Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av leaf-newbe, lørdag 28. juni 2014, klokken 02:25

« forrige - neste »

emil

Helgen etter påske i fjor kjørte jeg Arendal-Larvik-Arendal og da var dekningen på hurtigladere så dårlig at jeg måtte kjøre fossilbil. I år var det samme tur, men med en liten omvei via Torp, i Leafen uten noen problemer med lading. Dekningen begynner å bli så bra at jeg kunne dra en tur hjem til Arendal for å hente noe jeg hadde glemt før jeg kjørte tilbake til Larvik.

Men dette er kystnære strøk (E18) i Agder, Telemark og Vestfold. Med en gang man skal innover i landet blir det vanskelig.

Larsj84

Søknad fra Fortum om støttet til hurtiglader i Bø og Porsgrunn blir behandlet av fylkeskommunen i dag, står også nevnt i dokumentene om planer for en lader i Seljord.

http://opengov.cloudapp.net/Meetings/tfk/AgendaItems/Details/200873

Kommer dette på plass begynner det å bli bra i Telemark :)

automat

Sitat fra: Larsj84 på mandag 04. mai 2015, klokken 11:59
Søknad fra Fortum om støttet til hurtiglader i Bø og Porsgrunn blir behandlet av fylkeskommunen i dag, står også nevnt i dokumentene om planer for en lader i Seljord.

http://opengov.cloudapp.net/Meetings/tfk/AgendaItems/Details/200873

Kommer dette på plass begynner det å bli bra i Telemark :)

Interressant å lese Fortums søknad. Den ga et innblikk i kostnadene ved etablering av hurtigladere, samt kostnadsfordelingen. Bl.a hva Nissan og Renault bidrar med.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Sitat fra: automat på mandag 04. mai 2015, klokken 13:40
Interressant å lese Fortums søknad. Den ga et innblikk i kostnadene ved etablering av hurtigladere, samt kostnadsfordelingen. Bl.a hva Nissan og Renault bidrar med.

Nå er nok ikke disse to plassene direkte sammenlignbare med alle andre (Kiwi/Fortum)ladeplasser, men de gir en viss indikasjon på kostnadene og fordelingen. Prisene som tidligere er oppgitt på en DC-lader på ca 300.000kr ser ut til å stemme greit.

Thomas Parsli

At den første ladestasjonen koster fortum 700.000,- kun i investeringskostnader -etter støtte- gjør også at de som mener lading bør koste 1,-/kWh får litt mer å regne på ;)

Ellers er det trist å se grafen over antall ladestasjoner på side tre...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

svingen

er jo veldig bra nyheter det her :)
kjørte selv fra oslo (nittedal)  til Dalen i telemark i helga og det var en spennende tur....
Må si att jeg syns att jeg er spent på den laderen som nevnest i seljord,hvem som skal sette opp den og når,jeg har ikke lest om den før :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Snakket med Referent fører i kommunen i dag og Forslag frå fylkesrådmannen ble godkjent i styre så da er det 200 tusen per lader ok fra dem :) (referatet var skrevet men sikkert ikke godkjent enda så derfor ikke ute)
når det gjelder ladestasjon i seljord var det ingen som kjente til det og Aslaug som var saksbehandler var på kurs i dag og i morgen så får ringe hun på torsdag og få noe status :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

ja da har jeg snakket med hun,viser seg att dem har gitt stønad til grønn kontakt hvis dem setter opp lader i seljord :)
så da starter ting og bli bra.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

@nime01 hun nevnte att det kommer muligens en i vinje (der hvor tessla super charger er) her er og kommunne positive og grønn kontakter jobber og her får og få det opp,vet jeg fra tidligere dialog med dem.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Larsj84

Sendte epost til Fortum og lurte på status på hurtigladerne som det er gitt støtte for i Bø, Telemark.

Fikk følgende svar:

"Vi venter på nettselskapet for å få lagt frem tilstrekkelig strøm. Forventet ferdigstillelse aug/sep 2015."

Så da er det ikke alt for lenge til man kan komme  innover i Midt-Telemark  problemfritt :)

Helenept

Så det sto en umontert ABB hurtiglader på kroa i åmot/vinje for noen dager siden, så da kommer nok denne opp fortløpende  :)

Helenept

Sitat fra: nime01 på mandag 06. juli 2015, klokken 11:05
Sitat fra: Helenept på mandag 06. juli 2015, klokken 10:42
Så det sto en umontert ABB hurtiglader på kroa i åmot/vinje for noen dager siden, så da kommer nok denne opp fortløpende  :)
Grønn Kontakt som setter opp, forventet ferdig andre halvdel av juli står det.
En lader i Bø blir veldig bra, samt om det kommer en i Seljord + en på Edland/Haukeligrend, så er veien over fjellet åpen for de fleste.

Kanonbra!


Så bra!
Hvor ser du dette kartet? finner ingenting om dette på hurtigladekartet  :)

emil

Sitat fra: Helenept på mandag 06. juli 2015, klokken 11:15
Hvor ser du dette kartet? finner ingenting om dette på hurtigladekartet  :)

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

GrønnKontakt begynner å få god dekning i Sør-Norge nå, men det er et hull innover i Agder.

Tilsvarende kart for Fortum finnes på:

http://map.chargedrive.com/

Men er er ikke kommende stasjoner tatt med, og det kan gå noen dager fra stasjoner er satt i drift til de kommer på kartet. For de som er på Facebook er det vistnok en god plass for å følge med på hva Fortum åpner av nye hurtigladere.

Leon

I følge facebook.com/Fortum.Charge.Drive er det nå åpnet en hurtiglader i Valle i Setesdal! Denne står også på ladekartet til Fortum, og der har det sannelig også kommet en lader i Evje!

Da mangler vi bare Grønn Kontakt sin hurtiglader i Åmot/Vinje som skal være klar i slutten av Juli, så er rundturen på ca 550 km klar:

Arendal - Evje          83 km
Evje - Valle               87 km
Valle - Åmot             93 km
Åmot - Notodden   109 km
Notodden - Skien    60 km
Skien - Kragerø       55 km
Kragerø - Arendal    65 km

Mellom Åmot og Notodden bør det vel holde med 80-85% på batteriet pga 400 meter høydeforskjell, men motsatt vei bør det nok lades til minst 90%, og kjøres forsiktig!
Her blir det bra hvis/når det kommer en ladestasjon i Seljord. Grønn Kontakt har vel noen planer her, mens Fortum har planer i Bø, som også er et alternativ.

Har selv planer om kanskje å ta denne rundturen som en rolig ferietur første uka i august, mens Emil kommer vel til å ta den som en "liten" ettermiddagstur så snart han er tilbake fra Trøndelag? ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på fredag 10. juli 2015, klokken 14:57
I følge facebook.com/Fortum.Charge.Drive er det nå åpnet en hurtiglader i Valle i Setesdal! Denne står også på ladekartet til Fortum, og der har det sannelig også kommet en lader i Evje!

Bygland og Hovden skal også komme etter ferien for enkel kjøring opp og ned Setesdalen hele året.

Stor takk til Setesdal regionsråd for finansiering av ladeplasser og flott at det blir Fortum som skal drifte disse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA