Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY: Batteribytte LEAF

Startet av TorC, lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

TorC

Siden det med tid og stunder kommer til å være andre som vil komme til å måtte bytte pakker selv så lager jeg med dette en egen tråd om dette allerede nå...

Bytte pakke  er egentlig superenkelt, men her er noen av mine erfaringer så langt:


Bilen er veldig tung, så den bør jekkes opp i puljer. Den må veldig høyt opp for å få ut pakken. Siden pakken veier ca 300kg må man ha en tralle. Jeg bygde en liten en med 2"x4" lagt til nen firkant oppe hverandre, og kjøpte hjul til 20 kr stk på Biltema. Pakken bygger ca 26 cm, så det må altså være minst 26cm fra toppen av trallen. For å få trillet ut pakken måtte jeg ha 45 cm klaring, og da var det kun klaring på en mm. 

Plastikkdekslene under biler går raskt av med en 10mm pipe på en drill hvis bilen er heist opp høyt nok. Plastklipsene tas med et flatjern.

Hovedsikringen er selvforklarende, og må selvsagt taes før man tar kablene.

Datakabelen er bare vri og napp, mens strømkabelen krever at tre trinn. Først skyv på den blå tappen. Deretter dra den den svarte kappen litt ut, og trykk der det står 1. Deretter svarte kappen litt ut, og trykk inn der det står 2. IKKE bruk makt. Den blå tappen skal IKKE fjernes.

Totalt er det 10 bolter som holder pakken. Ifølge manualen skal de 4 i hjørnene være beregnet til å holde hele pakken.

Etter tips fra noen som har skrudd på LEAF valgte jeg å åpne pakken og bytte BMS over til min gamle. Dette var angivelig fordi bilen har en identitetsgodkjenning. Ifølge manualen må man uansett "nullstille" BMS med Consult for at den skal "lære" kapasiteten. Ifølge LEAF spy er Hx, SoH, og AHr identisk med den gamle pakken, så det stemmer nok at man må resette/nullstille BMS.

Edit: Den nye pakken, men gammel BMS var ifølge LeafSpy på SOC 30%. Alle andre data var like som den gamle dette fortsatte det å være mens jeg ladet. Etter å ha ladet opp til ca 60% har nå SOH blitt 0%, men alle andre data er like. Jeg krysser fingrene for at BMS er så smart at den klarer å justere seg selv slik at jeg slipper å gå inn med Consult.

Edit2: Tidsforbruket mitt var ca 15 timer, men ca 9 av disse var kun opp og nedjekking av bil og ny  pakke. Med skikkelig bukk eller grav ville dette blitt tilnærmet null. Jeg brukte også mye tid på å få den nye pakken korrekt plassert. Med skikkelig utstyr tipper jeg at jobben hadde tatt 1-2 timer... 

Edit3: Estimert ladetid har iallefall gått "spinnvill". På den gamle pakken var estimert ladetid ca 15% lavere. Allerede nå har den brukt MER tid enn estimert,  og den er fortsatt ikke på 80%. Tidligere blinket tredje ladelampe på ca 70%, nå begynte den på ca 80%. LeafSpy melder fortsatt om kun 58,14 ahr og 0% SOH. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jan-Børre Olsen

Hvorfor byttet du pakke og hvor fikk du tak i nytt batteri?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TorC

Kjøpte et "vrak" fra USA med batteri som ikke var brukt, og fikk det sjekket. Den var bedre enn min. Jeg har en følelse av at min pakke var blitt vesentlig dårligere siste året, og ifølge LeafSpy var den på 88%, Ahr 58,14. I begynnelsen hadde jeg noen misforståelser om hvordan batteriet skulle behandles, så jeg drev å toppladet det uten at jeg hadde behov for det, og også gikk stadig i turtle. Så jeg var rett og slett ikke noe snill mot batteriet i begynnelsen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Veldig interessant! Jeg regner med at du har tatt noen bilder underveis, et utvalg av disse kan du gjerne legge her på tråden :)

Oppdater gjerne tråden etterhvert om BMS nå endrer seg, eventuelt hva du må/måtte gjøre for å nullstille denne slik at den fikk med seg at du har byttet til nye celler.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

TorC

Både bilder og videoer, men det er ikke sikkert at det hjelper så mye i selve installasjonen. Imidlertid kan det være greit å få et bedre bilde på hvordan pakken er skrudd sammen, og hva man må ta hensyn til.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jan-Børre Olsen

Tror jeg også skal slutte med å topplate hele tiden. Til nå har jeg riktignok kjørt en del men likevel kan jeg fint lade til 80 og kjøre ned til 50% i stedet for å lade til 100% og kjøre ned til 70% Føler meg bare så låst med såpass lite til overs :-P
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TorC

 :'( Nå viser det seg at mobilen jeg brukte til å ta bilder med har valgt å bare lagre noen få bilder og videosnutter. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd. De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...  >:(

Jeg skal se om jeg kan klare å lage en video av snuttene for å vise oppbygging av pakke og forskjellene.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kjell Leaf

Sitat fra: TorC på søndag 13. juli 2014, klokken 18:11
:'( Nå viser det seg at mobilen jeg brukte til å ta bilder med har valgt å bare lagre noen få bilder og videosnutter. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd. De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...  >:(

Jeg skal se om jeg kan klare å lage en video av snuttene for å vise oppbygging av pakke og forskjellene.
Merket du stor forskjell på rekkevidden etter byttet ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TorC

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 13. juli 2014, klokken 18:43
Merket du stor forskjell på rekkevidden etter byttet ?

Har bare kjørt 3 mil, men første strek gikk akkurat som vanlig. Da jeg fikk bilen varte første strek mye lengre enn de andre. Har ikke følelsen av at noe har skjedd. Jeg kommer til å følge godt med på hva som skjer kommende uke. Hvis det ikke skjer noe må jeg nok få noen til å "resette" BMS med consult, og håpe noe skjer. Ifølge LeafSpy stoppet ladingen på 92% SOC.  Det kan hende den trenger litt tid på å lære seg opp...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

@TorC:

Hvor langt gikk bilen din på originalpakken før du skiftet?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

bjorn_2390

Sitat fra: TorC på søndag 13. juli 2014, klokken 18:11
De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...

Veldig interessant tråd. Flott.
Selv om du kanskje tenker at bildene kan være noe off topic  :D :D :D er de veldig interessante likevel, oppfordrer jeg. Jeg er for eksempel nysgjerrig på hvordan varmeteppet ser ut og ligger osv., og dette blir jo en del av det en kan være obs på underveis.
Uansett: Topp initiativ til tråd!
Dessuten: Var det kostbart å ta inn en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

TorC

Her er noen bilder av det påståtte "varmeteppet". Det kan hende dette er ulikt det norske, men noen teppe er det iallefall ikke. Det er plastplater med noen varmetråder kledd i aluminum.

Den bakre stacken (den under baksetet) har varmeplatene på toppen, mens de i midten og i front har platene under cellene.

Det å åpne pakken er relativt "rett frem". Det er bare å skru av alle bolter man kan se rundt lokket, og på toppen. Inne i pakken er det meste selvforklarende og lett å komme til. Det å rote rundt inne i pakken er vel kun aktuelt hvis man skal bytte enkeltmoduler.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 13. juli 2014, klokken 21:22Topp initiativ til tråd!en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)
Helt klart!!
Dette er den drøyeste DIY jobben jeg har sett på lenge, kanskje fordi det å skru på elbil er litt tabu og ukjent teritorium for de aller fleste ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Jan-Børre Olsen

Er vel ikke så mye tabu som, enda relativt nytt og "i orden" og lite å skru på? Bilene blir jo også kjørt mindre i grove trekk så de helt store feilene bør vel ikke være noe tema før enda noen år.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Jeg har gjort en god del arbeid på diverse VW Golf CityStromers ("e-Golf" fra 90-tallet).

Det er "enkelt" dersom man har god dokumentasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA