Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sikringen ryker

Startet av mrjalle, onsdag 28. mai 2014, klokken 18:15

« forrige - neste »

sn0le

Blir interessant å se hva de finner ut.
Får du de til å termografere skapet?

http://www.rogalandelektro.no/tjenester/termografering/
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på fredag 30. mai 2014, klokken 16:19
Men så skal vel en 32A sikring også tåle en god del mere enn merkestrømmen i korte perioder?
Mener det er 1,2 ganger merkestrøm i 1 time for nyere typer automatsikringer?
Det er vel ikke helt riktig, det er to grenser.
En grense (I1) forteller hvor mye den skal tåle i minst en time. 
Den andre grensen (I2) er den som garantert skal forårsake utløsning før det har gått en time.
Jeg tror nok den varianten du sikter til med 1,2 er I2 for noen litt spesielle varianter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 30. mai 2014, klokken 17:35
Sitat fra: sn0le på fredag 30. mai 2014, klokken 16:19
Men så skal vel en 32A sikring også tåle en god del mere enn merkestrømmen i korte perioder?
Mener det er 1,2 ganger merkestrøm i 1 time for nyere typer automatsikringer?
Det er vel ikke helt riktig, det er to grenser.
En grense (I1) forteller hvor mye den skal tåle i minst en time. 
Den andre grensen (I2) er den som garantert skal forårsake utløsning før det har gått en time.
Jeg tror nok den varianten du sikter til med 1,2 er I2 for noen litt spesielle varianter.

Jepp, "vanlig" I2 er 1,45 så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

maxmekker

1,45 er 'vanlig' ja

så har man etter siste 'nek' en del , som vi, som har laget 15 amper med i2 på 1,3 og en 15 amp PR variant(pr i rør) med i2 på 1,2.

Griffel

Men det som er interesant er I1 som forteller hva sikringen ikke skal løse ut på før det er gått en time. Antagelig 1, 13 altså ca 36A om det ikke er for varmt i skapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjoris

Jeg fikk montert opp 32 1-fase uttak fordi vi både har en Leaf og en Tesla. Jeg har ingen problem med å lade begge på 16 A (Leafen har en US lader på 16 A omgjort til 230 volt).

Jeg har også ladet Teslaen på 32 over flere timer pga uventet langtur og det gikk fint, det blir sånn passelig lunk i sikringen, men den har ikke falt ned enda, så for meg høres det absolutt ut som noe er galt.

Jeg er selvsagt klar over at jeg ikke bør pushe 32 A ofte, men av og til har det vært nødvendig og da er det greit at det ser ut fungerer fint.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å justere ladestyrken på appen når jeg f.eks har den på 16 A og fruen kommer med Leafen så må jeg ut i bilen å skru ned... Jepp, jeg har nok godt av trimmen, men det hadde jo vært greit å hatt også når en ser at en må øke på litt for å kommer til ønsket nivå før turen tar til...

Griffel

#36
Nå googlet jeg litt på nettet etter erfaringer med Garo automater, og det at de løser ut tidlig er langt fra ukjent. (Utvikler disse automatene mer varme enn f.eks Eaton, slik at det blir varmer i skapet enn med andre fabrikater?)

f.eks her: http://www.byggebolig.no/elektro-belysning/jordfeilautomat-feil-pa-alle-mine-garo-b16-0-03/
Sitat fra Franco
Sitat
Sitat
Sitat fra: drbull på Mars 15, 2009, 11:54:07
    ...har en liten misstanke om at Garo har en serie med defekte/mandagsprodukter her!?
Garo ER et mandagsprodukt. Har veldig dårlig erfaring med garo. Dårlige greier. Ville ikkje hatt det i mitt skap iallefall. Anbefaler. Merlin Gerin (MG), Moeller og SIEMENS, spesielt siemens er heilt topp å jobbe med.

Moeller er det som nå har endert navn til Eaton. De regnes vel som de mest avanserte med sin digitale serie.

eller her:
http://baatplassen.no/i/topic/99008-baathavner-med-erfaringer-med-garo-stroemsoeyler/
Sitat fra Asbjørn2
SitatJeg har dårlig erfaring med Garo, vi hadde noen tavler med 40-50 stk. 16A automatsikringer fra Garo. Stort sett alle sikringene slo ut på rundt 8A, byttet de til et annet merke så var problemet løst.
I tillegg til flere tidliger innlegg i vårt forum.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gressvikingen

Skal du ha 3fas er vel kanskje gewiss de beste av jordfeilautomater. Bygger kun sine 3 moduler. Schneider er et godt alternativ, de benytter Gewiss i Schneiderforkledning...
P85D"+"

Togge

Jeg opplevde akkurat det samme at sikringen ryker. Ladet på 32A. Forsøkte å justere meg ned, men etterhvert la den ut på mindre å mindre. Jeg hadde Moller sikring.
Eletrikern skiftet ut denne, og nå er problemet løst.
Det er nå 2 mnd siden.
Hel-elektrisk bilpark.

mrjalle

Elektrikeren ønsket først å prøve det enkle: Bytte sikringen til en av samme type, så ser vi om problemene er løst da....
(i går fikk jeg ladet i 6,5 timer på 31A uten at sikringen gikk).

drinden

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 29. mai 2014, klokken 08:11
Det kan også hende, som nevnt tidligere at lederne ikke er skrudd skikkelig til,  dette kan føre til varmgang.
Det kan også hende at lederne er skrudd til for hardt.
En leder skal ha en gitt mm2. Hvis den blir skrudd til for hardt blir den klemt flat og arealet blir redusert. Dette kan føre til varmegang ved høy belastning.

Gus1

Kan det være at det står en kombiautomat forankoblet?

Har hørt at det ofte løser ut på "vanlige" jordfeilautomater ved TN-lading (3fas).
I følge Eaton anbefaler de B-type jordfeilbryter, og det er på ingen måte en vanlig jordfeilbryter..

Det er riktig at I1 på en automat er 1,45x merkestrømmen og kan overbelastes ditto, men ta da høyde for at den står fritt med god temperaturavgiving. Står den derimot i kapsling (skap) så leder ikke varmen like godt vekk. Er det da 40-50grader i denne kapslingen, så reduseres tilgjengelig ampere. Er motsatt problematikk på Geilo om vinteren..  ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

Sitat fra: Gus1 på mandag 02. juni 2014, klokken 13:05
Det er riktig at I1 på en automat er 1,45x merkestrømmen og kan overbelastes ditto,
Nei, det er I2 som er 1,45 og da skal den gå før det har gått en time om den belastes så mye.
Er det ca. 50 grader i skapet skal denne sikringen løse ut ved 32A.

Sitat fra: Gus1 på mandag 02. juni 2014, klokken 13:05
Kan det være at det står en kombiautomat forankoblet?
Sitat fra: mrjalle på onsdag 28. mai 2014, klokken 20:39
I sikringsskapet mitt er den en sikring, og en jordfeilbryter til denne kursen. Jordfeilbryteren står fortsatt oppover, mens sikringen spretter ned.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Arntiv

Sitat fra: mrjalle på mandag 02. juni 2014, klokken 08:31
Elektrikeren ønsket først å prøve det enkle: Bytte sikringen til en av samme type, så ser vi om problemene er løst da....
(i går fikk jeg ladet i 6,5 timer på 31A uten at sikringen gikk).

Bumper denne da jeg skal få installert 32a 1-fas til garasjen

@mrjalle: har du opplevd noen flere problemer etter bytte av sikring? Lader du kun på 31a, eller kan du fint trekke 32a over tid, uten at sikringen ryker?
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

mrjalle

Sitat fra: Arntiv på torsdag 23. oktober 2014, klokken 13:20
@mrjalle: har du opplevd noen flere problemer etter bytte av sikring? Lader du kun på 31a, eller kan du fint trekke 32a over tid, uten at sikringen ryker?
Jeg har skiftet til sikring av merke Eaton, og har etter det ikke hatt noen problemer. Jeg lader riktignok til vanlig maks 20A, men har også ladet på 32A uten at sikringen ryker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA