Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Danmark og Legoland første dag som Model S-eier!

Startet av TRM, onsdag 21. mai 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

TRM

Etter litt fram og tilbake har vi nå fått utleveringsdato fredag 30.mai kl 10 for vår Model S.

Klokka 1730 samme dag reiser vi med ferga fra Larvik til Hirtshals. Avstand hjemmefra til Larvik er 130 km. Fra Hirtshals går turen til Hjørring, hvor vi skal overnatte til lørdag. Avstand Hirtshals - Hjørring er ca 20 km.

Vi har fått lovnader om strøm fra motellet (?) Hjørring Kro. Noen som vet hvilke lademuligheter Hjørring Kro har, og hva man trenger av adaptere for å benytte kontaktene deres? Har i utgangspunktet med oss UMC og Type-2 ladekabel. Bilen har dobbeltlader.

Ifølge ladestasjonkartet til Eon.dk har Eon Type-2-lader (11KW)i Hjørring. Noen som har brukt denne, og vet om man trenger ladekort?
Ifølge hjemmesiden deres kan man ringe et nr når man står ved ladestasjonen for å starte lading. Dersom ladetilbudet til Hjørring Kro kun er 10A er jeg 100% avhengig av at jeg få ladet på Eon sin lader. Da er det greit å vite at jeg faktisk får ladet! Tenkte eventuelt å la den stå på lading natta over.

Dagen etter reiser vi, forhåpentligvis (!) videre til Billund og Legoland. Vi har gjort avtale med Hotell Legoland om lading også der, men vet ikke hvilke kontakter de har der, og om jeg trenger adapter. Noen som vet?

Heldigvis skal Tesla åpne sin første Superlader i Danmark 30.mai, og denne ligger ca 6 mil fra Billund. Denne kommer vi nok til å bruke på returen. Med litt ekstra lading på E.on sin lader i Hjørring burde vi uten problemer komme oss hjem til Bærum.

Kanskje litt dristig med langtur utenlands (med 3 små barn) første dagen vi har bilen, men "no guts - no glory"! :)

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Leif1

Clever.dk kan du se på. De tilbyr 22kw ladere. Blodpris pr kWt, men kan være greit å ha i backup. Der må du kjøpe kort som er forhåndsbetalt.

Send en melding til jkirkebo her på forumet og få tak i det du trenger av overganger.
Konvertitt fra S til X

fredag

Sitat fra: TRM på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:21
Etter litt fram og tilbake har vi nå fått utleveringsdato fredag 30.mai kl 10 for vår Model S.

Klokka 1730 samme dag reiser vi med ferga fra Larvik til Hirtshals. Avstand hjemmefra til Larvik er 130 km. Fra Hirtshals går turen til Hjørring, hvor vi skal overnatte til lørdag. Avstand Hirtshals - Hjørring er ca 20 km.

Vi har fått lovnader om strøm fra motellet (?) Hjørring Kro. Noen som vet hvilke lademuligheter Hjørring Kro har, og hva man trenger av adaptere for å benytte kontaktene deres? Har i utgangspunktet med oss UMC og Type-2 ladekabel. Bilen har dobbeltlader.

Ifølge ladestasjonkartet til Eon.dk har Eon Type-2-lader (11KW)i Hjørring. Noen som har brukt denne, og vet om man trenger ladekort?
Ifølge hjemmesiden deres kan man ringe et nr når man står ved ladestasjonen for å starte lading. Dersom ladetilbudet til Hjørring Kro kun er 10A er jeg 100% avhengig av at jeg få ladet på Eon sin lader. Da er det greit å vite at jeg faktisk får ladet! Tenkte eventuelt å la den stå på lading natta over.

Dagen etter reiser vi, forhåpentligvis (!) videre til Billund og Legoland. Vi har gjort avtale med Hotell Legoland om lading også der, men vet ikke hvilke kontakter de har der, og om jeg trenger adapter. Noen som vet?

Heldigvis skal Tesla åpne sin første Superlader i Danmark 30.mai, og denne ligger ca 6 mil fra Billund. Denne kommer vi nok til å bruke på returen. Med litt ekstra lading på E.on sin lader i Hjørring burde vi uten problemer komme oss hjem til Bærum.

Kanskje litt dristig med langtur utenlands (med 3 små barn) første dagen vi har bilen, men "no guts - no glory"! :)

TRM

Kult.

Jeg gjorde det samme i fjor høst, med barn, bare et par dager etter at jeg hadde fått bilen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9775.0.html

(Da var ikke E.On sine ladestolper skrudd på enda. Det er de nå.)

Du trenger ikke ladekort fra E.On. Du kan ringe deres døgnåpne telefon og få startet lading. Sjekk kartet over deres ladestolper på web. Send mail eller ring E.On på forhånd hvis du er usikker på noe. Husk at E.On kun har 11kW på sine stolper.

Du trenger type2-type2 kabel for å lade på type2-ladestolper. Hvis du ikke har kjøpt en slik kabel allerede bør du gjøre det nå, feks fra salto.no

Deretter kan det nok tenkes at superladeren på Graceland Randers er operativ når du kjører forbi. De pleier å være operative en stund før de åpnes offisielt. Du kan jo følge med på teslaforum.dk og se hva danskene skriver i dagene før du tar fergen.

For å lade på ladestolpen utenfor hotel legoland trenger du en overgang fra blå cee16 til schuko (evt blå cee16 til blå cee32). Feks:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Plan B, C og D: Alternativt er det en E.On stolpe i Billund også. Og i Århus er det sakte-ladestolper inne i sentrum, feks ved Radisson Blu, og rød cee16 kontakt på Dusager 22. Clever har også 22kW type2-ladestolper rundt omkring, men der bør du bestille ladekort på forhånd.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=508dfdac-9afe-4c95-9e5a-a4ee4212e6a7
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mr.Hansen

Har akkorat kommet hjem fra nesten 2 uker i Danmark. 200 mil/430KW, litt over 1000kr i strøm. Det er ikke helt topp med elbil i Danmark enda før SC er opprative.

Det er 239km fra Hirtshals til Billund direkte rute via Viborg. Jeg hadde fullt batteri hjemmefra, 4km fra Larvik og hadde igjen 100km når jeg nådde Glejberg(litt utenfor Esbjerg). Dette er ikke noe problem å komme ned dit med en ladning. Bare hold deg rundt 90km/t på motorveien. Egentlig synn da fartsgrensen er 130km/t.

Ville brugt den 22Kw(32A 400v(rødt stikk)) kontakt på den nye rasteplassen på E18 rett sør for Larvik. Istedetfor å satse på at de har en kraftstikk der nede i Hjørring. PS du trenger en overgang fra 32A til 16A og rødt stikk fra Tesla.

Det vanligste kontaten de fleste har er 10A/13A stikk. Ellers går det i rødt stikk 3fase i Danmark. Har du ikke dette må du belage deg på vanlig stikkontakt.

PS. Danskene betaler 2,40kr for KW. Så regn med å betale for strømen.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mr.Hansen

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

sigurdi

PS kjøp Type2 kabel av Tesla med bilen 1300kr, de har satt ned prisen. (Røverkjøp)

Og Rødt adapter må du ha.
Finnes litt i norge men resten av Europa så finner du dem også. :-)
Svært surt om en sitter der uten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

teslaz

Sitat fra: TRM på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:21


Kanskje litt dristig med langtur utenlands (med 3 små barn) første dagen vi har bilen, men "no guts - no glory"! :)

TRM
Du er modig som gjør dette så tidlig. Lykke til  8)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

fredag

Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 22. mai 2014, klokken 00:05
Sitat fra: TRM på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:21
Type-2-lader (11KW)i Hjørring.

Denne får du bare 2 x 13A enfase ut av på dobbel lader.

Hm? Hvorfor enfase? Er det noe galt med den?

Ladestolpene til E.On skal alle være 16A trefase (11kW).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:58
For å lade på ladestolpen utenfor hotel legoland trenger du en overgang fra blå cee16 til schuko (evt blå cee16 til blå cee32).

Eller min favoritt; blå CEE16 til rød CEE16. Da får man 16A lading fra disse uten å måtte stille inn noe som helst manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: fredag på torsdag 22. mai 2014, klokken 00:13
Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 22. mai 2014, klokken 00:05
Sitat fra: TRM på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:21
Type-2-lader (11KW)i Hjørring.

Denne får du bare 2 x 13A enfase ut av på dobbel lader.

Hm? Hvorfor enfase? Er det noe galt med den?

Ladestolpene til E.On skal alle være 16A trefase (11kW).

Det tror jeg også er småfeil, så lenge stolpen ikke rapporterer 13A.

Med dobbeltlader i bilen blir strøm inn fordelt på de to laderne, så hver lader får da 8A av de 16A fra stolpen, langt under 13A-begrensningen pr fase pr lader.
Elbilist

ephan

Da sees vi i Legoland. ;D
Vi reiser fra Drm. om morgenen samme dag, så med Superspeed fra Larvik kl 0800. Vi kunne sikkert kjørt helt ned til Billund uten å lade men stopper vel i Århus for å bruke dagen. Her lader vi litt på Clever sin Type2. (jeg har bestilt kort). I Billund og ved Givsrud ZOO er det e-on ladere som vi kan aktivere med å ringe kundestøtte. Det meste er vel ellers nevnt over av muligheter etc.
Det som er spennende er hvor mye guffe vi får ut av Type2 stolpene som påstår å ha 22KW.
Jeg er fortsatt like forvirret over påstander om 13A, lasking etc. og må vel bare vente å se.
Hvis det kniper med å fylle opp tanken for returen på søndagen må vi teste litt superlading i Middlfart.
S85 Perlehvit , 21" siden desember 2013

satheesh.net

#11
Som fredag nevner er det ikke betaling på E.ON sine ladere. Ja, de lader "kun" 11kW, men uansett et supert tilbud for turister. Ring nummeret som står på hver stasjon, oppgi ladestasjonsnummer og så åpner de ladeluken. Samtlige ladestasjoner man finner på E.ON sitt ladekart (samt direkte link fra ladekameratene.no) skal være operative. Fikk dette bekreftet fra dem før Påsketuren vi hadde for en tid tilbake.

Type 2 kabel er et must. Det andre er at de har en annen schuko-kontakt enn den vi er vant med. Så der må du ha en overgang/adapter. (Jeg fikk faktisk denne fra en av de ansatte hos Tesla da jeg nevnte jeg skulle nedover til Danmark - god service!)

[EDIT#1:] Vet ikke hvor du befinner deg i verden, men kjører du forbi Lysaker, så kan du godt låne min overgang på turen. Tror ikke jeg skal nedover der med det første. :)



Her har du min sjekkliste for elbilreise i utlandet som har høye motorveihastigheter:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
2. Lad ofte ved høye hastigheter.
3. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit".
4. Husk spesielt de to første punktene og så de to neste.
;)


[EDIT#2:] Noe som også er litt allright er at TMS enn så lenge er "mangelvare" på Danske veier. Så vær forberedt på et par *tommel-opp*, folk som skal ta bilder, spørre og grave, etc. ;D

Bjoris


fredag

Sitat fra: bjoris på torsdag 22. mai 2014, klokken 10:50
Det er vel ikke langt fra at SC er klar til 30.mai?;)

Det har vært antydet at det vil gå an å lade på SuC Middelfart fra 23. mai, selv om offisiell åpning ikke er før 30. mai. Følg med på rapporter fra teslaforum.dk.

Bildene av SuC Randers viser at de har kommet ganske langt der også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cecilie

Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA