Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

230V

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. august 2014, klokken 20:29
Fikk eGolfen i dag. Alt er ihht forventning. ACC er fantastisk. Etter å ha kjørt Tesla i et år fremstår forøvrig menyer og skjerm som forhistoriske.

Std musikk anlegg er mer enn bra nok for meg.

Et par ting jeg ikke var klar over:
-Hanskerommet har innebygd kjøling.
-Bilen har en harddisk på 60GB hvorav 30GB er ledig til musikk for de som bruker det. Jeg bruker kun spotify
-bilen har DVD spiller og kan vise film på skjermen
Gratulerer med ny bil! :)

Innebygd kjøling i hanskerom har vært standard på Golf en stund, iallefall på Comfortline og Highline.
Interessant det med harddisken. Er du sikker på at man kan legge inn filer på den for eget bruk?

Gordon Retriever

Sitat fra: 230V på fredag 15. august 2014, klokken 16:05Er du sikker på at man kan legge inn filer på den for eget bruk?

Det er nok helt sikkert, det:

SitatDiscover Pro:

Features & specifications:

8.0" touchscreen colour display
3D map navigation (Europe) with voice control
DVD Audio/Video
Film playback from AVI, MPEG, Divx, H.246, and DVD from SD, USB and DVD data carriers
Music playback from MP3, WMA, AAC files with title display from SD and AUX IN
Gracenote database, podcast playback and jukebox
Internal 64GB memory as SSD (10GB can be used for music, etc.)
USB, AUX-IN, SD (2x)
DAB, FM and AM radio reception
4x20 watt output (front and rear speakers)
Bluetooth connection for phone and media (HFP, A2DP *, AVRCP **)

JLafton

Sitat fra: np på fredag 15. august 2014, klokken 15:26
Sitat fra: JLafton på fredag 15. august 2014, klokken 13:34
Hei.
Var i dag å prøvekjørte E Golf. Ble veldig overasket over forbruket i forhold til Leaf'en, var på en kjøretur med litt 80 sone å noe bykjøring samt at vi kjørte en tur opp til Klekken fra Hønefoss som er en del høydemeter. Totalt kjørte jeg 40km med et snittforbruk på 11,3kwh/100km, kjørte i B og eco + brukte også ACC en del.
Og hva er typisk for Leaf'en?

På samme kjørt strekning havnet jeg på 13,8kwh/100km på med Leaf'en.
Det er jo ganske mye forskjell med 2,5kwh
2019 Tesla Model 3 LR AWD

lightningii


Småfly

Er disse tallene sammenlignbare? Har fått inntrykk av at forbruket som blir vist på golf kun er for motoren. Mens forbruket på leaf er totalt forbruk (fremdrift, klima osv). Noen med golf som kan bekrefte hva som vises?

satzumas

#140
Prøvekjørte en slik iforbindelse med lade app kampanjen som pågår nå.

Møller kunne fortelle at demo e-Golfene var ute på prøve hele tiden. Fyren som haddevært timen før meg glemte seg ut og kom forseint tilbake etter sin tur.

Ble skikkelig overrasket, men skulle gjerne hatt mer tid en en liten time. Hadde kanskje bestilt en slik hadde det ikke vært for at jeg bestilte en Audi A3 e-tron tidligere i uken. Håper jeg vinner konkurransen!

EV - Driver

Mener ganske bestemt at oppgitt forbruk er inkludert alt. Slik er det i alle fall på E-up.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Rav4_EV

SitatEr disse tallene sammenlignbare?

Tallene er sammenlignbare mellom elbilene.
Eks. Nissan Leaf 199 km
VW E golf             190 km
Renault Zoe         210 km

For normal kjøring på sommeren er rekkevidden 3/4 av oppgitte.
Vinterkjøring kan bli halvparten.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Om man klarer 199 km med en Leaf må det være medvind, nedoverbakke og en hastighet man kan overgå med en sykkel.  Jeg har aldri klart mer enn absolutt max mellom 160 og 170 km fra 100% til "very low", og da med ekstremt forsiktig kjøring med 100% fokus på strømsparing hele tiden..
:)

Småfly

#144
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. august 2014, klokken 16:56
SitatEr disse tallene sammenlignbare?

Tallene er sammenlignbare mellom elbilene.
Eks. Nissan Leaf 199 km
VW E golf             190 km
Renault Zoe         210 km

For normal kjøring på sommeren er rekkevidden 3/4 av oppgitte.
Vinterkjøring kan bli halvparten.

Tenkte mere på snittforbruket som bilen oppgir. Om snittforbruket bilene oppgir er inkludert alt strømforbruk. Eller om den ene feks bare regner snitt ut ifra forbruk på motor og ikke inkluderer klima.
Men hva med de offisielle tallene,  er de beregnet ut i fra samme standard? Golf feks virker jo og være nærmere oppgitt rekkevidde på 190km enn leaf på 199 i praksis . Ihvertfall utifra de erfaringene som har kommet så langt...

Rav4_EV

SitatMen hva med de offisielle tallene,  er de beregnet ut i fra samme standard?

Alle tallene er NEDC. New european driving cycle.

Hadde vært spennende om noen ekte biljournalister hadde kjørt sammenligningstest på de nye elbilene.

Å låne en bil og referere fra guessometeret ombord blir litt feil.

Noen biler juger mer enn andre både med hensyn til fart og estimert kjørelengde.
Dessuten ser jeg at noen av bilene bruker ufattelig mye strøm i 100-110 km/t på motorvei etter at man kalibrerer hastigheten.

Å starte alle bilene samtidig, og kjøre etterhverandre helt til de stopper ville gitt artige resultater.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Svg1974

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. august 2014, klokken 19:47
SitatMen hva med de offisielle tallene,  er de beregnet ut i fra samme standard?



Å starte alle bilene samtidig, og kjøre etterhverandre helt til de stopper ville gitt artige resultater.

Tror også forskellige forhold vil favorisere forskjellige biler. Hyppig start/stopp gir f.eks høyt forbruk for en tesla som har sine kg å dra på, mens når du har teslaen i fart med sin lave luftmotstand kan holde tilsvarende eller lavere(?) forbruk enn sine lettere alternativer.
Men en oppdelt test, på rekke og rad hadde vært interessant, men vi hadde kanskje fått bedre resultater selv...  :o

Rav4_EV

Tenker at Tesla er en klasse for seg og ikke trenger å være med.

De andre bør kunne konkurrere.
Samme prissegment og størrelse.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Det burde vel egentlig ikke være så veldig vanskelig å gjennomføre dette med et knippe av de vanligste el-bilene nå til dags? Leaf, e-Up, e-Golf, i3, Zoe, trilling, kanskje man er heldig nok til å få med en Soul og en Focus også?
:)

Råde

Sitat fra: E_S på søndag 17. august 2014, klokken 22:58
Det burde vel egentlig ikke være så veldig vanskelig å gjennomføre dette med et knippe av de vanligste el-bilene nå til dags? Leaf, e-Up, e-Golf, i3, Zoe, trilling, kanskje man er heldig nok til å få med en Soul og en Focus også?
Auto motor und sport har allerede gjort en med leaf, golf, i3 og TMS. Vi får den sikkert referert i svensk eller norsk AMS etter hvert.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA