Saxo 4WD?

Startet av Goodrun, søndag 06. juli 2014, klokken 13:01

« forrige - neste »

Goodrun

Sitter å glaner på denne prosjektbilen. Saxo 2003. 11 kW motor, en genial motor med integrert diff. og eksepsjonellt lavt tyngdepunkt. Den er bare så altfor slapp.  Jeg kom derfor til å tenke på at man kan addere en motor til av samme sorten og plassere denne bak. Bakstillinga må vel modifiseres samt også batteriplassering. Dette er nok overkommelig med litt fingernemhet og det rette verktøyet. Mulig man kan skaffe bakstilling fra en annen bil som passer rett inn?

Men det store spørsmålet er: Hvordan vil dette virke i praksis? Vil man få dobbelt av momentet/kraften ned i bakken eller vil synkroniseringen være så kritisk at dette ikke vil fungere? Vil den ene motoren måtte dra på/bremses av den andre?
Kan motorene kobles rett i serie og så løser dette seg selv?

Noen som har tenkt disse tankene før og har svar eller synspunkter?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Har tenkt det samme selv, og AX 4WD. er perfekt delebil. Enklere å gjøre dette på en Think da den har batterikassen uavhengig av hjulene. Et problem er at 2 motorer trenger dobbelt så mye strøm. Det må batteriet tåle. Og så er det å få dette godkjent.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA