16A Ladekabel

Startet av Anders Landergren, fredag 11. juli 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

Griffel

#120
Sitat fra: tutti på søndag 28. februar 2016, klokken 19:22
Kanskje man kan snu på ladeproblematikken til at mange elanlegg i Norge er så dårlige at disse blir avslørt av elbiler som lades? I så fall er det anleggseier som synder, mens vanskelig elbillading bare er et symptom på et vedlikeholdsproblem?
Ja, anleggseier bør sørge for mode3 ladestasjoner for elbil. Eller til nød sørge for at Schuko kontakter ment for elbil sikres maks. 10A og har de nødvendige jordfeilbrytere.
(Det var det du mente, ikke sandt?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Jeg synes dette dreier seg mer om holdninger til elektriske instalasjoner, enn om teknikk. I dag gikk jeg gjennom et boligområde, og så to biler som begge ladet via en skjøteledning med ladekladden liggende på bakken.

Det som en gang var greit som en midlertidig løsning over natten, er ikke en grei løsning for tusenvis av timer med lading for fremtiden.

Begge bilene våre har de orginale ladekablene liggenede bak i bilen, siden det også er uaktuelt pakke de inn og ut av bilen to ganger om dagen. Lading hjemme foregår da på en måte som gjør at vi bruker mindre tid på dette enn vi før brukte på å fylle drivstoff!
TMS og eGolf.

Rav4_EV

Skal ikke mer enn en brann med opphav i en elbil under lading der menneskeliv går tapt før verden ser helt andelenes ut. Da blir det full fokus og forbud mot å lade en rekke steder.

En gang var det mulighet for lading på ferger. Etter en dramatisk brann i en prototype er det ingen som vil gi ladestrøm til en serieprodusert bil.

Slutt med denne brødristerkontakten og begynn å bruk europeisk standard for elbillading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

frodeseverin

Sitat fra: elektrolux på søndag 28. februar 2016, klokken 17:03

Grovt regnet foregår 11 millioner oppladinger fra Schuko hvert år. Det betyr at vi snart nærmer oss 100 millioner brannfrie schuko oppladinger.

Kan det være antydning til hysteri når noen går ut og sier det bare er et tidspørsmål om NÅR huset ditt tar fyr. :o

Selv skulle jeg gjerne byttet til nye vinterdekk hvert år, men sliter heller ut de jeg har. Tilpasser heller farten. Dersom vi med jevne mellomrom gjør som Tutti og kjenner etter varmgang kan er nok risikoen for brann svært liten.

Jeg har selv overbelastet et Shuko uttak med lading av mine e-Golf. Kontakten så ikke pen ut, og jeg er glad den ikke tok fyr.

Nå var det riktig nok fysisk belastning sideveis på kontakten også. Men det er nettop dette som er poenget. Type 2 kontakten tåler mer av både mekanisk og elektrisk belastning.


elektrolux

Sitat fra: frodeseverin på tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:57
Jeg har selv overbelastet et Shuko uttak med lading av mine e-Golf. Kontakten så ikke pen ut, og jeg er glad den ikke tok fyr.

Jeg har selv kommet til nedstengt lading etter at original ladekladd på e-Up kobler ut grunnet varmgang i Schuko.

Dette er på St.Olav der stikk er montert for minst 5 år siden og har foretatt tusenvis av oppladinger. Alle disse stikk er overmodne for utbytting. Har gitt beskjed både til Lyse som eier stikk, og til Stavanger Parkering, men ingen tar ansvar og bytter. Vurderer derfor selv å bytte stikk. Koster jo kun ca 30 kr, og tar noen minutter å bytte. Er bedre enn å komme til ikke oppladet bil.

Er også som frodeseverin glad for at det ikke har tatt fyr, men samtidig svært lite bekymret for at det skal, da temperatursensoren i ladekabelen stopper ladingen ved omtrent 80C på Schuko.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA