Hastighet på superlader

Startet av mecanica vergara, man 30. jun 2014, kl. 09:50

« forrige - neste »

svimtapp

Sitat fra: OddB på søn 28. sep 2014, kl. 15:13
Å referere til ladehastighet i km/t har INGEN verdi. Det er en gjennomsnittsverdi som synker etterhvert som du lader.
Det eneste riktige er å angi ladestrømmen i kW ! Gjerne med tilleggsinfo om hvor hvor mye lading batteriet har på det tidspunktet. Desverre er det ingen mulighet å lese ut antall kWh på batteriet direkte, så da må man bruke gjenstående rekkevidde i km, men da MÅ man oppgi om dette er Rated eller Typical.
For å sjekke maks ladeeffekt på superladeren bør man ha under 20% lading på batteriet (100 km Typical /125 km Rated)

Noen som vet hvorfor de har valgt å la den ene av verdiene være gjennomsnittverdi mens den andre viser direkte ladeeffekt? Ville trodd de bare regnet om med sin sedvanlige 200 Wh/km for å konvertere mellom de to visningene. At visningen km/t synker etterhvert er jo naturlig på samme måte som kW-visningen er høyest i starten.

OddB

Du har rett  i at jeg skulle  skrevet  ladeEFFEKT i kW.
Jeg skriver hvorfor  vi må bruke  km på restkapasiteten  på batteriet.  Tesla gir oss ikke det tallet ... men i settings har du muligheten til å  velge å vise energi i stedet for  rekkevidde ved lading.  Anbefales.
Når du lader synker strømmen samtidig som spenningen øker,  produktet  blir som du sier  effekten .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NilsG

Sent fredag kveld var jeg alene på Lillehammer og fikk drøyt 106kW trøkka inn på bilen på det meste, hadde ca 20% "på tanken" ved oppstart. "Ladehastigheten" var da på drøye 500 km per time. For meg er dette bare en kuriositet som er morsom å se på, men moro er det  ;)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

joern100

Sitat fra: El-boy på søn 28. sep 2014, kl. 10:40
Sitat fra: joern100 på lør 27. sep 2014, kl. 23:36
Jeg ankom SC ved Middelfart i Danmark i kveld med 17 typical km igjen. Ladefart var oppe i 471 km/t. Reiste etter en time og hadde da 257 typical til disp (S60). Var der alene og laderene er 8 i tallet, men ikke av den nye typen med lysende Tesla logo
Jeg antar her at det er snakk om 471 km/t Typical Range. Jeg var i området 600km/t Rated Range (S60) på samme lader. Såg du på strømmstyrke og spenning ved ladinga?, isåfall hva viste de?

Se vedlagt bilde
Solgt Tesla S60

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

El-boy

Sitat fra: OddB på man 29. sep 2014, kl. 08:36
Du har rett  i at jeg skulle  skrevet  ladeEFFEKT i kW.
Jeg skriver hvorfor  vi må bruke  km på restkapasiteten  på batteriet.  Tesla gir oss ikke det tallet ... men i settings har du muligheten til å  velge å vise energi i stedet for  rekkevidde ved lading.  Anbefales.
Når du lader synker strømmen samtidig som spenningen øker,  produktet  blir som du sier  effekten .
Jeg synes egentlig det er mer nytte å se ladefart (km/t) istedet for effekt. Iallefall ved vanlig hjemmelading. Bruker det til å beregne hvor mange ampere som trengs for at bilen skal være tilstrekkelig ladet om morgenen. Å vise effekten er mest interessant på Superladerene, men det er jo ett enkelt regnestykke å finne ut selv...

Lokführer

På vei hjem fra hyttetur poppa vi innom Lyngdal SC og der stor 3 andre og ladet. 1a,2a og 3a var opptatt noe som gav meg 64A!!! Skal dette fortsette begynner SC-gimmicken å bli litt tynnslitt. Jeg føler meg faktisk litt lurt av reklamen om "halv tank på no-time." Fikk inn 10 mil i timen og det er rett og slett langt under hva som er greit.

Er jeg helt urimelig her? Jeg kan ikke legge inn to timers ladetid på en langtur.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TEK

Trodde dette var en greie for S60.

turfsurf

Sitat fra: Lokführer på man 17. nov 2014, kl. 12:11
Er jeg helt urimelig her? Jeg kan ikke legge inn to timers ladetid på en langtur.

Hvis det var noen i de andre bilene, så går det jo å spørre hvor lenge de har ladet. Det er vel sjelden at alle nettopp har startet å lade. Evt bytte lader hvis den første gir minimalt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: turfsurf på man 17. nov 2014, kl. 12:49

Hvis det var noen i de andre bilene, så går det jo å spørre hvor lenge de har ladet. Det er vel sjelden at alle nettopp har startet å lade. Evt bytte lader hvis den første gir minimalt...

Hvordan fungerer egentlig en gruppe SC'er? Er det noen som er bedre, eller har høyere pri enn andre? Eller blir alle like redusert når flere lader på en gang? Gjelder 125A bare om en lader i en slik klynge med ladere?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

bb

Jeg bytter ofte lader og finner alltid en som gir full pupp. Hvis ikke så tar det ikke lang tid før strømmen øker.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

rene

Regner med du koblet deg på 4A eller 4B?

Jeg har alltid fått god fart i Lyngdal når jeg står alene på en lader.

PS: Fint om du kan bruke subject til å beskrive hva tråden handler om. Dette kunne vært hva som helst som angår superladere, men her gjelder det altså (nok en gang) opplevd veldig lav effekt på superladeren i Lyngdal.

Lokführer

Det burde være en annen måte å finne ut hvilke "pumper" som gir full pupp.
Jeg synes, helt ærlig, at dét å bytte fra den ene pumpa til den andre blir for dumt, sånn skal det inne være.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på man 17. nov 2014, kl. 12:49

Jepp, det skal mye til at alle begynte samtidig. Sannsynligheten er stor for at en av de er ferdig i løpet av maks 10-15 minutter.

Alternativet med kun ett uttak pr. SC ville jo betydd venting isteden, siden alle 3 uttakene ville vært opptatt. Jeg synes løsningen er god slik den er, med maks utnyttelse av infrastrukturen.

De nyere SCene (som Solli) har høyere totaleffekt pr. kabinett, 150kW. Så man er garantert minimum 30kW selv om nr.1 akkurat startet å lade, og man får rimelig kjapt 50-60kW ihvertfall.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Brede

Det skulle etter min mening vært mulighet for statuslys på hver "pumpe".
Det kunne vært så enkelt at det til enhver tid hadde vært èn pumpe som hadde lyst grønt og det var den pumpen som hadde mest ledig kapasitet.

Da hadde det bare vært å kjøre direkte til "grønn pumpe" når en ankom SC, da hadde jo teknologien selv fordelt bilene etterhvert som det hoper seg opp.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA