Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Råde på søndag 17. august 2014, klokken 23:11
Sitat fra: E_S på søndag 17. august 2014, klokken 22:58
Det burde vel egentlig ikke være så veldig vanskelig å gjennomføre dette med et knippe av de vanligste el-bilene nå til dags? Leaf, e-Up, e-Golf, i3, Zoe, trilling, kanskje man er heldig nok til å få med en Soul og en Focus også?
Auto motor und sport har allerede gjort en med leaf, golf, i3 og TMS. Vi får den sikkert referert i svensk eller norsk AMS etter hvert.

Har lest den, men tror den var litt i overkant farget av AMS' begeistring for tyske biler. Leaf fikk vel halve rekkevidden av Golf, og selv om rekkevidden til Leaf er umulig å få til de oppgitte 199 km er det tross alt ikke SÅ dårlig.. :P
:)

Gordon Retriever

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. august 2014, klokken 19:47

Å starte alle bilene samtidig, og kjøre etterhverandre helt til de stopper ville gitt artige resultater.

Dette ble gjort i Motor 03/2014.

Resultater som følger:


BMW i3 182km
Renault Zoe 174km
Nissan Leaf 163km
VW e-up! 158km

Disse resultatene skiller seg noe fra oppgitte NEDC-tall:


Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. august 2014, klokken 16:56

Tallene er sammenlignbare mellom elbilene.
Eks. Nissan Leaf 199 km
VW E golf             190 km
Renault Zoe         210 km


e-up!  160km NEDC
i3 190km

Audigaudi

Diskusjon av rekkevidde er vel et tema som passer bedre under en annen tråd?

sap_2000

Hei hei. Nytt medlem her  :)

Vurderer å trykke på avtrekkeren i morgen og bestille en eGolf med VP og mesteparten av utstyrslista.
Ventetiden er et stort minus dog. Kunne tenkt meg bil nå, men vil ha VP og de fargene/ utstyret jeg vil ha.

I3 er litt for spesiell, og Leaf er ... Ehh, la oss bare si den ikke appelerer i det hele tatt på tross at man kunne fått en i morgen.

Har vært rundt hos noen forhandlere i oslo og omegn og fått prøvekjørt samt noen tilbud.
En ting er sikkert; de gir ikke ved dørene om de ikke må  ;)

Søster og svoger fikk sin eGolf nå på fredag etter bestilling i mars/ april og nå angrer jeg litt på at jeg ikke var tidligere ute, men hadde ikke helt gofølelsen da når VP ikke var tilgjengelig samtidig som man viste den ville komme.

Har tenkt endel frem og tilbake den siste tiden og kunne tenkt meg litt input på noen spørsmål og tanker som svirrer rundt i hodet.

- Tenker kombinasjonen Reflekssølv og Marrakech. Sølvdetaljene går jo igjen inne i bilen? En ok kombinasjon?

- Hvor stor sannsynlighet er det for at det det kommer en oppgradering eller mulighet for større batteripakke/ rekkevidde eller andre store ting som gjør at "200 km eGolfen" blir utdatert og en stein på markedet etter noen år? Sitter litt med en følelse at VW burde fått til noe bedre som hadde skilt den mer fra Leaf etc. 250-300 km hadde vært rått selv om den hadde vært dyrere.

- Er det andre alternative biltyper som er rett rundt hjørnet som kanskje har kommet hakket lenger i utviklingen?

- Hva tror folk vil skje når 50.000 elbiler er solgt? Mest sannsynlig neste sommer allerede.

- Den største motivasjonen vår for å skaffe en elbil er bomringen i bærum og oslo. Har sikkert 40.000 i bomregning i året og bilen ville også blitt brukt litt av mine foreldre som også har betydelige bomutgifter. Det er en psykisk faktor også hver gang man passerer og ser for seg mynten som klirrer i kassa og de helv... regningene som kommer så alt for ofte.

- Hvilke fordeler tror folk vil forsvinne/ bli redusert først?

- Hva er en fullutstyrt egolf verdt om 3-5 år og hvem vil ha den når den kanskje er utdatert teknologimessig, fordelene er redusert og de store utgiftene nærmer seg?
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Puffen

Deler de fleste av spørsmålene dine, og er spent på svar.  Jeg har lite bommer i området, så det er ikke så mye å hente på budsjettet der.  Derfor er dette med verdifall svært relevant.

Rio

Vedr. biler som kommer med større rekkevidde:

Dette har kun betydning hvis du faktisk kjører mer enn 200 km daglig regelmessig. Og det vil alltid være mange som forstår at de ikke gjør det, og da vil bilen ha verdien i behold.

Jeg har 2 VW Golf CityStromers fra midten av 90-tallet. De kom med blybatterier (datidens batterikjemi), og har derfor en rekkevidde på kun 80 km maks. Men utover det gjør de det samme som dagens elbiler (minus hurtiglading) - de har batterier, en lader, en inverter til motoren, og en elektrisk motor. Ikke mye er endret, med andre ord. Dog har de en Eberspächer dieselvarmer.

Selvsagt vil det komme nye og bedre biler, men det blir det samme om du kjøper i 2014, 2017 eller 2036. Neste års modell er alltid bedre.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Deler rios synspunkter.

Bruker du ei uke på å tråle forumet vil du se at de tingene du lurer på er diskutert opp og ned og hit og dit. Også farger (tror det blir fint det du tenker på, jeg).

Kjøp bilen til deg selv. Bil er dårlig butikk uansett hva, men hvis du sparer 40' et par år, så har du råd til litt verditap.

Teknologien går fremover og batterikapasitet vil bedres. MEN, elbilen har lite greier som går hit og dit, lite olje som skal virke og luftmassemålere som går tett. Vedlikeholdskostnadene er derfor mindre enn fossilt.

I sum tror jeg ikke man er så værst stilt, selv om teknologien blir akterutseilt. Man sparer så mye mens man har den, at det nok går opp i opp.
e-Golf | X75D

Råde

Forresten Rio: Hvilket infernalsk dinosaurkrematorium av et fly er det du har bilde av? Man er vel ikke fossiltilhenger, vel?  8)
e-Golf | X75D

Rav4_EV

SitatHva er en fullutstyrt egolf verdt om 3-5 år og hvem vil ha den når den kanskje er utdatert teknologimessig, fordelene er redusert og de store utgiftene nærmer seg?

Verdien på bruktbil vil være avhengig av vilken hurtigladestandard som vinner. Men selv om Combo ikke slår igjennom vil eGolfen sikkert være lettsolgt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Sitat fra: Råde på mandag 18. august 2014, klokken 23:00
Forresten Rio: Hvilket infernalsk dinosaurkrematorium av et fly er det du har bilde av? Man er vel ikke fossiltilhenger, vel?  8)

Jeg liker spesiell og spenstig teknologi. Teknisk sett er/var Concorde helt utrolig avansert. Tenk å ha bygget noe så avansert for så mange år siden - fremdeles (45 år etter første flytur) er det faktisk intet passasjerfly som slår det.

747 er et annet slikt ikon.

:)

Og selvsagt bør de bli elektriske, men vi (menneskeheten) kan tillate oss litt mer flying, hvis vi heller kutter fossilbruken til landtransport mye mer dramatisk. Så får vi jobbe med elektriske fly.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øggen

Hei. Første gang her inne, og tilstår at jeg ikke har lest alle trådene. Prøvekjørte en e-golf idag da det kanskje blir neste bil til kona. MEN......
Dette med regen på denne bilen er jo litt "kluddrette". Den kvinnelige selgeren ga meg heller ikke noe fornuftig svar, men er det slik at om du stiller den i reg 3 posisjon så BLIR den der selv om du trykker "akselerasjons" pedalen?? Altså at den bremser/holder bilen tilbake selv om du gir gass??
Ellers ok bil men ikke noe for meg ang. rekkevidde. Kona kjører toppen 5 mil per dag.

afo

Nei, den regenererer kun når du slipper gasspedalen. D1-D3+B styrer hvor mye den skal regenerere når du spipper gassen. Den lader også når du trykker på bremsen.

Øggen

Da er den selgern(selgerinnen) jeg snakket med helt på jordet. Synes uansett det er mye dill med den girstanga. Dette kunne gjøres enklere.
Takk for svar.

mortys

Sitat fra: Øggen på onsdag 20. august 2014, klokken 15:17
Da er den selgern(selgerinnen) jeg snakket med helt på jordet. Synes uansett det er mye dill med den girstanga. Dette kunne gjøres enklere.
Takk for svar.

Vi kjører kun med regen på bremsepedalen (som forøvrig er standardmodus)...setter den i D og kjører, enklere kan det ikke bli....Jeg har testet D1-D3 ved et par anledninger for morro, og resultatet blir jo egentlig akkurat det samme som ved bruk av bremsepedalen

JLafton

Jeg brukte kunn B når jeg tok en testur. Mye enklere å bare bruke en pedal.
Gjør det samme i Leafen, er man forsiktig på foten kjører man veldig jevnt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA