Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er du fornøyd med din i3?

Startet av el-bilen, tirsdag 08. juli 2014, klokken 07:56

« forrige - neste »

FrodeJ

Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2014, klokken 13:48
Husker fra min E92 320D at hendelen var ganske lik som på i3, altså med litt motstand. På fatterns F11 er det samme. Men blinklysaktiveringen er ikke direkte mekanisk, så det er litt uvant hvis man kun har kjørt biler med "bryterhendel".
Hadde en E39 525d for noen år siden, men kan ikke huske at den var slik.

Klykken

Den blir nok for gammel. Mener at fatterns E60 fra 2006 hadde samme type hendel, og det var der jeg først var borti slike. Altså ingen tydelige knepp som indikerte at du hadde slått på f.eks blinklys eller viskere.

Det er ikke "mye kraft" som må til for å slå på f.eks blinklys altså. Kanskje det er en feil på din hvis du mener det er for tungt? Hør med forhandler i så fall. Evt test på en annen i3 for å sammenligne. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

el-bilen

Blir mer og mer fornøyd med avgjørelsen etterhvert som kommentarene kommer! Oktober kan ikke komme fort nok. Eneste negative er at det er Sambo som kommer til å stikke av med bilen mesteparten av tiden.. he he

Apropo det med 20" felger og stivhet, så tror jeg det vil gå bra - Er beredt på å ofre litt komfort for å få hevet utseendet! Rart med det, viktig at det ser bra ut også :)

hovik

Jeg tror BMW har driti på draget med å kun basere seg på kamera for ACC. Radar/Lidar er overlegen kamera for bruk til ACC. Uansett hvor mye SW oppdateres vil kamera alltid være dårligere ved dårlig visuell sikt, skiftene forhold, og på beregning av avstand.

Eneste fordelen med et kamera basert ACC system er tracking av horisontal bevegelse på kjøretøyet foran. Det beste hadde vært om de hadde komplimentert radar basert system med kamera.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

bromm

Sitat fra: hovik på tirsdag 08. juli 2014, klokken 16:52
Jeg tror BMW har driti på draget med å kun basere seg på kamera for ACC. Radar/Lidar er overlegen kamera for bruk til ACC. Uansett hvor mye SW oppdateres vil kamera alltid være dårligere ved dårlig visuell sikt, skiftene forhold, og på beregning av avstand.

Eneste fordelen med et kamera basert ACC system er tracking av horisontal bevegelse på kjøretøyet foran. Det beste hadde vært om de hadde komplimentert radar basert system med kamera.
Mulig du har problemer, hovik (det er normalt når bilen er ny) - men jeg har altså ingen problemer med ACC nå som bilen har gått 6.600 km. Det fungerer GLIMRENDE, og jeg kan aldri tenke meg å være sjåfør i en bil uten dette systemet heretter, spesielt i bykjøringssituasjoner. Det koblet også ut for meg noen ganger i starten, men etterhvert har systemet kalibrert seg - det lærer av at man trykker Resume raskt etter feil-utkoblinger, slik at grenseeverdiene oppdateres automatisk. Jeg har lyst til å se noe som helst annet system som feiler mindre enn det gjør på min i3, slik det fungerer nå (jeg har ikke sett noe som fungerer bedre). Det dere må huske på er at det kamerabaserte systemet ikke bare handler om ACC - det er mange ulike systemer som er med i pakken fra MobileEye - her er hva de lister opp selv:
BMW i3 – camera  only -  Driving assistance plus package
* camera adaptive cruise control (VO-ACC)
* Traffic Jam Assist (aktiv styring på motorvei kl. A)
* Pedestrians Protection (m/nødbrems)
* City collision Mitigation (m/nødbrems)
* Lane departure warning
* Speed limit info (skiltlesing av fartsgrenser)
kilde: http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/


Når alt dette skal håndteres av den samme logikken, så er det åpenbart at systemet må kjøres inn for at det skal fungere smertefritt. Et slikt system er jo på mange måter i konflikt med seg selv - det skal henge på bilen forran, men dukker et farlig objekt plutselig opp (som for eks. en unge på akebrett ut i kjørebanen), så skal det også reagere med full nødbrems. Sistnevnte vil de fleste bli VELDIG glad for når det fungerer - jeg har allerede opplevd å avverge en påkjørsel av en 10-åring halsende etter en fotball, og jeg er ikke tvil om at det redder liv på sikt. Når det detekterte gutten ca 10-15 unna, så sto bilen stille (fra ca. 30 km/t) med en "rød mann" i instrumentclusteret - før jeg skjønte hva som skjedde ;)

Så til trådstarter "el-bilen" - jeg byttet selv inn min 2012 118d (m/alt ekstra-utstyr) til ny i3 (m/alt untatt 20",sotruter, soltak og comfort access) på Mars i år. Om jeg angrer ? NEI IKKE i det hele tatt, faktisk ;) Jeg trodde det ble tungt å kvitte seg med 118d (som også var en fantastisk og feilfri bil på "sin" måte), men jeg savner den altså ikke i det hele tatt (husker den bare, når jeg ser bilder av den ;) ).

Du gjør alt rett i å kjøpe i3 - og den siste revisjonen av utstyrslista di ser også grei ut :D Selv om jeg definitivt ville ha tatt med 6AK ConnectedDrive Services, 6AM Real Time Trafic Information og 6NS Bluetooth Proffesional. Alle disse 3 tilfører viktig funksjonalitet, som jeg ville valgt fremfor 20"-felgene og Comfort Access (bilen er stiv nok fra før, og alle 19" felgene ser forresten meget bra ut i levende live - "kumlokkene" er også fine  faktisk. Comfort Access høres kanskje behagelig ut, men så lenge du går med nøkkelen i lomma, som du bare stikker hånda nedi for å enkelt trykke riktig knapp, så har det ikke så mye for seg. CA er imidlertid fint for de som har nøkkelen i håndveska ;) )

Sirka

Først: JA - jeg er SUPERfornøyd! ;D

Og jeg ville aldri valgt vekk driving assist- eller park assist-pakken, det følger som bromm sier med så mye annet at bilopplevelsen totalt ville vært en helt annen. (Når det er sagt, ville jeg sikkert ikke vært misfornøyd da heller - men jeg hadde gått glipp av mange snedige "luksusopplevelser".) ACC funker etter hvert nokså feilfritt for meg også (ca. 2500 km på veien nå), og uansett har jeg vent meg til å ha foten på gassen så jeg "fanger slakken" de få gangene den kobler ut uten fare for å få bilen bak i hekken.

Jeg har Loft-interiøret og elsker det. Behagelig å sitte i både på kjølige og varme dager, og med en nesten magisk evne til å frastøte alt av flekker og smuss. Til og med de lyse teppene (som jeg var meget skeptisk til) holder seg overraskende delikate og lyse selv i Bergensklima. Og det er en utrolig luftig og lys stemning i interiøret som gjør opplevelsen av "rommet" enda litt bedre, synes jeg.

Verken Comfort Access, alarm, låsbare bolter, soltak, sotede vinduer eller oppgradert lydanlegg har jeg savnet en dag - nøkkelen er som andre sier utrolig lett å betjene uten å se eller ta opp av lommen, alarm og bolter tenker jeg er mest til bry, sol har vi ikke så mye av (unntatt nå om dagen) 8) - og standardlyden holder i massevis for meg. Passer av og til på å spille så høyt at fotgjengere blir oppmerksom på meg på litt avstand når jeg kjører i sentrum, det gir mer enn god nok trøkk til det. :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Roman

Sitat fra: bromm på tirsdag 08. juli 2014, klokken 19:25
Comfort Access høres kanskje behagelig ut, men så lenge du går med nøkkelen i lomma, som du bare stikker hånda nedi for å enkelt trykke riktig knapp, så har det ikke så mye for seg. CA er imidlertid fint for de som har nøkkelen i håndveska ;) )

Her må jeg si meg uenig med deg og Sirka. Ikke finn på å fjerne CA fra lista! Det er sant at det er vanskelig å savne det når man ikke har hat tid til å bli vant til luksusen, men tro meg når jeg forteller deg at det er fort den pakken som gjør bil opplevelsen din fra "bra!" til "best!". Dere vil kanskje si at det er latskap som taler her, og det gjør det også, men det er ikke noe mer latskap enn ekstrautstyr som ACC og park assist f.eks. Denne pakken er virkelig verd de få kronene den koster.


Ellers enig med de andre, sats heller på annet ekstrautstyr enn de 20" felgene. Felger kan du kjøpe i ettertid og montere enkelt på, det kan du ikke nødvendigvis med annet utstyr som bluetooth prof. eller HK anlegget! Ingen som for tid til å se at felgene er 1" bredere uansett med den akselerasjonen du kjører forbi dem ;)

Terondo

Storfornøyd med både bil og valg av ekstrautstyr. Valgte alt utenom consierge, tonede bakruter, alarm og takluke. Valgte også skinninteriøret, og selv med 31,4 grader på gradestokken her i Bergen, er bilen deilig temperert om man lar dørene stå åpne mens man surrer sammen ladekladden og pakker den bort. Trenger ikke engang å kjøle den på forhånd.

Det har vært 2 issues som har krevd verkstedsbesøk. Og begge besøkene har vært upåklagelig. #1 softwareoppdatering for å få bort den drivetrain-ulv-ulv-feilmeldingen. #2 rasle/klirrelyd fra låseknotten. Byttet til en nyere knott som BMW hadde kommet med, som sikkert var kommet fordi den første laget lyd etter en stund. Nå er det stille som i graven, bortsett fra når jeg har på musikk.

Mektig fornøyd med HK anlegget også, men man må tørre å bruke det. Det spiller så det slår i kassa om man bare skrur høyt nok.

Kanonbil, som bare blir bedre og bedre!
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

02jan

Henger meg på her - mulig noe "innhabil" da jeg kun har et døgn med i3 i mine hender.

Aldri hatt noe forhold til elbil før jeg prøvde i3.

Kjørt 11 mil Igår 12 idag. Ut fra mine behov  så har jeg ikke ofret en tanke på noe jeg selv ville hatt annerledes med bilen.

Ser det er mange råd om ekstrautstyret - jeg er rimelig overbevist om at alle skulle kunne være fornøyd med bilen uansett utstyrsgrad. Da ekstra utstyr også styres av økonomi.

Det som imponerer meg med denne bilen er :
* kjørefølelsen for denne biltype (kompaktbil) er langt mer kontant og førerorientert en forventet - bmw logoen på bilen er ikke bare pynt.

* kvalitetsfølelse - jeg forventer hverken el- seter eller semsket skinn på daschbordet for å vite om en bil er godt sammenskrudd.

* sittestilling og rundt om oversikt - liker denne sittehøyde som ligger mellom vanlig bil og SUV.

*insteg i bil og de kule bakdørene - praktisk for min del legge bag bak sete - full kontroll og enkelhet å plasser lite barn i barnesete ( dog sikkert noe mer upraktisk hvis tenåringsbarn skal sitte bak ).

*enkelheten i å kunne kjøre rolig og behagelig i by strøk og køkjøring.

*fartsressursene lett tilgjengelig ved ønske om akselerasjon.

* enpedal kjøring, for min del helt optimalt  , kan ikke tenke meg at jeg skulle sitte å justere dette manuelt under kjøring. Liker den kraftig " motorbremsen".

* idrive - ingen erfaring knapt lest brukermanualen - lett å betjene.

* hjemmeladingen - enkelt og effektivt å komme igang ,  de 11 milen jeg kjørte Igår - satte på lading ( tidsstyrt) 23-04 i natt , som holdt til full tank 15 mil.

Av det som er ekstrautstyr relatert, er selvfølgelig meget godt med at jeg selv har spekket opp hvordan bilen skal være.

* Harmon kardon ( ikke prøvd org.anlegg) - for min del kunne ikke vært bedre (har kun hørt via dab radio).

* soltaket - dette henger igjen fra gamledager - hvor dette var for meg et must. Var spent på hvordan moderne luke fungerer - over forventning bra - har kjørt med denne oppe stor deler av dagen selv i 29 grader uten ac på.

*standarsetene/ interiør - passer meg godt med det litt røffe interiøret.

* 606 navien ,for min del innholdet den langt mer en hva jeg kommer til å benytte meg av. Flott skjerm - selv om jeg tror den større pakken en enda noen hakk bedre.

* andre duppedingser jeg ikke var klar over fulgte med ( sikkert en del av pakker jeg valgte ) har bare vært positive overraskelser .  Inngående telefonsamtaler kommer opp på display og lyd. Stemmestyring.


Av utstyr som ville hatt med uansett.
Auto klima
Vinterhjul
Navi
Multiratt

har også valgt hurtigladere og connected drive for fjernstyrt varmestart om vinter.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Fikk testet lysene nå i halvmørke, og nærlysene er som en drøm! Fjernlysene kunne med fordel vært noe annet enn disse fattigslige halogenpærene... Tragisk dårlig!

Ellers er bilen topp!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Ser at du er en BMW mann, men selv slike kan kanskje se lengre enn eget favoritt merke. Vil derfor anbefale deg å også vurdere VW e-Golf før du punger ut med en saftig årslønn for nytt leketøy:

Var selv på nippen til å kjøpe i3'en, ikke fordi jeg allerede har 2 BMW fra før, men fordi jeg liker at den skiller seg ut, og at ingeniørene har gjort mye for å skape en god Elbil. For meg blir denne omtrent som en videreutvikling av favoritten min, nemlig Think Classic.

Dessverre ble jeg skuffet da jeg prøvekjørte den første gangen, og da jeg skulle ratte den andre gangen i Alpene steg bare frustrasjonen og jeg foretrakk faktisk å overlate rattet til bileier.

Som sagt, BMW har gjort mye bra, og lagt mye forskning inn i denne bilen, men i mine øyne har VW trukket det lengste strået når det kommer til å lage den beste Elbilen. På toppen av det hele er den rimeligere.

Ting jeg liker bedre med e-Golf framfor i3 er følgende:

- Utseende er uklanderlig, og bedre en BMW, selv om jeg som sagt liker i3 sitt design også.
- Rekkevidden er bedre. Virker som BMW klarer 16 mil på en god dag, mens Golff klarer 20+.
- 5 seter framfor 4
- Interiør. Lekkert og funksjonelt ikke minst navigatoren i forhold til i3 sin, men BMW sin høyere sittestilling er ikke å forakte.
- Valgfri "enpedalkjøring" Ja. stor debatt igjen, men å kunne velge vekk "konstant håndbrems" gir umiddelbar 20 slag roligere hjerterytme, og jeg er sikker på mer økonomisk kjøring. Dette er da også min hovedgrunn til at jeg ikke finner meg tilrette i i3. Håpløst i alpene da jeg skulle rulle over en bakketopp og endte hengene etter sikkerhetsbelte og måtte gi "gass" igjen or å komme over toppen. Med alle andre biler ville jeg rullet over toppen, og videre ned på andre siden, og sluttet å bruke energi 50m tidligere. Regenerering er tap, og bør unngås med mindre en likevel skal redusere farten. Som sagt er dette valgfritt på Think Classic og VW og Volvo C30, og nesten frirulling på Zoe, Think City med siste programvare.  Dessverre har de fleste andre produsenter valgt anderledes, og med BMW som versting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

haggen

Smak og behag er vanskelig å argumentere mot, men jeg mener det er noen faktiske feil i det du skriver her.
I de tester jeg har sett så har i3 bedre rekkevidde enn golf. Du må gjerne linke til en test som viser noe annet.
Det er helt greit å drifte uten brems eller pådrag med i3. Gjør det hver dag på  vei til jobb på en kupert veistrekning. Går flott å kombinere med ACC til og med, bare legg ett lett press på pedalen når Acc vil bremse  i nedover bakkene så ruller du fritt. Forbruks indikatoren gir full kontroll på hvor mye du regenererer til en hver tid.
Det krever litt tilvenning og kanskje omskolering av elbil veteraner, men det fungerer.
Forbruket på tur/retur 2,5 mil kupert 60/70 sone pluss kø er ca 11 kwh/100 km på 2 sifret temperaturer. Beste dag til nå er 9,7.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

bromm

#27
Jeg tror du har grundig misforstått konseptet med i3, electrolux ;) ...og du har sannsynligvis ikke prøvd i3 tilstrekkelig til å forstå det heller. For oss som har kjørt 7-8000 km så er ikke "bakketopper" noe vi kan erindre som noe problematisk i det hele tatt - skjønner absolutt ingenting av det du skriver der. Ok, hvis du kjører bil med "digitalt fotarbeide" (altså helt inn eller helt ut), så kan jeg kanskje forstå hva du sliter med ;) Nå er det imidlertid slik at føttene stort sett befinner seg vekk fra pedalene, siden man bruker den helt GLIMRENDE ACC'en (adaptiv cruise control) i minst 90% av ALL kjøring (også i tett bytrafikk). Bilen styres altså med venstre tommeltott, og systemet vil hele tiden tilstrebe det mest energieffektive (den holder mest mulig "glide" der det går an). Men selv uten ACC så vil man kjøre meget komfortabelt, og etter få minutter, så har man lært seg at man faktisk bremser trinnløst med gasspedalen - nullpunktet ligger nemlig 1/3 inn på pedalaksen, og fra det punktet og ut mot ytterpunktet så regulerer du bremsingen/regenereringen TRINNLØST (altså uten noen form for knapper, spaker, modes og prakk). Jeg som har kjørt såpass langt med i3 kan bekrefte følgende: den kjører bedre enn noen annen bil, og vil ikke ha byttet den for en millionbil med "gammel" kjørefølelse :D

Når du så trekker frem eGolf som alternativ, så bommer du også en del... den har ikke større rekkevidde enn i3 : http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-nissan-leaf-vw-e-golf-test-5117168.html ...den er snarere på nivå med Leaf, som også har vist seg å være hakket dårligere enn i3 ;) Du har rett i én ting: den har 5 seter. Men de som selges i disse dager har ikke varmepumpe og mer enn 3,6 kW AC-lader (max 16amp), noe som bør få alle til å skygge banen til det evt. kommer (det er rykter om at både varmepumpe og 7,2kW lader kommer).

Ellers interessant at du likte i3's design fordi at den virkelig skiller seg ut, og så ender du opp med en "Golf" - hehe :D

elektrolux

Jeg har ikke endt opp med Golf, mest fordi jeg syntes den blir for stor, og jeg syntes sittestillingen er for lav. Ser ut som jeg alltid lander ned på Think Classic som er genial til mitt bruk, nemlig småturer rundt i byen og med plast og metalbås til resirkuleringstasjonene, og ladestasjoner til kunder. 

Ellers oppforderer jeg trådstarter kun til å se seg litt rundt. e-Golf er en seriøs konkurrent til i3, og bør prøves før en kjøper noe annet.

Ellers deles mine meninger om i3 med flere elbilveteraner jeg kjenner, så bilen er nok ikke perfekt den heller....

At enpedalskjøring kan omgås via knapper og holding av fartspedal i riktig stilling er greit nok, men det slår likevel ikke enkelheten og valgfriheten til Think Classic, VW, Volvo, og til dels Renault Zoe.

Lading begrenset til 1 fase og 16A er uforståelig. Vel, de satser vel på at CCS lading bygges ut. 32A 1 fase lading er heller ikke ideelt. 1,2 eller 3 fase 16-32A er bedre, men finnes kun på Tesla, Renault Zoe, og Volvo C30

Rekkevidden: Vel, har selv sett at e-Golf rutinemessig klarer 200+ km. Har ikke sett noen slike tall fra i3.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olemann

#29
JA!  Kjempefornøyd etter å ha kjørt 2000 km på et par måneder.

Regen var uvant et par uker og tok tid å lære seg kjøre like økonomisk som med Reva og iOn som jeg kom fra. Den er så kraftig at man må bruke pedalen aktivt for å  unngå unødig regen, som selvsagt gjør at man mister energi unødig.
Blinklys uvant også, men en vanesak.
Så rask at man må være varsom i trafikken, andre regner ikke med den respons denne bilen faktisk har.

Valgte den mørkeste fargen som ikke er svart, metallic og med sotede ruter og synes det er den fineste, selvsagt, derfor den ble valgt :-)
Valgte ikke HK anlegget, synes det originale med DAB er godt nok i en liten bil, og er kresen på lyd generelt (anlegget hjemme i stua koster mer enn hele i3'en)
Multifunksjonsratt med cruise er et must, det samme er hurtiglader, tenker da like mye på restverdi som hvor ofte det brukes, det samme gjelder LED lysene.
Legger man i 50k i utstyr så er man over kritisk miniumum, men denne bilen til 250k er knapt nok mulig. Jeg sa stopp på 310k inkl vinterhjul og er fornøyd med kompromissene på utsyrslista.
Litt opplevd svampete styrefølelse i starten, men ble en vane det og. Annerledes enn mine tidligere biler.

Kvikkheten og handlingen, bl.a. pga hele 300 kilo lettere enn eGolf, og 50% mer hk er påtagelig, og sammen med sittestilling grunn nok til å velge i3 fram for eGolf.

I sum; en litt annen bil en Reva som ble min inngangsport til elbil :)  Når jeg har trent meg et par år i den psykologisk krevende øvelsen det er å skape kø i bakkene hjem er det deilig å være den som bestemmer tempo.  Men sunt å ha begge erfaringer:-)

Ole

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA