Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ELI5 - Sette opp ladepunkt hjemme

Startet av Pompel, mandag 09. juni 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

MrUnderhill

Utfordringen i gamle strømnett er at vi som kunder i korte perioder henter ut for mye effekt (watt).

I ett nabolag kommer alle hjem etter jobb mellom 4 og 5. Vi slår på lys, skrur opp temperaturen og lager middag. Hvis man i tillegg starter å lade 8-10 Teslaer som trekker 7kW hver, kan det blir for mye for den lokale transformatoren.

En av mulighetene kraftselskapene ser på er effektprising, dvs. henter man ut mye effekt blir det dyrt. Hvis vi som forbrukere kan utsette noe av strømbruken (f.eks. starte ved å lading av bilen kl 23 i stedet kl 16) vil maks effekt man henter ut bli lavere, og strømnettet vil klare belastningen bedre.

I løpet av få år vil det komme strømmålere som måler forbruket kontinuerlig, og ikke en gang i måneden. Og kraftselskapene vil da få muligheten til å innføre effektprising hvis de ønsker.

http://www.tu.no/kraft/2014/06/03/da-kundene-matte-betale-for-effekt-i-stedet-for-forbruk-gikk-stromforbruket-ned-med-20-prosent

Pompel

#31
Da har elektriker vært her.

Konklusjonen er å renovere skapet ved å fjerne jordfeilbryteren og bytte ut til automater med jordfeilbryter på de kursene som ikke har det i dag og legge opp en 32A 3-fase kurs for lading, akkurat som nevnt flere ganger i tråden her.

Jeg avventer til sensommeren med å gjøre noe uansett og ser an hvordan det blir med ZapCharger vs Salto.

Det ordner seg :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

MyTess


Pompel

Her er svaret jeg fikk ang. ZapCharger:
SitatTakk for henvendelsen vedrørende ZapCharger One.

Vi planlegger å begynne leveransen av ladere allerede i høst (Q4).
Når det er sagt så er vi nå i dialog med flere bilprodusenter og utfallet av disse samtalene vil kunne påvirke når og hvor de første laderne blir lansert og solgt.

ZapCharger One er en 11kW 3-fase lader som også konverterer 230V IT-nett (32A) til 400V TN-nett (16A) - uten bruk av ekstern transformator. Den vil passe til kabler med både type 1 og type 2 støpsel (dvs. både 1-fas og 3-fas). Den er også forberedt for en del smarte funksjoner, bl.a. mulighet for dynamisk regulering av ladestrøm etter tilgjengelig strøm i huset (slik at du unngår at hovedsikringen går når/hvis strømforbruket overgår hovedsikringens verdi).

Utsalgsprisen er ennå ikke helt fastsatt, men den vil bli meget konkurransedyktig sammenlignet med en tradisjonell løsning med transformator og separat EVSE-boks.

PS: I løpet av sommeren vil vi åpne for forhåndsbestilling via våre websider. Nærmere informasjon om dette vil bli gitt via e-post til alle som har henvendt seg til oss.


Vennlig hilsen
Kjetil
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Muffinman

Da er spørsmålet hva en tradisjonell løsning vil koste?

Pompel

Godt poeng. Jeg tenkte på en løsning ala Saltoboks når jeg leste svaret, men den faller vel ikke inn som "en tradisjonell løsning med transformator og separat EVSE-boks".
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Voll1

Jeg mistenker dette blir et forholdsvis kostbart produkt.
"Tradisjonell løsning" med trafo og EVSE (10kW) koster ca 34.000,-

Forutsetning/Kilde:  230V, 32A, trefase = 12 kW. Ferdig løsning fra Salto (10 kW er nærmest) http://www.salto.no/finn-din-ladel%C3%B8sning
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Pompel

Synes det lukter litt dyrt av denne løsningen selv også, så foreløpig heller jeg mot en Saltoboks begrenset til 20-25A
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Veggen

Det blir spennende å se hva "meget konkurransedyktig" vil bety.

Tror nok prisen må være mye nærmere enn vanlig type2 boks, enn en trafoløsning om det skal slå an.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA