Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kilometer / tank indikator til å stole?

Startet av bestorp, onsdag 11. juni 2014, klokken 10:47

« forrige - neste »

bestorp

Har søkt litt på forumet her, men klarte å søke meg bort bare.
Iallefall kan man stole på "tanken" (kilometer bestand) til enhver tid? Eller er bare den veilendende etter som man kjører osv.

Er fullstendig klar over at kjørestil, temp osv er med å påvirke KM på tank.
Noen som har et klart svar? :)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Det er en grunn til at vi kaller det gjettometer...

Den opplyser om forventet rekkevidde basert på hvordan du har kjørt siste X-antall minutter/km. Har du kjørt mye i 50-60 på flatmark og har igjen f.eks 80km på gjettometeret før du skal ut på motorveien vil du kanskje bare kunne kjøre 40km før tanken er tom...

Et lite eksempel fra i fjor høst: Kjørte en lengre strekning i 50-60km/t som ble avsluttet med 3km nedoverbakke før jeg koblet til lader over natta. Fulladet dagen etter påsto bilen over 200km rekkevidde i ECO modus og etter å ha kjørt opp de samme 3km hadde jeg fått en reduksjon på ca 50km i rekkevidde og når jeg kom ut på motorveien i 90km/t var jeg vel nede i 120-130km på gjettometeret.

Holder meg til prosentvisning av SOC og kjører hovedsakelig på kjente veier der jeg vet omtrentlig forbruk.

Et annet eksempel: På sist mandag kjørte jeg avgårde på en ca 3mils tur mens gjettometeret kun sa 19km igjen. Erfaringen min sier at jeg kun bruker ca 8% hver vei (flat mark og 50-60km/t i fartsgrense) og SOC var på 25% så jeg hadde et stort nok buffer til at jeg ikke trengte å bekymre meg for noe som helst.

Skal du på lengre ukjente turer der rekkeviddeangten får prøvd seg er denne nettsiden et godt hjelpemiddel: http://www.jurassictest.ch/GR/

bestorp

Sitat fra: emil på onsdag 11. juni 2014, klokken 11:23
Det er en grunn til at vi kaller det gjettometer...

Den opplyser om forventet rekkevidde basert på hvordan du har kjørt siste X-antall minutter/km. Har du kjørt mye i 50-60 på flatmark og har igjen f.eks 80km på gjettometeret før du skal ut på motorveien vil du kanskje bare kunne kjøre 40km før tanken er tom...

Et lite eksempel fra i fjor høst: Kjørte en lengre strekning i 50-60km/t som ble avsluttet med 3km nedoverbakke før jeg koblet til lader over natta. Fulladet dagen etter påsto bilen over 200km rekkevidde i ECO modus og etter å ha kjørt opp de samme 3km hadde jeg fått en reduksjon på ca 50km i rekkevidde og når jeg kom ut på motorveien i 90km/t var jeg vel nede i 120-130km på gjettometeret.

Holder meg til prosentvisning av SOC og kjører hovedsakelig på kjente veier der jeg vet omtrentlig forbruk.

Et annet eksempel: På sist mandag kjørte jeg avgårde på en ca 3mils tur mens gjettometeret kun sa 19km igjen. Erfaringen min sier at jeg kun bruker ca 8% hver vei (flat mark og 50-60km/t i fartsgrense) og SOC var på 25% så jeg hadde et stort nok buffer til at jeg ikke trengte å bekymre meg for noe som helst.

Skal du på lengre ukjente turer der rekkeviddeangten får prøvd seg er denne nettsiden et godt hjelpemiddel: http://www.jurassictest.ch/GR/

Takk for et godt og utfyllende svar. Personlig synes jeg "tanken" har holdt seg innenfor når jeg har kjørt (stort sett kjørt motorvei og 80 KM i timen), men har dog ikke testet noen langturer enda. Rekkevidde angsten er absolutt til stede, men dette er noe jeg må klare å leve med.

Du skriver SOC? hva er det? Er det batteri-kapaisiten som vises igjen i % ? Kjører en Nissan Leaf 2013 SV hvor jeg kan se batteriprosent som er igjen.

Beklager hvis det blir mye dumme spørsmål...:)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

SOC = "State of Charge" som tilsvarer prosentvisningen i displayet på bilen.

Leon

Et annet eksempel: Startet hjemmefra med SOC 100% og estimert 149 km. Etter 12 km på toppen av Sollihøgda hadde jeg 85%/105 km. Ned på Sundvollen etter 27 km viste SOC 80%, og gjettometeret hadde økt igjen til 126 km.

Vet ikke hvor lang historikk gjettometeret baserer seg på, men det påvirkes alt for mye av om du kjører oppover eller nedover. Kjører du oppover en stund forventer den at du fortsetter med det, og motsatt nedover. Den er med andre ord nesten bare å glemme. Bruk SOC i stedet.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

bestorp

Sitat fra: Leon på onsdag 11. juni 2014, klokken 13:14
Et annet eksempel: Startet hjemmefra med SOC 100% og estimert 149 km. Etter 12 km på toppen av Sollihøgda hadde jeg 85%/105 km. Ned på Sundvollen etter 27 km viste SOC 80%, og gjettometeret hadde økt igjen til 126 km.

Vet ikke hvor lang historikk gjettometeret baserer seg på, men det påvirkes alt for mye av om du kjører oppover eller nedover. Kjører du oppover en stund forventer den at du fortsetter med det, og motsatt nedover. Den er med andre ord nesten bare å glemme. Bruk SOC i stedet.

Yes blir bare pent nok til å bruke SOC istedet for gjettometeret. Forøvrig så er gjettometeret et genialt navn på hele på tanken, lo godt når jeg så det ble skrevet:P
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

Sitat fra: bestorp på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:17
Forøvrig så er gjettometeret et genialt navn på hele på tanken, lo godt når jeg så det ble skrevet:P

Også forkortet GOM både på norsk og engelse (guess-o-meter).

Andre biler, som f.eks BMW i3, bruker GPS (og trafikkdata?) hvis man legger opp en rute til å gi et mye mer nøyaktig bilde av rekkevidden.

Jan-Børre Olsen

Ikke ifølge i3 tråden om temaet. Den gjetter akkurat like mye, tidvis mer enn Leaf iflg tester. Det er noe jeg tror vi på leve med på en elbil siden ytre påvirkninger utgjør så mye på rekkevidden på en elbil.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Olsleaf

Er det i tillegg vått føre, regn og vind, er det desto mindre. Men er det noen som vet hvor langt det er igjen etter besjed om at det er tomt?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Dessuten: D gir kortere rekkevidde enn Eco. En god grunn til å kjøre i D. Klarer fint å kjøre akkurat like langt og økonomisk uansett modus, men bedre at GOM starter ut litt mer defensivt enn å love gull og grønne skoger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jan-Børre Olsen

Skulle vært basert på totalt gjennomsnitts måling av energiforbruket. Ser at jeg ligger på rundt 15kWh/100km  så kunne man heller bare nulle måleren selv når man føler at det er behov for ny snittmåling. Da har man i det minste litt kontroll og målingen er basert på din kjørestil over tid, ikke den siste motbakken.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tomrh

Sitat fra: smaug01 på torsdag 12. juni 2014, klokken 23:21
Skulle vært basert på totalt gjennomsnitts måling av energiforbruket. Ser at jeg ligger på rundt 15kWh/100km  så kunne man heller bare nulle måleren selv når man føler at det er behov for ny snittmåling. Da har man i det minste litt kontroll og målingen er basert på din kjørestil over tid, ikke den siste motbakken.
Ja enig. Kjører også i-MiEV og det virker som om den bruker en lengre distanse for gjennomsnittsmåling. Gjør at GOM ikke spretter så fort opp og ned som på Leaf, men langt fra ideelt. Til syvende og sist er det kun erfaring, erfaring og atter erfaring som gjelder, man bare vet at det man svidde av opp bakkene får man igjen ned på andre siden etc. Er mye mer kald fisk nå på å utnytte kapasitet enn for to år siden for å si det sånn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA