Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler suger strøm

Startet av Gnilre, torsdag 19. juni 2014, klokken 12:53

« forrige - neste »

Gnilre

Hvem er det som presterer å lage en sånn artikkel basert på så mye sprøyt:
http://www.nrk.no/sorlandet/skal-spare-med-planlagte-stromkutt-1.11785352

Har hørt tidligere at om hele den norske bilparken var 100 % elektrisk hadde det betydd 6% av den norske vannkraftproduksjonen. Slik det er nå går anslagsvis 0,1 - 0,15% til elbiler så det faller på sin egen urimelighet det som står i artikkelen. Om bileierne kun ladet om natten hadde det vært et fantastisk bra tiltak for å sørge for mer innenlandsk forbruk av vannkraften uten å belaste strømnettet.

Strømnettet i Norge er heller ikke sprengt selv om det er behov for opprusting og bedring av kapasiteten og leveringssikkerheten mange steder, spesielt for Statnett.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Øyvind.h

Norske personbiler kjørte 33,9 milliarder km totalt i 2013.
Ved snittforbruk 200Wh/km tilsvarer dette 6,78tWh, eller ca 5,3% økning i Norges strømforbruk.

Man burde sparke ballen tilbake til netteiere og spørre hvorfor det betales utbytte når strømnettet forfaller og/eller ikke er dimensjonert for fremtiden....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Makan til tøv:

Sitat– Spesielt på hurtiglading krever en elbil voldsom effekt på veldig kort tid. Ofte skjer det samtidig med at folk komme hjem fra jobb og skal lage middag på induksjonsovnen i tillegg.

Opp med hånda begge dere to som har hurtiglader hjemme!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

(Hånden er ikke oppe.) Minner meg om julaften i Fredrikstad i min barndom, da strømmen kom i "klæddær" siden alle husmødre smalt inn ribba i ovnen samtidig.  ::)

// Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:51
Makan til tøv:

Sitat– Spesielt på hurtiglading krever en elbil voldsom effekt på veldig kort tid. Ofte skjer det samtidig med at folk komme hjem fra jobb og skal lage middag på induksjonsovnen i tillegg.

Opp med hånda begge dere to som har hurtiglader hjemme!

Hvis det er Stordalen og Røkke du tenker på tror jeg ikke de lager så mye mat hjemme på induksjonsovnen -så dette går nok bra :D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 19. juni 2014, klokken 14:16
Hvis det er Stordalen og Røkke du tenker på tror jeg ikke de lager så mye mat hjemme på induksjonsovnen -så dette går nok bra :D

Tenkte ikke på noen spesielt, bare at det skulle forbause meg om det er mer enn max et par personer som har tilgang til (egen) hurtliglading de kan sette på samtidig som de skal lage middag. Kanskje større grunn til å bekymre seg for disse vannvarmerne som varmer opp vannet til kokepunktet i det man trenger dem, når hele Norge - elbilister eller ei - skal opp og dusje samtidig (gjerne mens kaffetraktoren og eggkokeren jobber på kjøkkenet) hver morgen.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emil

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 15:34
har folk eggkokere? Hjelpes.. :D

Bruker eggkokeren oftere enn kaffetrakteren, men lader ikke elbilen hjemme så da går det sikkert opp i opp  8)

Klykken

Jeg har kasserolle til slikt. Og kommer sikkert til å lade bilen samtidig som det kokes. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

#9
Erstatter bil ,som oktober - april har vært koblet til motorvarmer, batterilader og 1300w kupevarmer - tilsammen ca 2,5 kw pr. Time.

Tenker å saktelade elbil 10/12 amp. Rart om det skulle medføre enorme oppgraderinger i strømnettet og trafoer.

For å spare det norske samfunnet med bekymringer rundt det sårbare  strømnetet,  så får jeg heller droppe elbil bruk, og heller kjøre  fosilbilen uten motorvarmer til vinteren.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Råde

Det er vel ikke så vanskelig dette her... Journalisten hadde 2 minutter til deadline og manglet en artikkel. Heldigvis hadde de snille nettleverandørene skrevet en pressemelding det bare var å ta blåkopi av, så var den i boks?

Ligner ny vri på den vanlige strømleverandørsytinga som kommer for å unnskylde priser, sommer som vinter. Er det ikke tomme magasiner så er det elbiler.

Ellers er det å kunne slå strømmen av og på i temperaturregulering en god ide. Trodde termostaten var funnet opp for lenge siden jeg...
e-Golf | X75D

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 19. juni 2014, klokken 15:26
(gjerne mens kaffetraktoren og eggkokeren jobber på kjøkkenet) hver morgen.  :P
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 15:34
har folk eggkokere? Hjelpes.. :D
"eggkokeren" er vel mer vanlig enn "kaffetraktoren", det må være spennende å ha en slik i jobb på kjøkkenet hver morgen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA