Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

16A Ladekabel

Startet av Anders Landergren, fredag 11. juli 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

Sidewinder

Hva koster denne kabelen?
Link?

mihkku

#76
Har valgt å vente på Charge-Amps "Ray" som er for Type 2 kontakt og uten kladd. Skal komme før sommeren en gang. Skal montere 16a kurs i garasjen og bare bruke den medfølgende kabelen som lader, langt mer fleksibelt enn å låse seg til en ladestasjon. Det skal dog sies at Charge-Amps "Halo" ser MEGET spennende ut til å være wallbox, kan også styres via app :D


A8

varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Sidewinder

Mulig dette blir litt off topic, men finnes det overgang fra chademo hurtiglader til egolf hurtiglader?

emil

Sitat fra: Sidewinder på torsdag 19. mars 2015, klokken 18:04
Mulig dette blir litt off topic, men finnes det overgang fra chademo hurtiglader til egolf hurtiglader?

Nei.

SilverBullet

Sitat fra: mihkku på torsdag 19. mars 2015, klokken 10:17
Har valgt å vente på Charge-Amps "Ray" som er for Type 2 kontakt og uten kladd. Skal komme før sommeren en gang. Skal montere 16a kurs i garasjen og bare bruke den medfølgende kabelen som lader, langt mer fleksibelt enn å låse seg til en ladestasjon. Det skal dog sies at Charge-Amps "Halo" ser MEGET spennende ut til å være wallbox, kan også styres via app :D



Denne så fet ut! Hvor kan denne evnt. bestilles når den kommer?

mihkku

Halo modellen kommer ikke før på nyåret 2016 :(

Charge-Amps Ray ladekladden kommer om ikke så lenge, sier de :)

Johnny

Pussig at de bare leverer med type 1 kontakt. Skal man ha type 2, så må man bestille med en ekstra kabel, for så å bytte selv :o
TMS og eGolf.

hottentott33

Sitat fra: egolfxxx på onsdag 15. april 2015, klokken 20:26

Denne så fet ut! Hvor kan denne evnt. bestilles når den kommer?

Den kan sannsynligvis bestilles her i webshopen til Charge-Amps når den kommer, http://shop.charge-amps.com/ Men som mikkhu sier, det er nok en liten stund til enda før en kan få kjøpt den.

Ellers, så har @electrolux her på forumet Charge-amps kablene til salgs på hans webshop www.elbilhjelpen.no og det er ikke umulig at han får inn Halo når den kommer. Type 2 kommer forhåpentligvis der om ikke lenge  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

mihkku

"Ray" er Type 2 kabelen. Venter i spenning!

bno

#85
Sitat fra: EV-Institute på søndag 13. juli 2014, klokken 21:59
På e-Golf og e-Up kan du bruke panelet inne i bilen til å forandre ladestryken - det er ingen grunn til å kjøpe en ladekabel med variabel ampere.

Dette er også slik jeg har oppfattet dette. Man kan justere ladefarten via infotainment systemet opp til maks 16A. Hvorfor skal vi da måtte gå til innkjøp av en Charge amp kabel som nevnt ovenfor her eller andre i samme kategori?

Videre forstår jeg at den medfølgende kabelen tiltenkt brukt ved mode 3 type 2 ladepunkt ikke kan brukes til andre formål dvs. at vi trenger en kabel med innebygget kommunikasjon slik at vi får åpnet for det strømtrekket som er relevant i situasjonen. Vi trenger ikke overpriste kabler med unødvendige funksjoner da dette blir smør på flesk ( se digresjon under) når vi har ladefart innstilling som nevnt. Hvor/(hvorfor ikke) finnes det en slik kabel?
Om VW burde ha levert med en slik "aktiv" kabel er et annet spørsmål. Det blir for lettvint av VW synes jeg å anta et "cover my ass" perspektiv på dette for å sikre seg. Dette virker som en undervurdering av kunden.

Jeg tillater meg en relevant digresjon som følger:
For øvrig synes dette med lading generisk er overmodent for standardisering det være hvor ladeporten på bilene bør være, kabeltilbehør, hvor ladefarten skal justeres (VW løsningen som her er eksempel til etterfølgelse), dimensjonering, tunge klumper på standard levert ladeutstyr (som er lite ergonomisk og opptar plass og sliter på ladeporter og vektbelastning på shuko osv. osv. Overlater vi dette til EU byråkratene får vi alskens utstyr som er til gunst for produsenter og til stor ugunst for forbruker det er slik erfaringen er.

hottentott33

Sitat fra: bno på torsdag 16. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: EV-Institute på søndag 13. juli 2014, klokken 21:59
På e-Golf og e-Up kan du bruke panelet inne i bilen til å forandre ladestryken - det er ingen grunn til å kjøpe en ladekabel med variabel ampere.

Dette er også slik jeg har oppfattet dette. Man kan justere ladefarten via infotainment systemet opp til maks 16A. Hvorfor skal vi da måtte gå til innkjøp av en Charge amp kabel som nevnt ovenfor her eller andre i samme kategori?


Da har dere oppfattet feil  :)

Det er riktig at en kan justere opp til 16A inne i bilen, men den innstillingen har kun effekt hvis en har en ladekabel som støtter 16A.
Den kabelen som følger bilen vil kun lade 10A da dette er maks for denne kabelen,  til tross for at en stiller 16A inne i bilen.

2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

bno

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 16. april 2015, klokken 10:03
Sitat fra: bno på torsdag 16. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: EV-Institute på søndag 13. juli 2014, klokken 21:59
På e-Golf og e-Up kan du bruke panelet inne i bilen til å forandre ladestryken - det er ingen grunn til å kjøpe en ladekabel med variabel ampere.

Dette er også slik jeg har oppfattet dette. Man kan justere ladefarten via infotainment systemet opp til maks 16A. Hvorfor skal vi da måtte gå til innkjøp av en Charge amp kabel som nevnt ovenfor her eller andre i samme kategori?


Da har dere oppfattet feil  :)

Det er riktig at en kan justere opp til 16A inne i bilen, men den innstillingen har kun effekt hvis en har en ladekabel som støtter 16A.
Den kabelen som følger bilen vil kun lade 10A da dette er maks for denne kabelen,  til tross for at en stiller 16A inne i bilen.

Den du nevner er den med klumpen på. Det jeg fokuserte på er den andre kabelen som fulgte med min egolf.

hottentott33

Sitat fra: bno på torsdag 16. april 2015, klokken 11:39
Sitat fra: hottentott33 på torsdag 16. april 2015, klokken 10:03
Sitat fra: bno på torsdag 16. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: EV-Institute på søndag 13. juli 2014, klokken 21:59
På e-Golf og e-Up kan du bruke panelet inne i bilen til å forandre ladestryken - det er ingen grunn til å kjøpe en ladekabel med variabel ampere.

Dette er også slik jeg har oppfattet dette. Man kan justere ladefarten via infotainment systemet opp til maks 16A. Hvorfor skal vi da måtte gå til innkjøp av en Charge amp kabel som nevnt ovenfor her eller andre i samme kategori?


Da har dere oppfattet feil  :)

Det er riktig at en kan justere opp til 16A inne i bilen, men den innstillingen har kun effekt hvis en har en ladekabel som støtter 16A.
Den kabelen som følger bilen vil kun lade 10A da dette er maks for denne kabelen,  til tross for at en stiller 16A inne i bilen.

Den du nevner er den med klumpen på. Det jeg fokuserte på er den andre kabelen som fulgte med min egolf.

Ah, beklager. My mistake.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Grolub

Hvorfor ønsker flere å vente på Charge Amps "Ray" type 2? Er den noe bedre enn f.eks EVselect fra elbilhjelpen:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html ?
Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA