Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Golf i media

Startet av Sense, tirsdag 20. mai 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

Sense

I dag skriver VG at de sammen med NAF har testet elbiler. Det er 2 elbiler som får terningkast 6; nemlig E-Golf og Tesla Model S.
E-up får terningkast 5, Nissan Leaf får det samme.
"Det beste bilkjøpet i denne klassen", skriver VG om E-Golf.

Ikke værst fra en fabrikant som har kort erfaring med elbiler.

hans.ks

Var innom min lokale forhandler tidligere i dag og så dette hang oppe på veggene, noen som har nettadresse til testen eller mulighet for å legge ut i pdf? Fikk ikke anledning til å lese testen da jeg var innom.
E-Golf med ventepumpe.

afo

Denne sto vel i VG (VG+) for et par mnd. siden. Var ganske overfadisk, etter hva jeg kan huske. De ramset stort sett opp tall fra bosjyrer og sammenliknet. Jeg fikk også "e-golf-spillet" av en som jobber i VG. Regner med dette fulgte med avisen. Et slags stigespill med e-golf theme :)

Bawler

En grei tråd og legge ut litt tester og videoer syns jeg :)
Liten walkaround bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=J2J39KnhMmg
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Kent

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Rio

Sitat fra: Sense på tirsdag 20. mai 2014, klokken 15:29
Ikke værst fra en fabrikant som har kort erfaring med elbiler.


*Peker på signaturen min*

De har erfaring fra Mk2 og Mk3 Golf, samt Jetta og en elektrisk Transporter.

De var nok for tidlig ute.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sense

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Sense på tirsdag 20. mai 2014, klokken 15:29
Ikke værst fra en fabrikant som har kort erfaring med elbiler.

De har erfaring fra Mk2 og Mk3 Golf, samt Jetta og en elektrisk Transporter.

Vil gi deg delvis rett. Hadde glemt disse kuriositetene. Tror aldri jeg har sett noen av disse elbilene rullende i dette landet, egentlig. Så de kan neppe ha blitt solgt i mange eksemplarer på Østlandet.

For meg har ikke Volkswagen satset skikkelig på elbil før E-up kom for kort tid siden. Erfaringer fra 90-talls teknologi tviler jeg på kommer fakrikanten særlig til nytte i dag.


Audigaudi

Autobild nr. 19 har også sammenlikningstest av E-Golf, BMW i3 og Leaf. Golfen vinner, men testerne synes BMW´en er mer spennende. Golfen vinner på bedre plass og bedre komfort. På de andre punktene er BMW´en bedre. Leafen når aldri opp på noen punkter iflg denne testen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Audigaudi på lørdag 24. mai 2014, klokken 13:45
Autobild nr. 19 har også sammenlikningstest av E-Golf, BMW i3 og Leaf. Golfen vinner, men testerne synes BMW´en er mer spennende. Golfen vinner på bedre plass og bedre komfort. På de andre punktene er BMW´en bedre. Leafen når aldri opp på noen punkter iflg denne testen.
Selv om konklusjonen er helt sann: Dette er egentlig bare som forventet fra et tysk bilblad. Er en større sensasjon når en ikke tysk bil "vinner".
Jeg er mer spent på at den blir testet av erfarne elbilbrukere.
Skrekkens eksempel på testing med uerfarne elbilister er når NRK programmet FBI testet elbiler på rekkevidde og brukte helt feil sparetiltak, for eksempel skrur av setevarme (100W) og radio (10W) bruker i stedet AC (3kW).




Sense


Selv om konklusjonen er helt sann: Dette er egentlig bare som forventet fra et tysk bilblad. Er en større sensasjon når en ikke tysk bil "vinner".
[/quote]

Det er kanskje ikke helt fair å sammenligne Leaf og Golf, for selv om Leaf fikk en "facelift" i fjor, så er det i bunn og grunn en bil fra 2011. Mens E-Golf er ennå ikke på markedet.
Om 2-3 år kommer nok Nissan med mer relevant oppgradering som kan sammenligne seg bedre.

At Golf hadde løftet denne klassen et hakk opp, var tydelig allerede når Golf 7 kom (fossil) i 2012. Både kjøreegenskaper og interiøret var i en annen klasse enn Leaf. Den fikk terningkast 6 av de fleste norske motorjournalister. Da kan det ikke være så vanskelig å videreføre det ryktet.

timingbeltkiller

Beste bil i kortkjøringsklassen er like fullt nettopp det:
En kortkjøringsbil.

OK for de som i det alt vesentlige bruker bilen som erstatning for:
- spasersko
- sykkel
- moped
- scooter
- lokalbuss/-bane

Null verdi for de som bruker bilen også som erstatning for annen langtransport.

Er tydelig en suksessfull Tesla Gen III med reell rekkevidde 300 km er det som må til før konkurrentene våkner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 24. mai 2014, klokken 20:24
Beste bil i kortkjøringsklassen er like fullt nettopp det:
En kortkjøringsbil.

OK for de som i det alt vesentlige bruker bilen som erstatning for:
- spasersko
- sykkel
- moped
- scooter
- lokalbuss/-bane

Null verdi for de som bruker bilen også som erstatning for annen langtransport.

Er tydelig en suksessfull Tesla Gen III med reell rekkevidde 300 km er det som må til før konkurrentene våkner.

Jeg forstår ikke innlegget ditt... Det er vel ingen som påstår at disse bilene er perfekte for den som driver med langkjøring?

Produsentene av e-Golf og Leaf kunne sikkert fått flere km inn i bilen(større batteri - mer vekt spiralen), men har landet på den rekkevidden de har. En rekkevidde som passer de aller fleste det meste av tiden.

Har man andre behov kjøper man en annen bil. Jeg, med alle mine unger, barnevogner, bagasje og familie i Danmark kjøper ikke en VW Up (den har jo fått skryt for et fornuftig bagasjerom til småbil og være) og senere er sur for at det egentlig er for lite.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 24. mai 2014, klokken 20:24
Beste bil i kortkjøringsklassen er like fullt nettopp det:
En kortkjøringsbil.

OK for de som i det alt vesentlige bruker bilen som erstatning for:
- spasersko
- sykkel
- moped
- scooter
- lokalbuss/-bane

Null verdi for de som bruker bilen også som erstatning for annen langtransport.

Er tydelig en suksessfull Tesla Gen III med reell rekkevidde 300 km er det som må til før konkurrentene våkner.

Igjen, langt over 90% av bileiere bedriver ikke langtransport, og det daglige behovet dekkes med god margin av dagens elbiler, som e-Golf, Leaf og i3, for eksempel. Selv i USA holder dette:



Se hvor langt opp mot 100% som dekkes ved f. eks. 100 km rekkevidde (62 miles). Det er ikke mange igjen.

Og ja, akkurat som stasjonsvogn og sportsbiler ikke dekker behovene til 100% av befolkningen, så gjør ikke elbiler det heller.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 24. mai 2014, klokken 20:24
Beste bil i kortkjøringsklassen er like fullt nettopp det:
En kortkjøringsbil.

OK for de som i det alt vesentlige bruker bilen som erstatning for:
- spasersko
- sykkel
- moped
- scooter
- lokalbuss/-bane

Null verdi for de som bruker bilen også som erstatning for annen langtransport.

Vel, jeg klarer altså å kjøre 30 000km i året med en slik "kortkjøringsbil" og kjenner mange med tilsvarende elbil som aldri har oversteget batterikapasiteten.
Og - hvor jeg bor er ingen av dine alternativer reelle, muligens for de som kun lever et beskyttet liv i Oslogryta og ikke aner at det finnes en verden utenfor, men det er vel ikke så mange av disse??
Samtidig vil jeg erkjenne at en TMX i tillegg til en 100-
miles elbil dekker vårt transportbehov 100%. En Tesla gen III er ikke nok for oss, mne vil være det for andre.




Sense

Med stadig utbygging av hurtigladere kan elbiler som E-Golf også få nye bruksområder som f.eks. hytte-bil. Bagasjerommet er anseelig og med kjøreegneskapene tilnærmet en vanlig Golf, har den ingenting å skamme seg over.

Dessuten er det noen av oss som har hytte kun 1-2 timer unna primærboligen, uten behov for å lade underveis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA