inne, har også bestilt Type2 kabel så jeg kan lade på de nye stolpene selv om det er ledig på de gamle. Det beste en Tesla eier kan gjøre er å la andre elbilplasser stå i ro. De fleste Teslaer trenger ikke å lade på disse stedene, de kan lade hjemme og på SutreChargere og la oss som trenger disse plassene bruke dem. Hm, nå høres jeg litt ut som en Tesla eier som sutrer over ladeplasser, eller? Våkn opp for FA** se hva dere holder på med.
@pwb
Du har kjøpt elbil I-ON, alstå er du det samme som Tesla eiere og andre el-bil eiere:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
sponsa av alle andre i samfunnet i hue og ræva...
for oss andre er det et avgiftssfritak, og ikke sponsing.

Slik du oppfører deg er det under ethvert lavmål jeg aldri har sett i dette forumet før. Men du har definert deg selv, på andre kjenner man seg selv:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
...bortskjemte drittunge...
og nå er din plan for framtiden:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Nå så prøver jeg best mulig å parkere enhver Tesla eier inne, har også bestilt Type2 kabel så jeg kan lade på de nye stolpene selv om det er ledig på de gamle.

men det kan finnes hjelp som du oppfordrer andre om å gjøre:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:27
...seriøst bør vurdere å søke hjelp...
Du finner sikkert hjelp for ditt problem hos noen profesjonelle på slikt...

Birger

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:27
Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28

Å sammenligne med andre elbiler synes jeg faktisk blir å sammenligne epler og bananer. Ingen andre elbiler er laget for å kunne erstatte en tradisjonell fossilbil mtp rekkevidde og mulighetene denne rekkevidden gir.

Og derfor skulle Tesla hatt fulle avgifter. Hvis dere ikke klarer å godta ulempen med å måtte vente for å lade etter å ha snyltet så mye som dere har gjort så synes jeg dere seriøst bør vurdere å søke hjelp.
Det der var dagens mest usmakelig og usaklige kommentar. Vær så snill å dra til E24 og DN sitt form med slikt. Vi trenger ikke en ny totalt meningsløs diskusjon om
"snylteri" i denne tråden.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:29
Snakker om å blande snørr og barter. Avgiftsfritak har null og niks med det faktum at Tesla-eiere har betalt titalls millioner for sine ladeplasser. Og på toppen av det hele: at vi faktisk betaler for hurtigladere ekskluderer oss ikke fra å bruke andre ladeplasser satt opp i offentlig eller privat regi. Bruk av ladeplasser bør styres av behov, ikke hat/misunnelse/egenkonstruert logikk.
+1

Men det er nok mange som lader overalt for å spare 50 øre. Alle ladeplasser bør etter hvert få et tillegg som sier "P - for el-biler som lader"
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Bent

Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 13:10
@Bent spørsmålet mitt var retorisk, men fantastisk bra forklaring - du greier jo ut poenget mitt.

Utfordringen er jo at veldig mange fortsatt tenker at det er helt greit med disse insentivene - fordi vi synes jo litt synd på dem som må kjøre disse små elbilene med alle utfordringene de har i hverdagen. Så kom Tesla Model S, og det er ikke synd på oss lenger. Da er det ikke lenger greit med "sponsingen".
Elbilinsentiver har altså ikke noe med moralistiske betraktninger å gjøre. Hvor "synd" man synes på noen som kjøper elbil har i sammenhengen ingen relevans. (Jeg ville synes synd på noen som kjøpte seg kullfyrt bil, men det er ikke noen grunn til å sponse dem.) Elbilinsentivene kunne vært det mest sosialt urettferdige tiltaket i Norgeshistorien og de ville allikevel være både nødvendige og riktige all den tid det er viktig for Norge å oppfylle de klimaforpliktelsene vi har.

Det som kan sies om dem er at de pr i dag ikke har lyktes med å få den jevne nordmann til å kjøpe elbil da elbilene fremdeles er i forsvinnende mindretall i bilparken. Men vi ser at de virker, og at de er hovedfaktoren i at elbilsalget er så høyt som det er (skyhøyt i internasjonal sammenheng). Den rasjonelle fremgangsmåten i denne situasjonen ville være å styrke tiltakene, for det er allerede bevist at de virker og vi (dvs politikerne våre) er fremdeles desperat opptatt av å få elektrifisert bilparken jo før jo heller.
Tesla Roadster, 25Mm

Car-El

No syndes æ denne tråden har blitt noe dritt.

1. Man kan ikke være uenige uten å bli hengt ut som idiot, psykopat eller dritt unge.
2. Man forlanger at alle andre skal ta hensyn til sitt "problem".
3. Mobbing og uthenging av dem som dyr og billig elbil.
4. I Norge og Sverige så utgjør elbil godt under 1% av totalt antall biler i disse to landene TILSAMMEN. Men vi (Nordmen) gjør krav på goder som tilbydes oss som det skulle være verdens mest naturlige ting. Også utenfor vårt lands grenser.
5. Det er vist glemt dette med miljø, miljøbiler og hvorfor det er så mye elektriske biler i Norge. Noen har kjempet for insentivene. Står vi ikke samlet så er det enklere å ta dem fra oss. (Kom da å si at du dine rettigheter med elbiler din!)

Æ e ikkje sint...
...
...
Bare veldig veldig skuffa!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

#186
Tesla er vel det eneste merket hvor brukene faktisk betaler for å få opp skikkelig lading. Norske kjøpere alene har betalt noe sånt som 60-70 mill i løpet av ett eneste år.
Og da har vi ikke engang diskutert om utbygging av SC nettverket bør belastes delvis på markedsføringsbudsjett pga reklameeffekten det gir (eller kan gi, om man forsøker å unngå pr katastrofer).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alf_skaar

#187
Dear ICE/EL car please don't park on a Eletronifseret parking place WITH out charging

We are trying to change the WORLD!


Alf  :P

"Derfor denne flyer som kan brukes fritt av alle som orker prøve oppdra sine elbil-kolleger"
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=1734.0;attach=19827

sigurdi

@Car-El
+1
@Øyvind.h
60-70 millioner så er ca halvparten brukt for å få opp stasjonenen i norge og drifte dem første året. (Bygging, strømforbruk (max effekt og strøm + avgifter)

Men både SC i Sverige, Danmark er bygget primært for normenn, samtidig bruker Tesla mer midler en det de får inn og er øremerket på SC lokasjoner World Wide.

At en godt besøkt resturang i Sverige skal reservere bort 5-10% av parkerings plassen sin til en bilgruppe som er på ca 5200 biler (Norge/Sverige) av 6-7 millioner biler?

(Sverige så ble det solgt 5 Tesla model S i fjor og 75 til Mai i år, fant ikke total antall biler i Sverige så stygt estimat)
(Kilde: http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_ar/arkiv_1997-2012/nyregistreringar-per-ar-2013)

Det er dette jeg ikke helt forstår at ikke flere Tesla eiere har mer forståelse for, er en svært liten gruppe som sakte men sikkert det blir flere av.

Det er en svært liten gruppe av den totale bilparken, men bilene ruller mye km og kommer til å bli mye brukt på reise og vil nok vise seg mer frem en andre.

Resturang eiere og andre eiere av plassene, må få tid til å se at Tesla eiere reiser mye, kommer innom, spiser osv så blir nok antall plasser øket i takt med behovet.  :-)

Noe "opplærings tid" må en jo regne med.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Bolebo

Oppdatering Torp/Uddevalla:
Var der i går, bare èn reservert Tesla-plass.
I dag var det fem reserverte Tesla-plasser, to generelle max 45min parkeringer, og en uten markering.
Så ting skjer!
Det går forresten an å parkere innenfor de oppmalte strekene, men kabelen når bare såvidt fram. Det bør nok males nye streker, slik som på andre plasser. Enn så lenge er "pumpene" midt mellom strekene.
Møtte også en svenskregistrert i det jeg dro. En skallet mann med briller og familie. Kanskje vonKöningsegg?

Philip Marlowe

Våre bekymringer er gjort til skamme. Tesla følger som vanlig opp.  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Muffinman

Oi, noen har visst funnet det for godt å gjøre sitt fornødne i denne tråden. Men så ser det ut som vedkommende har blitt tørket grundig der bak av ufortjent saklig argumentasjon. Nesten litt fornøyelig, men mest skremmende at noen har slike holdninger.

Offtopic og for øvrig på kanten så det holder; hvis det er hold i at misunnelsen matches av kjønnsdriften er pwb en usedvanlig sommeryr person  ;D

Øggen


Amoss

Sitat fra: Bolebo på torsdag 17. juli 2014, klokken 22:08
I dag var det fem reserverte Tesla-plasser, to generelle max 45min parkeringer, og en uten markering.
Så ting skjer!

Supert :)
Model S 85D

fredag

Jeg håper at Tesla lærer av feedback og blir flinkere til å plassere de neste superladerne. Langt unna de populære parkeringsplassene ved hovedinngangen. Gjerne med bom som kun slipper inn Teslaer. Gjerne på steder der de ikke kun server junkfood. Og så tror jeg de kan sette opp to midlertidige superladere på Nordby-senteret allerede, for å avlaste Solli.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA