Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil fra 0-100 km/t på under tre sekunder?

Startet av Jafo, tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

Jafo

Fant denne artikkelen i lokalavisa:
http://www.oblad.no/nyheter/elbil-fra-0-100-km-t-pa-under-tre-sekunder-1.8447472
Sitat
Andreas er en av 46 studenter ved NTNU i Trondheim som har forsøkt å lage verdens raskeste elbil.
Studentgruppen som kaller seg REVOLVE har jobbet med dette prosjektet siden september i fjor. Andreas Daving har hatt ansvaret for hjuloppheng.

Ser vel kanskje ikke ut til at den treffer gata, men vekt/hk forholdet er det jo ikke noe å si på...

Mippen

Syns det er spennende med ulike elbil konsept. Jeg hadde imidlertid blitt mer imponert hvis noen klarte å knekke koden slik at det var mulig å kjøre bergen - oslo på en lading eller mer med en vanlig elbil (ikke tesla). Tesla har vist at det er mulig å lage en heftig elbil og faktisk selge i stort volum. Rimac har også laget en heftig elbil med 1000hk som gjør 0-100 på 2,8 sekunder. Den kommer riktig nok i en helt annen prisklasse en tesla. 4,4 sekunder er helt ok det også for under 700.000. :D

Vi kan uansett ikke kjøre så fort på veien, men gøy er det naturligvis. :)
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Det som er gøyest med elbil er den momentane akselerasjonen. Tesla var helt ekstrem, når jeg som passasjer var helt uvitende om hvilke krefter den inneha. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Sitat fra: Klykken på onsdag 28. mai 2014, klokken 22:37
Det som er gøyest med elbil er den momentane akselerasjonen. Tesla var helt ekstrem, når jeg som passasjer var helt uvitende om hvilke krefter den inneha. :D


Det er gøy ja. Har selv kjørt biler som er like rask og raskere enn tesla og tesla. Alle er gøy på sin måte. På tesla kommer skyvet med en gang og bare varer. På fossilbiler trenger de en liten tenkepause før noe skjer og da skjer det voldsomt til turtallet er for høyt og man må skifter gir. Det er noe med den dyriske lyden fra en fintunet fossilmotor med litt krutt, men liker også elbilen naturligvis. Var litt skeptisk til mangel på lyd i starten men nå går det fint. :) blir nok en p85...

Ulempen med en elbil kontra en fossil i forhold til ytelse er at elbilen må ha mye strøm på batteriet for å yte maks. Mindre strøm gir mindre ytelse. Ikke alltid så merkbart i praksis men på banen hadde det blitt merket. På en fossilbil yter bilen det den klarer til tanken er tom og den varer som oftest lenger enn på en elbil. Faktisk kan fossilbilen gå litt bedre med lite drivstoff på tanken i forhold til lavere vekt, Bilen yter også mer når det er kaldt på grunn av mer luft til motoren.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA