Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Markedet for pent brukte Think

Startet av Lynet, fredag 12. desember 2008, klokken 23:19

« forrige - neste »

Lynet

Har fulgt med på bruktmarkedet på Finn.no de siste årene for elbiler. Mener å registrere en markert nedgang på prisleiet de siste 2 mnd?
Tidligere lå de fleste på 100 000 +/- 20 000
Nå ser det ut som de fleste ligger på 80 000 +/- 20 000
Ser da bort fra de som selges billig på grunn av feil.

Spørmålet er da om det er den nye Think eller finanskrisen som slår ut?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

HHF

Jeg vil tro at dette henger sammen med kilometerstand og tilstand på bilene. De blir jo gradvis eldre og eldre og det må reflekteres i prisene også. En bil med topp batterier og ikke altfor høy km-stand vil nok sikkert fremdeles gå for rundt de 100. Det blir også spennende å se hvordan markedsprisen blir etter nyttår når alle med minibuss må finne ut av om de vil stå i kø eller kjøpe elbil som erstatning for Caravellen eller Mercen ...  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

#2
Tror dette prisleiet er et forbigående fenomen. PSA er f.eks ikke rammet i samme grad.

Tror det er mange brukere av Think Classic som nå selger bilen sin for det de mener den er værd.  Sannsynligvis tror de markedet er i ferd med å kolapse. Prisene nå er egentlig framdeles høyt i forhold til hva en kan forvente å få av driftsikkerhet, og driftsutgifter, men med kun 1000 biler produsert vil det forbli selgers marked.

Ettersom bilene blir eldre og er kjørt lengre, bør kjøpere bli litt mer kyniske på hva de egentlig kjøper. Se denne tråden om temaet: http://elbil.no/forum/index.php?topic=797.0 Dette er skrevet for PSA bilen, men avsnittet om batterier er i høyeste grad gyldig. Et tillegsmoment her er om bilen har "begynt" med bytte av enkeltblokker. Ofte fortsetter det med problemer når en først er i gang, men dette skyldes oftest at jobben ikke blir gjort fullgodt første gang, noe som igjen skyldes tiden det ville tatt å gjort jobben skikkelig. På Think med batterieksplosjon betyr dette at en også må nøye sjekke at kassen er ren for lut, og malingen OK, ellers kommer jordfeilspøkelse på besøk, og uten diagnose koster dette mer enn en full tank bensin på en stor SUV å slette.

Slik jeg ser det er det nå en god anledningen til å kjøpe seg en gunstig priset Th!nk. Har nettop gjort dette selv, og følger markedet for flere gode kjøp slik at også foreldrene på 73+ kan få seg en Th!nk. Den ville nemlig dekket behovet deres perfekt. Lett å gå inn og ut av. Rekkevidde til og fra Hytta, og lading på 10A for bruk i fellesgaragen. Bilens styresystem med regenerering kun om hastigheten øker, og børsteløs motor, er også å foretrekke framfor PSA sin virkemåte der en kan bruke mye strøm på akslerasjon og regenerering, og kan ødelegge motoren ved å holde strømmen på mens bilen står stille i oppoverbakke.

Ideelt bør en ta høyde for litt restaureringsarbeid, da 8 år gammel batterikasse godt kan trenge litt stell i form av vask og ny maling. Dette ville hindret mye jordfeil.

De beste kjøpene er 2 defekte biler. Det koster mindre enn en fungerende bil, og sannsynligvis vil en ha sitt eget delelager i lang tid. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

spennende observasjon. jeg har lagt merke til det samme. Det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg etter nyttår. en annen grunn til prisfall kan være at endel av de som har fått seg ny Think nå selger sin gamle til en "fornuftigere" pris. Det er flere Think på Finn nå enn for bare et halvt år siden.

Jeg tenker at den gamle Thinken min som jeg solgte for et par uker siden ville vært solgt for 10.000 kr mer om jeg hadde solgt den i høst.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA