På sommerferie/langtur med Ampera

Startet av sjokomelk, lør 21. jun 2014, kl. 13:13

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg skal kjøre over Haukeli til Oslo på mandag, og tilbake uka etterpå. Er det noen andre som har vært på "langtur" med Ampera over noen av fjellovergangene og har noen erfaringer de vil dele? Skal jeg bare la bilen stå i normalmodus og regne med at det går greit? Eller bør jeg sette den i fjellmodus på vei opp mot fjellet når jeg kommer fra vest? Det er ganske bratt på vestsiden av Haukeli sammenlignet med Telemark og Buskerud.

Jeg er spent på hvor mye dette vil ødelegge for gjennomsnittsforbruket mitt på bilen. Pr. i dag har jeg kjørt rett over 16000km og brukt 51 liter bensin. Jeg regner med å ha brukt tre ganger så mye bensin innen jeg er hjemme igjen.

Tenker jeg skal ta en stopp på Seljord og putte på noen elektroner på batteriet mens jeg spiser. Og skal selvfølgelig svinge innom Vinjekroa og sjekke ut Superchargerene til Tesla  :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thorlar

Min lengste tilbakelagte distanse uten lading underveis: 32 mil. Brukte nesten 13 liter bensin og 11,6 kWh! (fullt batteri pluss litt regenerert).

Turen gikk i relativt flatt terreng og med forsiktig kjøring, med kun 2 personer i bilen.

Selv liker jeg å posjonere ut batteriets energi etter terreng og omgivelser. Kjører jeg i by eller tettbygd strøk velger jeg elektrisk drift. Skal jeg opp kraftige stigninger velger jeg "Hold" eller "Bakke". Nedoverbakke kjøres det selvfølgelig elektrisk igjen.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sjokomelk

Turen gikk over fjellet på mandag, og det gikk bedre enn først fryktet. Lot bilen stå i Normal hele tiden.
500km, nesten 20 liter bensin, fulladet batteri pluss en 40 minutter med lading på Seljord. Ble ganske kraftig regenerering på vei ned mot Røldal. Lå mellom 30 og 45 kW i regen nedover den lange, svingete bakken. Fikk 1,5 kWh i pluss på vei ned. Hadde en stopp i Røldal, så startet helelektrisk når jeg dro derifra.

Blir spennende å se hvordan forbruket blir på vei tilbake. Om det blir ganske likt, eller om det tar på mer å kjøre opp den lange, seige stigningen opp gjennom Telemark.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

svingen

Bra det her, hybrid biler Bør få rabatt i bom osv viser jo att det her er mye bedre enn ren bensinbil, skal på lang tur selv med min ion Oslo til dalen. Blir lading på seljord for meg å så må lade her par timer godt og se att laderen virker.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sjokomelk

Og da har jeg kjørt hjem igjen  :)
Brukte en liter mer bensin på returen, men det har nok mest å gjøre med at det var mindre trafikk, så jeg var litt hardere på gassen enn på vei østover. I tillegg hadde jeg et ladestopp på Coop Extra på Slependen på vei østover, og det hadde jeg ikke denne gangen.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med forbruket på hele turen. Ikke har bilen oppført seg noe annerledes enn en helt vanlig bil heller.

Sprint

Dette er morsom lesing, og det virker jo som bilene våre totalt sett bruker mye mindre enn en full-fossil selv på langturer (gitt at man har strøm på batteriet slik at man kan avlaste/kjøre EL der det er fornuftig).

Selv kjører jeg ofte tur/retur Oslo/Elverum. Jeg sjalter stort sett alltid bilen over i "HOLD" når jeg kjører på E6 (100 sone) da jeg har erfart at i hastigheter over 100km/t og over litt distanse ikke lønner seg i lengden på ren EL drift (Jeg cruiser som regel i ca 110 på E6). Noen andre som har gjort seg den samme erfaringen?

Mitt snittforbruk i bilens levetid (5.000km til nå) er 0,24L per mil - noe jeg selv er veldig fornøyd med, i og med at jeg titt og ofte kjører en tur på drøye 14 mil en vei flere ganger i uken, frem og tilbake samme dag. (Ren EL 80-90km og bensin på resten - lader stort sett batteriet fullt ved hver destinasjon)...

Det blir en langtur på meg i sommer jeg godt kan legge ut resultatene fra om det er interessant? Det er litt moro å sammenligne samt se hva vi klarer å presse disse bilene til å orke av distanser på ren batteridrift :)
2014 Opel Ampera

sjokomelk

Sitat fra: Sprint på man 14. jul 2014, kl. 15:35
Selv kjører jeg ofte tur/retur Oslo/Elverum. Jeg sjalter stort sett alltid bilen over i "HOLD" når jeg kjører på E6 (100 sone) da jeg har erfart at i hastigheter over 100km/t og over litt distanse ikke lønner seg i lengden på ren EL drift (Jeg cruiser som regel i ca 110 på E6). Noen andre som har gjort seg den samme erfaringen?

Når du kommer opp i 100-110 km/t går bilen over til å bruke begge elmotorene istedenfor kun den store for å være mer effektiv. Og hvis den i tillegg da starter bensinmotoren, så er denne med på dra hjulene. Det er mer effektivt enn å la bilen kun gå bensin-elektrisk.

Vet ikke om du har sett denne videoen. Den forklarer alle de forskjellige måtene de to elmotorene og bensinmotoren jobber sammen. (Veldig mye "lea-mikk" inni bildet..  ;D)

http://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4

ksnygard

Opel sier at rekkevidden på rent batteri på Opel Ampera er 40 - 80 km. Og det stemmer bra. I dag satte vi ny rekord da vi kjørte 85,1 km på ren batteridrift før den startet bensinmotoren. Fire voksne med fullt bagasjerom hovedsaklig i 70 - 90-soner langs E6 i Nord-Trøndelag. Utetemperaturen varierte fra 20 - 26 grader, så airkonditionanlegget var også i drift.

Totalturen var på 280,4 km (85,1 km på strøm). Med 10,75 liter bensin på de siste 195 kilometrene havnet vi på totalforbruk på 0,38 for hele turen. De milene vi kjørte uten strøm på batteriet gikk unna på ca 0,55 liter pr. mil, noe jeg anser som bra på en slik tur. Siden jeg nullet ut tripptelleren i mars har vi kjørt bilen på et snittforbruk på 0,16 liter pr. mil (drøyt 6600 kilometer). Erfaringene er så langt at vi har halvert utgiftene til drivstoff, samtidig som vil sparer miljøet for forurensende utslipp.

Så langt har nesten bare kjørt på Normal-modus, der bilen kjører på strøm til batteriet er tomt, for den kobler inn bensinmotoren. Kanskje bør jeg begynne å teste ut de andre mulighetene også, for å se om det gir noe utslag på forbruket.

Jeg har brukt tallene fra kjørecomputeren i bilen, og har ikke finregnet på forbruk i forbindelse med bensinfyllingene. Noen som har erfaringer knyttet til evt. feilmarginer knyttet til dette?
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

Årets langtur gikk til GothiaCup med fullastet bil. Fire personer med akkurat så mye bagasje som man klarte å stappe inn. Aircondition på fullt. Og hastighet? Det var bra flyt for å si det sånn...

Første etappe fra Nittedal til Gøteborg var på snaut 33 mil, forbruk av fossilt drivstoff var drøyt 15 liter, tilsvarende et gjennomsnittsforbruk på 0,47 l/mil. (Hadde faktisk 9 km el-drift igjen på batteriet pga litt feilberegning). Kjøring rundtomkring i Gøteborg de neste 5 dagene gikk stort sett uten bruk av bensin, takket være hotellets ene (!) ladeplass.

Hjemturen var enda litt hardere, - med et forbruk på 0,49 l/mil.

Totalregnskap for turen ble 84,4 mil, 33 liter bensin. Forbruk på 0,39 l/mil er ganske imponerende for turen sett under ett.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA