Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBD

Startet av Ona IX, søndag 06. juli 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

goev

Sitat fra: Svein Evensen på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:56
Synd at det oppfattes som klaging, at noen har forskjellige meninger. Dette er så vidt jeg har oppfattet det et diskusjonsforum? Og hvis alle måtte være enige for å skrive her, så ble det vel ikke noe diskusjonsforum lenger?

Det var bare noe med måten det ble lagt fram på. Korte og negative kommentarer ovenfor produkter som er helt i startfasen. Jeg mener ikke å være belærende men det gav ikke meg noe positiv følelse. Om andre kommer inn og hadde sett haugevis av slike kommentarer, så kanskje de ikke hadde giddet lese lengre ned i tråden. Vi er jo venner her med noen felles mål, er vi ikke? :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

I dag kom OVMS-pakka i posten ;D
Dessverre kom den så fort at jeg ikke har rukket å skaffe SIM-kort, og i tillegg har jeg vært syk hjemme med aleneansvar for en toåring, så det har ikke vært allverdens tid og mulighet til å prøve den.

Jeg fikk enkelt programmert den v.h.a VirtualBox, Windows og PicKit 2.61 på MacBooken min, så nå er i allefall første utgave av Kia-softwaren klar. Kanskje jeg rekker å få satt opp alt i morgen og testet den.

Jeg fikk også til å kjøre en debug-versjon av OVMS-appen med KIA-bilder på iPhonen min, så forhåpentligvis kan jeg få lagt til mer funksjonalitet etterhvert. Mangler bare neste versjon av MPLAB X som skal fungere på siste OS X, El Capitan, så har jeg "kontroll" i begge ender  8)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Ser flott ut, kult med bilder, spennende å følge utviklingen!

Batteristatus og battericelleinfo ville vært nyttig. Også mulighet for å følge med på ladenivå ved lading og få melding om noe eller noen stopper lading.

goev

Batteristatus og ladestatus med varsel mener jeg er på plass. Får ikke testet dette før jeg har mottat simkortet. Håper det ligger i postkassa i dag :)

Battericelleinfo ser jeg ikke noe tegn til for noen av de støttede bilene, men jeg kan ta feil. Uansett, så skal jeg forsøke å få det inn i OVMS, men jeg lover ingenting!
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

jornhd

Vil dette kunne fungere på Ioniq også? Det er vel ganske lik software i den som Soulen vil jeg tro?

goev

Interessant tanke... Godt mulig at mye er såpass likt at den vil fungere på Ioniq direkte. Men det er større sjanse for at den ikke gjør det, dessverre.

Om noen har Ioniq i Mandalsområdet og har lyst å sjekke, så send meg en PM!
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TB

Til info er v3 av OVMS snart klar. Vil nok lønne seg å vente til den er klar for å tilpasse programvaren til Ioniq...

SitatA short update on OVMS.

We are working hard on OVMS v3. The development environment for the microcontroller we chose for v3 has finally stabilised to a point where we can rely on it. There will be a new revision of hardware silicon around the end of 2017Q1 and we'll most likely try to time the first production releases of OVMS v3 to use that as soon as it is available. But, the good news is that we have the production development environments available now, and the CAN driver (although early beta) is working well. All the components are finally in place and usable. This has caused us delays in our plans, but we are confident that our choice of microcontroller was the right one. This will give us a great platform for the future and most importantly allow us to keep costs down without being constrained by RAM/Flash memory storage (as was the case for the v2 PIC18 platform). Bluetooth and Wifi support are a bonus. Work on the firmware for OVMS v3 is ongoing, and we're hoping to release this to the open source team any day now. Some highlights of the coming features for OVMS v3 include:

•   Use of the industry standard MQTT protocol, for easier third party integration (in particular to IOT and home automation systems)
•   Event driven model for scripting events in the car (such as geofencing, homelink, charge settings, etc)
•   3G
•   Wifi
•   Bluetooth
•   SD-CARD support
•   Reduced power consumption, and low-power sleep modes
•   Dramatically more RAM and FLASH memory, to overcome limits of PIC18 architecture used by OVMS v2
•   Firmware updates via SD-CARD and USB, without any special programming tools
•   Over-The-Air (OTA) firmware updates via wifi and/or 3G
•   Expansion slot and port for extra functionality

In the meantime, we continue to support OVMS v2. The hardware is still available on fasttech site, but we are over half way through what we think will be the very last batch.

In other news, we have partnered with hologram.io to provide a cellular network for OVMS users (both v2 and v3). Early feedback from our users has been fantastic, and this is now running in a bunch of OVMS cars. Use of this is entirely optional, and the cost-effectiveness will depend on where you are in the world and what other cellular options you have. We're not forcing you to use Hologram; just making it easy for you to choose them if you want. OVMS v3 will come with hologram.io SIMs included as standard (but easily replaced if you choose not to use it). For OVMS v2 users in USA, with the imminent shutdown of the AT&T 2G network, we recommend Hologram.IO now. You can get SIMs from Hologram directly at https://hologram.io/store/, and Tom has penned an excellent write-up of how to switch to Hologram at https://www.idleloop.com/tesla/ovms/hologram.php.

Regards, Mark.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

paaland

Kan noe lage en post om OVMS og Kia Soul. Hva som virker. Hva virker ikke. Hva trenger man av hardware. Gjerne bilder eller video av systemet i bruk. Veldig vanskelig å finne noe på nett. Kia står jo ikke som støttet heller på openvehicles nettside.
Kia Soul EV (2016)

goev

Jeg er ikke glad i å skrive bruksanvisninger og slikt. Heldigvis var det noen andre som fikset det :-)
Her er den: https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System/blob/master/docs/OVMS-UserGuide-KiaSoulEV.pdf
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Øystein Hansen

Hei.
Ser det var snakk om Hyundai Ioniq kanskje kunne brukes med OVMS (Open Vehicle Monitoring System).  Hva er status på dette? Noen som har prøvd? Jeg har en Ioniq EV 2017 model. Er interessert i å skaffe meg OVMS.
Vennlig Hilsen Øystein H.

goev

Sitat fra: Øystein Hansen på torsdag 28. februar 2019, klokken 19:34
Ser det var snakk om Hyundai Ioniq kanskje kunne brukes med OVMS (Open Vehicle Monitoring System).  Hva er status på dette? Noen som har prøvd?
Jeg kjenner ikke til at noen jobber med støtte for Ioniq. Har hørt at Ioniq og Kona er en god del lik e-Niro, som jeg lager støtte til nå, men om e-Niro-delen kan brukes tør jeg ikke si noe om. Personlig tror jeg det må litt mer arbeid til.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Øystein Hansen

Jeg har mulighet til å kjøre noen opptak på min egen bil, jeg har en Bluetooth OBD2 adapter, av ELM327 typen.

Ser også at noen har parset PID'ene av Ioniq for bruk i Torque for Android.
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/master/Ioniq%20EV/extendedpids

Er software utvikler av yrke, men har nok ikke så mye tid til å sette dette sammen selv, hadde vært fint vis det ihvertfall fantes et startsted.

Tror du det ville vært mulig å utvide OVMS med de verdiene som er nevnt i "externalpids" ?
- Battery Max Temperature
- Battery Min Temperature
- State of Charge



goev

Det er nok mulig, men jeg bruker mer tid enn familien setter pris på allerede  ;D
Jeg tror du må ta på deg hanskene og tre inn i ringen, hvis du vil ha noe gjort. Det er overraskende vanedannende og sitte uti bilen og hacke.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA