Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av Powerflux, søndag 08. juni 2014, klokken 20:28

« forrige - neste »

Powerflux

Maken til misère skal man lete lenge etter >:( >:( >:(

Tur/retur Fredrikstad fra Oslo skulle man tro ville være relativt problemfritt men så langt derifra!

Turen ned til Fredrikstad gikk smertefritt. Fikk ladet ca 2 timer på 16A hos Statoil(stor takk til dem) og det skulle vise seg å redde dagen!

Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\

Planen ble så å dra innom Brennes Auto i Sarpsborg. Det sies at denne er bombesikker og aldri kø så det hørtes jo ut som en plan! Men akk, denne var ute av drift. Så bar det videre til Fortum ved McDonald`s 500 meter unna! Nok en gang en lader i ustand. MEN, de har ihvertfall et 16A Schuko uttak. Sendte SMS, ladeboksen åpnet og ingenting skjedde >:(.
Ny SMS, denne gangen ble den grønn og lading startet.....i 2 min. Fikk så SMS om at lading var avsluttet.  Startet på nytt...avsluttet etter 2 min. Gjentok dette 4 ganger før jeg gikk lei og bannet Fortum til H..... og tilbake >:(
GOM sa optimistisk at jeg ville nå Marchè Rygge med god margin, LeafSpy derimot sa at det ville gå med knapp margin! Lå så i 85 km/t konstant og nådde Marchè Rygge nordgående med bittelitt å gå på! Happy days, nå blir det strøm men nok en gang F**N i H***vete, denne laderen også ute av drift.
Ishavsveien har vært snille og viser en liten snarvei gjennom en tunnel under E6 og over på andre siden. Denne var i drift ;D
Her skulle et vise seg at en enkel SMS lading nå koster kr. 120 men ved å laste ned GoCharge Appen skulle de ha kr. 100. Dyrt men i en slik situasjon spiser man kamel mothårs og med sprikende ben.

23 minutter senere med SOC på 77.6 stoppet laderen..WTF :o
Da var humøret på frysepunktet og jeg plugget ut og kjørte hjem!!

Disse lade-aktørene burde piskes med flisete wire!!! Maken til sendrektighet og "gi faen" mentalitet overfor sine kunder som fremvises her finnes vel knapt noe annet sted! Dette er aktører som mottar støtte så det svir etter! Er det virkelig ikke noe/noen som følger opp hva disse cowboy-aktørene utretter tatt i betraktning all støtten de mottar??
Det må kunne forlanges tilnærmet 100% oppetid, ikke tilnærmet 100% nedetid!!

Jeg er DRITTLEI >:(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

kringon

Din historie er jo dessverre ikke unik.

Jeg trodde jeg kunne belage meg på å kunne lade ved hurtigladere, men nå ser jeg det kun som luksus hvis de faktisk fungerer.

Klok av skade tar jeg nå ALDRI sjansen på å maksimere rekkevidden for å nå et hurtigladepunkt. Jeg lader når jeg vet det fungerer, og kommer heller frem til endepunktet med mer strøm enn nødvendig.

Personlig så boikotter jeg nå Ishavsveien og Fortum (til tross for at jeg liker pris-modellen deres bedre) til fordel for grønn kontakt. Deres ladere har fungert 5/6 ganger for min del. Fortum boikottes pga. elendig oppetid over LANG tid og det med beskjed i app. om at laderen fungerer (Liertoppen). Ishavsveien boikottes siden de har lagt beslag på tilskuddsmidler langs E18 sørover og e34 ved hønefoss + gran uten å bygge så mye som et sandslott.



Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\

Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.

Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\

Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.

Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.

Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

svingen

Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 22:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\

Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.

Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.

Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??

Det er vel pga man ønsker og bruke minimalt med tid/ressurser på vedlikhold på et ladepunkt,kan vel være noe som er lei av att folk "henger" lade kabelene sine der osv,er vel snakk om maks 10a på vanlig schuko i løp av kort tid,kan kjøpe en mode3 får 1800 kr på elbilhjelpen.no eventuelt overgang får 1500 kr.....så er hverfall løsning på problemet :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Powerflux

Joda, ser den og ny kabel står på shoppinglisten!!

MEN, det som er det store problemet her er disse forsømte hurtigladerene som aldri virker.
Ute på langtur så er det hverken slow, semislow, eller semihurtig jeg vil ha!
Poenget er å kjøre fra hurtiglader til hurtiglader og da bør skiten funke i 99,5% av tilfellene!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

svingen

Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 23:12
Joda, ser den og ny kabel står på shoppinglisten!!

MEN, det som er det store problemet her er disse forsømte hurtigladerene som aldri virker.
Ute på langtur så er det hverken slow, semislow, eller semihurtig jeg vil ha!
Poenget er å kjøre fra hurtiglader til hurtiglader og da bør skiten funke i 99,5% av tilfellene!!

Helt enig,burde være en eller annen form får "bøter" på de som ikke klarer og holde laderen oppe,blir litt som man kommer i butikken og skal handle og så opplever man oftere att butikken er stengt enn åpent uten noen grunn,dessvere så er det ikke noe konkurranse mellom aktørene :(

man kan jo ikke belage seg på og måtte lade 7 timer hvis en hurtig lader ikke virker (si man er maks uheldig og må lade 70% får og komme seg til neste lader) Nei håper det her blir bedre,men tror eneste måten att det her kan være stabilt på er i dagens "løsning" att det blir satt opp på plasser hvor det er folk slik som den hurtigladeren på nes hvor det er en kro,da vil nok dem som jobber på kroa ordne/purre på det her en lader som står på en bensinstasjon etc blir ikke noe særlig futt av virker det som.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KaiRK

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

OddB

Lær av Tesla. Du finner ingen enkeltstående superladere !
Det er minst to ladere (fire punkt), som oftest fire, på hvert sted.
Transnova burde ha som krav at det fantes i det minste to hurtigladere på hvert sted. Slike kompliserte innretninger bryter før eller senere sammen og da bør man ha redundans på stedet !
Tiden for tolerante elbilentusiaster er over. Nå må man kunne stole på at infrastrukturen virker, særlig den som har fått statstøtte til opp over ørene.

En annen sak er at alle bør anskaffe seg en Type 2-kabel uansett hvilken bil man har. Det er det som er europastandarden og Schuko vil fases ut etterhvert.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Powerflux

Skal bli interessant å se om Bagdad Bob hos
Charge&Drive har noen bevingede ord å komme med om hvorfor BÅDE hurtig og treg laderen var på trynet >:(

En annen ting som irriterer meg noe helt eventyrlig er disse idiotene av noen svenske tjejer hos Fortum! De vet jo ikke noe som helst og kommer med helt tilbakestående uttalelser!! Hvor finner de disse tjejene og får de i det hele tatt noen form for opplæring? ?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

jkirkebo

#10
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 22:51
Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!

I så fall er nok Apenesfjellet uansett der det er størst sjans for å få å parkeringsplass. Det er byens desidert største parkeringsanlegg.

Sitat
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??

Fordi Fylkeskommunen har et vedtak på at de ikke vil installere schuko pga. problemene med varmgang pga. at støpslene blir ødelagt fordi de ofte blir belastet med vekten av kladden. Så alle nye fylkeskommunale ladestolper blir rene Type 2 stolper. Dog ofte 7,4kW da, det er jo bra.

Forøvrig er de registrert korrekt i Nobil så om du brukte ladestasjonskartet eller appen bør det fremkomme at det ikke var schuko på Glemmens VGS.

Type 2 kabel er det nok bare å anskaffe seg først som sist for den som har tenkt å utnytte offentlige ladestasjoner fremover. Flere importører har heldigvis begynt å levere de med bilene (VW, BMW) men Nissan henger etter dessverre.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

må nokk som jeg fant ut ha bil med lenger rekkevidde  jeg selv bor i sandefjord   kjører stadig  til oslo  men ja det er 3 hurtigladere ved drammen men  velger du feil å denne ikke fungerer kommer en ikke til neste  er du heldig  å komme til nr 2 å den ikke funker hva gjr du da ? å du må da ha fler abonomang  ellers blir det dyrt  men det blir dyrt med fler abonomang å  så er det sån kan en nesten helder kjøre bensin bil  men jeg hvalgte heller elbil med en rekkevidde så jeg kan kjøre  inn til oslo å hjemm i gjenn sparer 2 timer + mye banning +++
men dette er ikke tesla

snurre100

Skal til Grålum i morgen.P.g.a usikere lademuligheter ser jeg meg nødt til å ta Balenoen.Trist at det skal være sånn.Synd at noen aktører skal ødelegge gleden av å kjøre miljøvennlig.
2020 Kia E-Niro

Powerflux

@snurre100
McD Vestby er antagelig oppe å går og Ishavsveien på Marchè Rygge sydgående(med sine blodpriser) prøvde jeg i går så det er mulig om du gidder.
McD Ski er nede  >:(

Skal til Rygge flyplass i morgen og sette bilen der i 5 dager. Noen elbil plass kan jeg ikke regne med å finne der nede så planen er å hive på et par kW på McD Vestby på vei ned....hvis driten funker ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Allram

Vi får satse på at oppetiden til alle offentlige ladere/hurtigladere blir bedre når NEK 400:2014 nå trer i kraft:

"722.62.2 Intervall for Periodisk verifikasjon
722.62.2.01 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal visuelt inspiseres minst èn gang pr. uke for å verifisere at:
- Utstyr ikke er synlig skadet slik at sikkerheten kan være svekket, og
- Ladestasjoner ikke har driftsfeil (Ingen visuelle feilmeldinger).
722.62.02 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal verifiseres i samsvar med kravene i 62.1 minst én gang pr. år."
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA