Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

Go-carter

Uff. Leit at det skal være sånn.

Spørsmål: Er det noen som har slitt med å sette bilen på lading?`Vår -08 har et sært fenomen, er den "nykjørt" går den på lading med en gang. Men har den stått over natta i, tja, -5, så må vi ta ut og inn kabelen 3 ganger for at den skal lade. Ikke noe krise, det fungerer jo hver gang :) Men jeg bare lurer.

Hvis jeg bare lar kabelen stå i første gang så begynner etter hvert CAR LINK FAULT og POWER FAULT(de to nederste lampene) å blinke.

Som sagt, ikke noe problem, kun nysgjerrig på hvorfor den er sånn :) Har du bil fra produksjonsserien, froland? Eller er din prototype også.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

froland

Hei igjen! Jeg får alltid problemer med å sette den på lading når powerlimit lampen lyser. Da må jeg inn og ut noen ganger med kontakten for at den skal ta lading. Men ellers lader den uten problem. Jeg har en produksjonsmodell fra 08. Men jeg lurer på om det er bare saltbatteriene som de har problemer med, eller gjelder det lithium også?  Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

froland

Hei! Her kommer en liten oppdatering på min bil. Jeg fikk ikke startet den på mandag da jeg skulle reise fra jobben. Den ble sendt til nærmeste verksted som det står i "loven". Jeg ringte i dag og da hadde de ikke begynt på bilen, de sa vel rett ut at det var problemer som de  ikke kunne fikse. Jeg ringte til mitt forsikringsselskap og fortalte det, da snudde de rett rundt og sa at det var greit at jeg sendte den til RS Sandvika. Det skulle de koste gratis. Ikke verst, etter at jeg brukte 2 timer på mandag for å forklare de samme problemene for de. Har "bare" brukt 2500( 5x500) i egenandel på tauing før de forsto mitt problem. Så blir det spennende å se om bilen lar seg fikse uten at en går konkurs. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Go-carter

Håper det løser seg! Var innom R&S Sandvika på fredag og snakka litt med gutta, og de er veldig hyggelige, positive, og løsningsorienterte :) De veit iallefall hva de driver med!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

froland

Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Go-carter

Nei, Mes-Dea er UTROLIG treige. Men de har begynt på noen av batteriene.(R&S sendte jo ned en del). Så står uten Think til en stund utti februar, virker det som  ???

Men R&S er super-hyggelige, og har årdna lånebil til meg :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

MortenT

Litt usikker på hvor jeg skal poste meldingen - så den ender her...  ;D
Akkurat hatt bilen på 20.000 service og det gikk knirkefritt!

MEN jeg holder på å fullstendig rable av all lyden i dashbordet!
Det er plast mot plast gnissing og skrangling av deler som tydeligvis ikke er fast og av lyder som sannsynligvis sitter alt for fast - les i spenn - og det skaper mye irriterende støy.
Det er såpass ille at det ikke er noe gøy å bruke radioen for sammen med dårlige mottakerforhold og all ulyden fra dashbordet så blir det håpeløst.
Er det noen som har en god løsning på ulyden?
Evt. vet hvordan det lar seg demontere for evt. oppsmøring/justering.
Det virker som om det meste kommer fra midtkonsollen over radio og ventilasjon

Takker!

Morten

commiesoft

hei! Vi nærmer oss 20000km service raskt, skranglingen har vi gitt
opp forlengst.

Noen ganger skrangler det foran, noen ganger i bakluka, slangen til
vindusviskern osv, noen ganger er det stille!

Jeg hører ikke dette lenger, med mindre det er en ny lyd, så vi hverken
hører levenet, eller bryr oss om det lenger.

Bilen er uansett en daglig fornøyelse. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Bruker selv en silikonspray jeg kjøpte i Tyskland.

Det som kommer ut har en seig konsistens, og smører effektivt opp plast, slik at gnikkelyder forsvinner.

Genial også på bevegelig plast som dørhåndtak etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: commiesoft på onsdag 18. april 2012, klokken 22:25
hei! Vi nærmer oss 20000km service raskt, skranglingen har vi gitt
opp forlengst.

Noen ganger skrangler det foran, noen ganger i bakluka, slangen til
vindusviskern osv, noen ganger er det stille!

Jeg hører ikke dette lenger, med mindre det er en ny lyd, så vi hverken
hører levenet, eller bryr oss om det lenger.

Bilen er uansett en daglig fornøyelse. :)

Skru radioen på fullt?  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Go-carter

Subwoofer baki og høy musikk!  ;D Men fra spøk til alvor, jeg har nå disponert en leiethink fra R&S de siste 2000km, UTEN stereoanlegg, og jeg hører kun motoren...  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

MortenT

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. april 2012, klokken 12:20
Bruker selv en silikonspray jeg kjøpte i Tyskland.

Det som kommer ut har en seig konsistens, og smører effektivt opp plast, slik at gnikkelyder forsvinner.

Genial også på bevegelig plast som dørhåndtak etc.
God ide! Jeg funderte på det samme - rørleggeren som har vært hos oss noen ganger søler fælt med en silikonspray som han bruker når han setter sammen avløpsrør. Det ligger igjen noen bokser etter ham.
Det som er rart er at bilen må ha tilgang til internett - etter at jeg postet første melding har det vært tyst!

Stereoen på fullt? kan jo nesten se at steinalderboksen av en radio sluker strøm  ::)

Go-carter

Som nevnt i en annen tråd, så har jeg fått høre ved en anledning at for å være litt forebyggende/føre var så kan det lønne seg å stort sett kjøre i D med Zebrabatteriet. Det fordi E kan gi litt uønskede spenningstopper, og hard belastning på batteriet. Zebra tåler jo ikke hurtiglading, og full regen på E er nok vesentlig kraftigere enn 16A lading...  ::)

Bare et tips. Opp til hver enkelt hva man vil gjøre :) Jeg kombinerer med litt D, og litt E.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på mandag 23. april 2012, klokken 16:13
Som nevnt i en annen tråd, så har jeg fått høre ved en anledning at for å være litt forebyggende/føre var så kan det lønne seg å stort sett kjøre i D med Zebrabatteriet. Det fordi E kan gi litt uønskede spenningstopper, og hard belastning på batteriet. Zebra tåler jo ikke hurtiglading, og full regen på E er nok vesentlig kraftigere enn 16A lading...  ::)

Bare et tips. Opp til hver enkelt hva man vil gjøre :) Jeg kombinerer med litt D, og litt E.
Når jeg lader på 16A så går pilen helt til venstre på det grønne feltet på eco-meteret. Når jeg regenererer maks på E så går pilen langt fra så høyt, mulig midt på det grønne feltet. Dette burde vel indikere at full regenerering på E er ok?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Sitat fra: mohpet på tirsdag 24. april 2012, klokken 15:04
Når jeg lader på 16A så går pilen helt til venstre på det grønne feltet på eco-meteret. Når jeg regenererer maks på E så går pilen langt fra så høyt, mulig midt på det grønne feltet. Dette burde vel indikere at full regenerering på E er ok?
Dersom du lader ved 16A (14A i praksis) har man ca 3kW effekt. Når denne effekten tilføres et 371V batteri, blir det ca 8A batteristrøm.

Ved regenerering på Think Classic oppnår man 100A batteristrøm, som betyr ca 11kW effekt.
Om ny-Think regenererer med samme effekt vil batteristrømmen bli på ca 30A.
Zebra-batteriet har nominell kapasitet på 76Ahr (1C = 76A). Vanligvis betyr det at batteriet skal greie 76A kontinuerlig.

Jeg tror oppførselen til eco-meteret du refererer til (maks utslag på grønt) kun indikerer at lading er i gang og at det ikke kan sammenlignes med utslaget under kjøring.
Dette er dog min antagelse og trenger ikke være 100% korrekt.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA