Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det blir IKKE gratis med el-bil på riksverfergene

Startet av cra, fredag 19. desember 2008, klokken 12:11

« forrige - neste »

cra

Etter flere forespørsel mot ulike instanser vedrørende hvorvidt e-bil blir gratis inkludert fører fikk jeg for noen sekunder siden følgende svar fra samferdselsdepartementet:

Sitat
Vi viser til e-posten dykkar av 15.9.08. Vi viser vidare til e-post frå Samferdselsdepartementet 22.10.08 om at saka var sendt til vegdirektoratet, og at vi ville komme attende til saka når vurderinga frå Vegdirektoratet ligg føre.

Som opplyst på el-bilseminaret i Lærdal vil el-kjøretøy frå 1.1.09 ha rett til gratis overfart på riksvegferjer, dvs. at det berre skal betalast persontakst for førar og pasasjerar. For at ikkje nokon trafikantar i denne kjøretøygruppa skal kome dårlegare ut enn før, vil dei alternativt kunne krevje takstutrekning etter takstgruppe C (moped/motorsykkel inkl. førar) som i dag, i dei tilfella der det gir lågare takst.

Utsagnet fra samferdselsministeren var med andre ord bare et spill for galleriet.  >:(

Det spørs om ikke vi blir nødt til å koble inn forbrukerombudet, i og med at det ikke er lov å si at noe er gratis dersom det kreves at man betaler for noe annet for å oppnå denne gratis fordelen (som andreash påpeker i denne tråden: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1139.msg11186#msg11186 )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Legger ved et bilde fra mine prisutregninger.
Håper det er forståelig
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

cra

Jeg har sendt følgende mail til samferdselsdepartementet:

Sitat
Og hvordan passer dette inn i forbrukerkjøpsloven §2?


Det er så vidt jeg vet ikke tillatt å reklamere med at noe er gratis, dersom man er nødt til å kjøpe noe annet for å oppnå denne "gratis" fordelen. (I dette tilfellet må man betale for personbillett for å kunne ta med sel el-bilen. Den kommer seg jo ikke over av seg selv.)

I praksis vil dette tiltaket medføre at det i beste fall blir en krone billigere å reise med elbil (på enkelte strekninger), siden vi allerede betaler MC-takst på fergene. kjøretøy har 50% rabatt ved bruk av betalingskort, mens person har i rundt 20%, og dermed kommer det ut på omtrent det samme.



*********
§ 2. Markedsføringsloven, Villedende forretningsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt.
*********
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Bra at du tok med forbrukerkjøpsloven i ditt svar..
Håper på en bra juledebatt rundt temaet..

mindre enn 3 timer til juleferie :-)


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

cra

Sendte like godt denne til forbrukerombudet også:

Sitat
Heisann!

Som elbil-bruker ble jeg svært glad da Navarsete i september annonserte at 
el-biler skal bli gratis på riksvegfergene. Det var noen uklarheter rundt 
ordlydenog jeg ba samferdselsdepartementet om å spesifisere. I dag mottok 
jeg følgende svar:

******
Vi viser til e-posten dykkar av 15.9.08. Vi viser vidare til e-post frå 
Samferdselsdepartementet 22.10.08 om at saka var sendt til 
vegdirektoratet, og at vi ville komme attende til saka når vurderinga frå 
Vegdirektoratet ligg føre.

Som opplyst på el-bilseminaret i Lærdal vil el-kjøretøy frå 1.1.09 ha rett 
til gratis overfart på riksvegferjer, dvs. at det berre skal betalast 
persontakst for førar og pasasjerar. For at ikkje nokon trafikantar i 
denne kjøretøygruppa skal kome dårlegare ut enn før, vil dei alternativt 
kunne krevje takstutrekning etter takstgruppe C (moped/motorsykkel inkl. 
førar) som i dag, i dei tilfella der det gir lågare takst.
******



Det blir altså bare "gratis" med el-bil dersom jeg betaler persontakst. 
Bilen kommer seg jo ikke over av seg selv. Er dette lovlig iht 
forbrukerkjøpsloven §2?


Håper dere kan ta tak i dette, da det angår ganske mange, både nåværende 
brukere og potensielle el-bilister som trenger et insentiv til for å bytte 
til el-bil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Idag skriver flere aviser om at elbiler skal fraktes gratis på ferger ifølge det nye "Riksregulativet for fergetakster" som trer ikraft 1. januar.
Alle avisene jeg har funnet skriver eksakt:
"Men fører og eventuelle passasjerer på elbiler må betale passasjertakst etter vanlige regler"  så jeg antar det er sakset ordrett fra regulativet.
Det er en liten nyanse i dette i forhold til Eposten Andreash fikk fra Samferdselsdepartementet hvor det stod:
".. det skal berre betalast persontakst for førar og passasjerar"

Hvis fører og eventuelle passasjerer skal betale etter vanlige regler, så skal vel ikke føreren betale. Med mindre det finnes ferger hvor fører av fossilbil betaler da. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Ja, det kan fortsatt "tolkes" på ulike måter. Jeg er ikke spesielt sugen på å bedrive ordkløveri hver gang jeg skal over med ferga. Jeg kan selvfølgelig bla opp i ruteheftet på sida der det står at "fører er inkludert i kjøretøyet" (eller noe i den dur) på forhånd, for så å spørre billetøren om hva taksten for el-bil er. Når han da sier "gratis" kan jeg vise fram at "fører er inklkudert i kjøretøyet" hvis han sier jeg må betale persontakst for meg selv.

Men som sagt; jeg har ikke lyst til å gjøre meg upopulær - biletørene er trossa alt ikke de som er skyld i dette, og alle uten unntak har så langt gitt meg utmerket service. Jeg sendes gjerne fremst i en ny rekke når jeg kjører ombord, i stedet for å sendes bake trailere og busser. Flere av dem er veldig nyskjerrige på bilen også, og spør mye om hvor langt jeg kommer, hvordan den er å kjøre, hva den koster i innkjøp og bruk osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

III

Men man kan vel da kjøpe månedskort på ferja om man tar den ofte nok?
Det vil jo være mye billigere enn klippekort på kjøretøy eller ?
Bare sånn for å være litt positiv  :D
Synes uansett det er verdt en avklaring hos forbrukerombudet og en annen ordlyd bør vel inn.
Som det er nevnt før her kan man jo teoretisk sett sette bilen på ferja ,gå av ,og la en annen hente bilen på andre sida og ikke betale en krone.Blir jo veldig rart det da :-\
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Catalyzator

Jasså.. Angrer staten på lovnader i gitt tilbud  ::)   

Det neste blir vel at det innføres sjåførtakst i bompengeringene og høyere årsavgift ved bruk av kollektivfeltet...

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

En stund måtte jeg betale passasjertakst i bomringen når jeg passerte bommen ved Moss.
Thinken med fører var altså gratis, men min kone fikk regningen tilsendt seg.
Hvordan de kunne vite at det var min kone som satt på er for meg en gåte.
Kunne faktisk lett ha blitt et problem å forklare.....!
Det ble det heldigvis slutt på etter en stund, kanskje det var Apenes som blandet seg inn.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: Sopp på tirsdag 23. desember 2008, klokken 00:05
Men man kan vel da kjøpe månedskort på ferja om man tar den ofte nok?

Vet ikke om man kan kjøpe månedskort på bare fergestrekningen. Det kan man i alle fall ikke på min fergestrekning. Der er det klippekort på pasasjer, som pr dags dato gir 4 kr rabatt pr tur. En tur koster (med rabatt) 20 kr, mens MC/El-bil koster kr 21 (inkl 50% rabatt ved kjøp av rabattkort). Regner med at den årlige takstøkningen kommer åved nyttår, så får vi se hvordan det kommer ut da. Utrolig skuffende av samferdselsministeren i alle fall.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Heisann og God Jul folkens!

Rett før ferien fekk eg i gang ein epost dialog med saksbehandler hos samferdselsdep.
Der presenterte eg min utrekninger, og fekk raskt tilbakemelding om eg kunne forklara eit par postar i  utrekningane.

Det gjaldt pris på månadskort for voksen på ferja. Som på min ferjestrekning kostar heile 1085kr pr.mnd. og er bundet til eigaren av kortet.
I følge saksbehandlar skulle prisen i følge riksregulativ vera 510kr mnd. men det er mulig det ligg inne eindel bompeng i kortet hos oss..

Uansett så vil det nok vera ein diskusjon hos samferdselsdep. vedrørande informasjonen dei har fått hos meg og "cra". Og sikkert eit par andre elbilistar..

Spørs vel om dei har tatt juleferie no, men me får håpa på positivt svar utpå nyåret..


Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

III

Hva med honnørrabatt for elbilister? Synes jeg er en passende tittel på rabatten vi burde få ihvertfall  ;D Ingenting i navnet som tilsier at den burde vært forbeholdt gamle folk?
Barnetakst er jo også en mulighet , dette handler vel egentlig bare om hvor villige staten er til å gå med insentivene sine. Er det spill for galleriet eller skal vi få en real rabatt?
::)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Når man ser hvordan dette faller ut i realiteten i forhold til hvordan de skryter av dette så er det helt klart bare et spill for galleriet, og en (falsk) fjær i hatten til sittende regjering.

Det ENESTE riktige her hadde vært å si at elbil INKL fører kjører gratis på fergene. Pasasjerer, evt. tilhengere osv etter vanlige takster.

Jeg henviser igjen til kjøpslovens §2 som sier (noe e'la) at det ikke er lov å markedsføre noe som gratis, dersom det fordrer at man kjøper noe annet for å oppnå det som er gratis. Det har je gogså mailet samf.dep. om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

trondkl

Ferjebillettøren på strekninga Mortavika - Arsvågen gav i går (01.01) inntrykk av at praksis kom til å bli som for fossilbil. Altså at førar er inkludert også for elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA