Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBD

Startet av Ona IX, søndag 06. juli 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

TB

Ref. fila OVMS-KiaSoul-0.1.zip - her er link til det arbeidet som Tyrel Haveman og AlKl NoFx har utført for å tilpasse OVMS programvaren til Soul EV. Dette er basert på å logge ODB trafikken, og leite seg fram til kva dei ulike data betyr, omtalt som "reverse engineering".

Ved å undersøke data frå fleire bilar, i ulike situasjoner er det på denne måten mulig å legge til nye funksjoner. Men, å skrive data til ODB porten, for å starte t.d. varme er ikkje like enkelt, om det i det heile er mulig?

Her er link:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YYlZ-IcTQlz-LzaYkHO-7a4SFM8QYs2BGNXiSU5_EwI
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goev

Data fra min bil er med i det dokumentet  ;D

Nå kan man "enkelt" med en billig ODB-II dongle hente ut batteridata som spenning på hver enkelt celle, temperatur på de 8 modulene og mye mer. F.eks. bruker jeg EOBD-Facile, og bruker terminal-vinduet i den for å lese ut disse verdiene. Tolking av dataene er "beskrevet" i dokumentet som TB linker til, så nå er det i alle fall tilgjengelig, om kanskje litt knotete :-)

Jeg kan jo nevne at det er andre som lager en Android App til Kia, som nettopp skal fungere direkte med en slik OBD-II dongle, så dette blir en billigere løsning enn OVMS. Minuset er at det ikke blir like fleksibelt da man må være i nærheten av bilen for å ha kontakt. Rekkevidden til Bluetooth/WiFi setter altså begrensninger, mens OVMS benytter mobilnettet.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Svein Evensen

Dette er bortkastede penger, for SÅ lite.

madsskon

Ja dette må jo være for helt ekstremt spesielt interesserte...
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Svein Evensen

Hadde jeg kunnet sitte inne i stua, koblet til laderen, stillt inn ladetilspunkt, og forvarming hadde jeg vært med, men dette...... Nope

TB

Har brukt OVMS til C-Zero frå 18. okt 2013 - og er godt fornøyd med å kunne sjekke ladestatus, samt få varsel når bilen er ferdig lada - eller når lading har stoppa.

Klart hadde det vore betre med ein app ferdig med fleire funksjonar få bilprodusenten, men det vil ikkje komme til denne bilen. Dermed er dette betre enn "ingenting".

Om Kia vil komme med ein ferdig app skal eg ikkje uttale meg om. Om alt som kreves er montert i bilen, så kan det skje. Men, om det må bli gjort oppgraderinger / utskiftninger av komponentar blir det fort kostbart - og dermed neppe eit alternativ på dagens modell.

I staden for blir det ein funksjon på neste modell..?

Ps: Om ein les om Nissan og Volkswagen sine tenster er dei ikkje heilt stabile.. så slik sett er det kanskje ikkje så dumt med OVMS?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svein Evensen

Hvorfor betale flere tusen for å beskjed om at bilen er ferdig lada? Den er ferdig lada, uansett.:-)

TB

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:24
Hvorfor betale flere tusen for å beskjed om at bilen er ferdig lada? Den er ferdig lada, uansett.:-)
Sant nok, men det er praktisk i desse tilfeller:
- Må lade til X ladenivå før ein kan fortsette. Kan enkelt sjekke via mobilen.
- Lading stoppar pga. feil. Har opplevd lading stoppar pga. sikring som slår ut, og pga. feil på ladekabel.

Og, når eg kjøpte OVMS var krone kursen mykje sterkare, så den kosta ikkje så mykje i NOK... :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

madsskon

Blir vel som med alt annet; for de som ser poenget er dette vits å bruke penger på. Men for meg personlig blir dette penger ut av vinduet.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

goev

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er her inne og klager. Både OVMS og SoulSpy blir utviklet gratis av entusiaster. OVMS koster penger, men selges til selvkost for hardwaren, som også er utviklet gratis. Evnt. overskudd går til frivillige organisasjoner. 

For meg er dette nyttig og interessant. For andre kanskje bortkasta penger, men til dere synes det, så hold det gjerne for dere selv. Vi trenger positivitet her inne for å støtte opp de som gjør et forsøk på å få fram noe bra.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

madsskon

Ja hvis noen får til en app som er bra så skal jeg være positiv jeg :-) Hadde vært moro med en app som faktisk kunne vært nyttig:)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

goev

Sitat fra: madsskon på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:17
Ja hvis noen får til en app som er bra så skal jeg være positiv jeg :-) Hadde vært moro med en app som faktisk kunne vært nyttig:)

Bra snuroperasjon, madsskon  ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Savner forsåvidt app til Kia Soul, bruker Canion til Peugeot Ion. Den gir mye inngående info om bilen og batteri som har vært svært nyttig i forhold til økokjøring, batteritilstand og gir god mulighet å kjøre lenger med batterikapasiteten.

Støtter arbeidet med app til Soul, flott jobbet de som gjør den (hacke) jobben. Håper den kan bli like bra som Leafspy eller Canion (helst bedre inkl. med telematikk styring), med en slik app kan de som ønsker det, kjøre lenger og passe bedre på sin bil og batteri. Fin info ( logger ) å ha
også og legge ved ved seinere bilsalg, ser helt klart fordelen av å kunne vise pen bruk av batteri og eksakt gjenværende kapasitet og tilstand på cellene vil være et godt og trygt salgsargument.

Svein Evensen

Synd at det oppfattes som klaging, at noen har forskjellige meninger. Dette er så vidt jeg har oppfattet det et diskusjonsforum? Og hvis alle måtte være enige for å skrive her, så ble det vel ikke noe diskusjonsforum lenger? Som jeg skrev tidligere, så ønsker jeg gjerne en funksjonell, og nyttig app velkommen..:-)

Falcon64

+++ Ønsker også mer informasjon vedrørende bilen. Stå på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA