Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Jorgensen

Jeg har prøvekjørt e-golf en times tid, og jeg sammenligner da med BMW i3 som jeg nå har kjørt ca 9000km siden mars måned (snittforbruk 12.0 kWh/100km)

Golfens store fortrinn er bra pris, stor baggasjeplass, 5 seter, lett å kjenne seg igjen i for de som har VW. Den er lik vanlig Golf og skiller seg da ikke ut. Litt kjedelig synes jeg da.

Jeg liker å sette meg inn i en bil og ikke ned i bilen, men dette er min smak. Bilen er ikke så kvikk og rask som jeg hadde trodd, men kjøreegenskaper og ACC virket veldig bra. Litt dårlig svingradius, da bilen ikke klarte å svinge rundt foran jobben min, jeg måtte rygge en gang for å komme rundt. Jeg har kjørt mye Think også, så jeg skjønner ikke helt hvorfor girspaken trenger å ha valg D1-D2-D3 og B, det må da være enklere med ett steg slik som bla BMW har.

Jeg savner at ryggekameraet til eGolf ikke viser vei når en snur på rattet og jeg synes det er plundrete å skrive inn på touchskjermen i stedet for å bruke et NAV-hjul med touchpad.

Totaltinntrykk: Bra bil til fornuftig pris, jeg ville ikke valgt en diesel/bensin-golf, da denne gir mye mere bil for pengene. Bruktbilverdi og rekkeviddeangst tenker jeg ikke på i det hele tatt, da driftskosnadene er utrolig lave og at det er mange Combo hurtigladere under bygging flere steder.


-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

EV - Driver

Skjønner ikke hvorfor det er negativt av man kan velge mellom flere regenerering nivåer. Valgmuligheter må jo være bra?
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

pberg

Men når de ikke er nødvendige, hva skal du med de da? Da er det bare unødvendig dill.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

EV - Driver

#168
Tja, har både D1, D2 og D3 bakker i nærheten,  det vil si bakker hvor en av disse nivåene passer akkurat til bakken og holder passe fart uten at jeg trenger å gjøre noe mer. Synes det er en smart funksjon. Fint med valg.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

pberg

Jeg trykker bare på "set"-knappen på cruisecontrollen, så holder bilen samme fart nedover bakkene, uansett hvor bratte de er. (Har aldri kjørt i en bakke som er så bratt at bilen ikke bremser nok med kun regenerering.)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 22. august 2014, klokken 13:34
Tja, har både D1, D2 og D3 bakker i nærheten,  det vil si bakker hvor en av disse nivåene passer akkurat til bakken og holder passe fart uten at jeg trenger å gjøre noe mer. Synes det er en smart funksjon. Fint med valg.

Enig i at det er kjekt, men i lange bakker kjører jeg nesten utelukkende på cruise control med Teslaen ihvertall. Da fikser den dette selv ;)

Jeg antar e-Golfen ikke har den samme designfeilen som Leaf, på Leaf bruker ikke CC mer regen enn det du kan få på gasspedalen i den modusen du er i. Dvs. at i D vil nesten ikke Leafen bruke noe regen i det hele tatt for å holde farten nede, man må sette den i B/eco. Irriterende. Og selv da bruker ikke Japan-Leafen maks regen slik at man i bratte bakker må bruke bremsepedalen i tillegg, noe som selvfølgelig kobler ut CC. Sukk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lightningii

Vi har en E-UP i stallen å de gangene jeg har kjørt med den har jeg brukt regen trinnene aktivt, jeg synes personlig at det er veldig greit å kunne styre "mengden" av regen, når jeg kjører i en nedoverbakke og må bremse mer enn rullehastighet med f.eks trinn 1, så tar jeg den til trinn 3 for kraftigere regen samt mer rullemotstand for å bremse bilen uten å måtte bruke bremsepedal. 

Sitat fra: pberg på fredag 22. august 2014, klokken 13:50
Jeg trykker bare på "set"-knappen på cruisecontrollen, så holder bilen samme fart nedover bakkene, uansett hvor bratte de er. (Har aldri kjørt i en bakke som er så bratt at bilen ikke bremser nok med kun regenerering.)

EV - Driver

Men skjønner fortsatt ikke hvorfor flere valg er et problem!  Ta nå radioen: der er det forhåndsinnstilt flere valg når det gjelder hvilken kanal man vil høre på. Jeg oppfatter ikke disse valgmuligheter som et problem selv om jeg alltid hører på en og samme kanal. Om jeg skal på ferie så oppfatter jeg det ikke som er problem at Ving og Startour tilbyr reiser til   utallige destinasjoner selv om jeg alltid reiser samme sted. Valgmuligheter er bra og ikke et problem i mine øyne!
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Gordon Retriever

Enig. Spørsmålet om valgfrihet eller ikke valgfrihet er alt tatt opp i denne tråden: Kjøre e-golf i B modus

Jeg foreslår detaljert diskusjon om dette føres der, slik at denne tråden kan brukes til mer generelle inntrykk etter prøvekjøring av e-Golf.

pberg

En gang i tiden kunne du stille fortenningen på motoren med en spak på rattet også, men det trengs ikke lenger...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Puffen

Da er min første prøvekjøring med e-Golf gjennomført.  Bilen svarer så akkurat til forventningene at det er nesten litt rart.  Det er vel noe med den Tyske måten å lage bil på.  Selv om hele drivlinjen er byttet ut med noe totalt annet, så stemmer det liksom.  Personlig er min konklusjon at dette er det eneste el-bil alternativet som er aktuelt for meg akkurat nå.  Tesla er helt fantastisk, og virkelig verdt pengene, men jeg er ikke i nærheten av å være motivert for å bytte ut langtursbilen nå(BMW 520 tds) med en ny til ca. 700 000. Nr 2 bilen er derimot i samme klasse som Golf. Og min avstand til jobb er ca 50 km. t/r.  + noe lokal kjøring.
De andre modellene med rekkevidde i samme klasse som Golfen faller gjennom på forskjellige kriterier.  Leaf f.eks. er dårligere på design og kjøreegenskaper oppleves ikke som like gode. I3 fra BMW har det meste, men ryker så totalt på designet og har heller ikke noe ekstra på rekkevidde..  Fryktelig synd faktisk.
Mitt eneste ankepunkt mot Golfen er rekkevidden.  Jeg hadde forventet at VW skulle klart å strekke denne noe lengre når de entret dette markedet med bestselgeren gjennom alle tider.  Det øvrige mulige ankepunktet er at Golf selges av Møller bil.  :-\ Det får jeg heller utdype mer en annen gang.
Det blir noe intens spekulering de kommende dagene/ukene.
Er det noen som klarer å forutse hva vi kan forvente av denne bilen på vinterføre ?  Bakkestart i sørpe f.eks. Er det mulig å "slure" den i gang ?

Nuvolari

Sitat fra: Puffen på mandag 25. august 2014, klokken 20:29
Da er min første prøvekjøring med e-Golf gjennomført.  Bilen svarer så akkurat til forventningene at det er nesten litt rart.  Det er vel noe med den Tyske måten å lage bil på.  Selv om hele drivlinjen er byttet ut med noe totalt annet, så stemmer det liksom.  Personlig er min konklusjon at dette er det eneste el-bil alternativet som er aktuelt for meg akkurat nå.  Tesla er helt fantastisk, og virkelig verdt pengene, men jeg er ikke i nærheten av å være motivert for å bytte ut langtursbilen nå(BMW 520 tds) med en ny til ca. 700 000. Nr 2 bilen er derimot i samme klasse som Golf. Og min avstand til jobb er ca 50 km. t/r.  + noe lokal kjøring.
De andre modellene med rekkevidde i samme klasse som Golfen faller gjennom på forskjellige kriterier.  Leaf f.eks. er dårligere på design og kjøreegenskaper oppleves ikke som like gode. I3 fra BMW har det meste, men ryker så totalt på designet og har heller ikke noe ekstra på rekkevidde..  Fryktelig synd faktisk.
Mitt eneste ankepunkt mot Golfen er rekkevidden.  Jeg hadde forventet at VW skulle klart å strekke denne noe lengre når de entret dette markedet med bestselgeren gjennom alle tider.  Det øvrige mulige ankepunktet er at Golf selges av Møller bil.  :-\ Det får jeg heller utdype mer en annen gang.
Det blir noe intens spekulering de kommende dagene/ukene.
Er det noen som klarer å forutse hva vi kan forvente av denne bilen på vinterføre ?  Bakkestart i sørpe f.eks. Er det mulig å "slure" den i gang ?

Kjøp bilen på Erik Arnesen Bryn så slipper du Møller. Fantastisk service!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Råde

Helt enig med nuvolari. Finnes mange fristille forhandlere. Møller er et gedigent ankepunkt.

Du skal ikke være så redd for å kunne slure i gang på vinteren. ESP/ASR/XDS/DAF/BMI/ETC/OSV/OSV klarer den biffen ganske bra :)
e-Golf | X75D

Puffen

Stusser litt over prisene en del uavhengige forhandlere har på Finn. Med "alt" utstyr i kalkulatoren på VW sine hjemmesider så kommer jeg opp i ca. 295000 + vinterhjul.  Enkelte på finn vil ha 309 000 med 1 sett hjul og uten varmepumpe.  Er det ikke sånn at det er mulig å prute seg til 8 % rabatt hos Møller ?

Gordon Retriever

Bilene på finn.no er spekulasjon (eller videresalg med ekstra påslag, for å bruke et mer nøytral betegnelse), siden det er lang ventetid gjennom offisielle kanaler.  Det er fullt mulig å oppnå bedre priser gjennom autoriserte VW-forhandlere, enten Møllers egne eller de utmerkede uavhengige VW-forhandlerne, men da må man regne med å vente. Bilene på finn.no kan derimot gjerne leveres umiddelbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA