Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitet på Teslas superladere

Startet av Yagi, lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

Yagi

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
(...) I hvor lang tid ventet du på å komme til lading, Yagi?
Jeg var heldig og ventet bare ca 5 minutter. Verre var det for dem som kom litt etter meg. Kan tenke meg at det var kanskje 10-15 minutter for dem som var mest uheldig mens jeg var der. Fikk ikke hvilt seg mye de laderene ihvertfall. 4 sekunder fra jeg plugget ut til nestemann i køen plugget inn.  :)

Regner med at folk tar hensyn og ikke står lenger enn nødvendig på slike dager.

Godt å se Teslas oversikter. Som det sies her hadde det vært morsomt å ha tilgang til denne informasjonen.

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Sveinal

Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.


Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...


Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Lanber

Hva som er verst av topplading vs superlading vet jeg ikke.  Neppe ønskelig noen av delene, men i ferietid og potensiell ventetid på Brokelandsheia velger jeg det minste ondet og topplader i natt, må via Kristiansand så det spørs om det ikke blir superlading uansett.

Superlading er mye bedre enn vanlig lading av mobilbatterier, det tar like lang tid men er ikke temperaturkontrollert. 


cstromme

Sitat fra: Sveinal på søndag 06. juli 2014, klokken 18:29
Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.


Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...


Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.

Flyttet tilbake til Norge fra Mountain View rett ved siden av Palo Alto for et par år siden. Har et hav av venner og bekjente som bor eller er ofte i Palo Alto. Skal se om jeg ikke kan få noen til å snike seg innenfor døren til Tesla og ta et bilde hvis det er slik at denne skjermen henger synlig rett innenfor.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

mj

Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Amoss

Sitat fra: cstromme på søndag 06. juli 2014, klokken 19:27
Skal se om jeg ikke kan få noen til å snike seg innenfor døren til Tesla og ta et bilde hvis det er slik at denne skjermen henger synlig rett innenfor.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det, men har altså ikke vært der selv og kan bekrefte ;)

Sitat fra: Sveinal på søndag 06. juli 2014, klokken 18:29
Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.

Se der ja :) Regnet med at det var rundt da ja...
Model S 85D

Lanber

Søkke steike.
Når på dagen var dette?

Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .

Yagi

Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
(...) Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .

Tror noe av det som gjør det litt vanskelig akkurat på denne laderen er at det er parkering på begge sider av der ladestolpene er plassert. Hadde vært litt lettere og mer oversiktlig om alle var plassert på rekke slik de er andre steder.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Amoss

Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .

Hmmm.. Skal ratt se at Tesla bygger ut Telemarksvingen veikro likvel?

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:18
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:07
Søknadene er fra 2013, og det sto nok mellom Broklandsheia og Rugtvedt på den tiden. Rart at ingen kom over denne i fjor  ??? Må be om innsyn for å se dokumentene, noe som jeg ikke ser som nødvendig lengre...

Kunne ikke dy meg, og søkte innsyn i papirene... :o

Det ser ut som at Bamble kommune ikke kunne godta Tesla sin forespørsel om 3 ukers behandlingstid for søknaden om ladestasjon, og svarer Tesla med at behandlingstiden er 12 uker. Altså fra datoen Kommunen mottar søknad fra Tesla (03.07.2013) til eventuell ferdig behandlet søknad ville det gått tre mnd ++.
Telen i jorden ville satt seg og prosjektet måtte blitt utsatt til våren...
Dette var nok grunnen til at Tesla gikk videre til neste kommune (Gjerstad) hvor dette gikk kjappere.
Model S 85D

mj

Hvis Tesla lager 2 kabler på hver stolpe så vil biler kunne lades mer effektivt og i fra begge sider. Var der litt før 14.30. Da vi reiste igjen ca 1 time senere var det fremdeles kø og 10 biler der.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Lanber

Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

Rio

Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BMW850

I går. Cinderella på 5 plass, Solli på 6...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sn0le

Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Det reguleres ned, slik at det ikke blir overspenning på batteriene (hvis man bare hadde pøst på med ampère). Det som tar knekken på batterier er for høy spenning og for høy temperatur.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA