Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde mellom hver lading

Startet av wesnym, tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:07

« forrige - neste »

eirikjac

Jeg mener å ha lagt merke til at hvis jeg klattlader med en hurtiglader, så regner ikke appen det som en lading. Dermed har jeg fått lengre max strekning uten lading enn hva jeg i virkeligheten har kjørt.
BMW i3 60ah
Polestar 2

LMOR

Da ser det ut til at det enkelt å greit er feil i denne beregningen også, og det er derfor gjennomsnittet er så høyt som 135.

Men jeg har ikke klattladet med hurtiglader, så det må være noe annet som lurer seg inn som max.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

SE

Har fått max på 200 av en eller annen grunn. Ikke reelt, dessverre ;D

Benytter i3 til å kjøre 80 km en vei til jobb de fleste dager i uka; (R35 på morgenen sørover  ;D .  Møter avogtil en hvit i3) 

wesnym

Sitat fra: snakkis på tirsdag 13. mai 2014, klokken 23:25
Min max er oppgitt til 198.
I dag kjørte jeg totalt 136 km uten lading og hadde 8 km igjen. Denne turen inkluderte to ganger over Sollihøgda og 7 timers pause på jobb så batteriet ble avkjølt.

Jeg må si jeg er imponert! 136 km med 2 x Sollihøgda :-) Eco Pro + da? Tror jeg må lære av deg :-)

Og så må det jo være noe klattladning som gjør at du får max 198. Ser at flere også nekter for at de har kjørt så langt på en ladning som max sier. Det må være noe som lurer bilen, og det nærmeste jeg kommer er småladning :-)
BMW i3, Oslo

LMOR

Det er litt primitivt dette her. Jeg fant en knapp på web-siden, der jeg kunne resette statistikken, så kan jeg prøve å følge med når max spretter opp urealistisk mye.

Men når jeg resatte, så ble også total kjørelengde satt til 0..., hva er da poenget med den sammenligningen. Nå ser det ut til at jeg har fått med ny bil, mens jeg lå litt under gjennomsnittet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Karbon

Ligger på ca. 120km ved 10grader.  Har ennå ikke kommet over 130km i rekkevidde.  Syns dette er litt dårlig i og med at rekkevidde er oppgitt til 130 til 160km.  Naboen har Leaf og kjører samme strekningen som meg og får 150km ved 2grader da jeg får 110km. 

LMOR

Hva ligger score på i Appen?
Dette høres merkelig ut. Jeg har aldri hatt så lavt som 120, selv med 0 grader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

snakkis

Sitat fra: wesnym på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:56
Sitat fra: snakkis på tirsdag 13. mai 2014, klokken 23:25
Min max er oppgitt til 198.
I dag kjørte jeg totalt 136 km uten lading og hadde 8 km igjen. Denne turen inkluderte to ganger over Sollihøgda og 7 timers pause på jobb så batteriet ble avkjølt.

Jeg må si jeg er imponert! 136 km med 2 x Sollihøgda :-) Eco Pro + da? Tror jeg må lære av deg :-)

Og så må det jo være noe klattladning som gjør at du får max 198. Ser at flere også nekter for at de har kjørt så langt på en ladning som max sier. Det må være noe som lurer bilen, og det nærmeste jeg kommer er småladning :-)

Jeg har kjørt denne strekningen tre ganger nå, men det er ikke med vilje.
Vanligvis hurtiglader jeg i Sandvika, men den er ikke alltid operativ. (19% feil er min erfaring!)
Derfor har det vært Eco pro på vei til jobb og Eco pro+ på vei hjem.

Kanskje det burde startes en tråd hvor vi kan diskutere økonomisk kjøring.  Med og uten bruk av ACC.

ali_ben

Sitat fra: LMOR på torsdag 15. mai 2014, klokken 06:18
Hva ligger score på i Appen?
Dette høres merkelig ut. Jeg har aldri hatt så lavt som 120, selv med 0 grader.

Jeg lurer på hvordan dette regnes ut. Jeg har nesten aldri over 120. Stort sett ligger den på 105 km. Og det er veldig lite.
BMW i3 levert 2. mai 2014

power59

Kan man i tillegg til "Last trip" og "All trips" få frem data på tidligere enkelt-"triper".

Bilen/appen ser ut til å nullstille "Last trip" hver gang du stopper bilen så det ville vært kjekt om tidligere "tripper" også hadde vært tilgjengelig for sammenligning.


Vind

Jeg var lenge veldig imponert over rekkeviddeindikatoren, men har den siste tiden blitt litt "skuffet"  Selv om det er varmt i været er den sjeldent over 130km ved fulladet. I vinter hadde jeg den ofte opp i 140km når bilen var fulladet.  Har imidlertid kjørt nesten 200 km en dag (inkludert litt klattlading her og der), og har oppnådd 148 km uten lading og 8 km igjen.

Kan være at jeg noen ganger kjører "litt aktivt", og andre ganger når jeg skal langt (eller mange småturer) kjører veldig økonomisk, og at den er litt forvirret av min Dr. Jekyll og Mr. Hyde kjørestil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: power59 på torsdag 15. mai 2014, klokken 09:32
Kan man i tillegg til "Last trip" og "All trips" få frem data på tidligere enkelt-"triper".

Bilen/appen ser ut til å nullstille "Last trip" hver gang du stopper bilen så det ville vært kjekt om tidligere "tripper" også hadde vært tilgjengelig for sammenligning.
Dette kan du i BMW ConnectedDrive-appen, under "Eco Pro Analyzer". Der kan du bla deg tilbake til hvilken som helst tur, men jeg tror du må ha aktiv tilkobling (altså at appen er "connected" med bilen) for hver tur. Dette gjelder nok bare iOS-enheter (enda)... Og, ja - du må ha "6AK ConnectedDrive Services".

ali_ben

Yohoo.. I går hadde jeg 150 km rekkevidde når jeg satte meg inn i bilen etter lunsj. Jeg la imidlertid merke til en ting: når jeg plottet inn hvor jeg skulle på navigasjonen så sank den umiddelbart til 135 km - før jeg hadde kjørt en eneste meter. Jo mer jeg tenker på det, desto mer overbevist er jeg over at det er veldig mange faktorer som bilen regner med for å beregne rekkevidde, selv med 100% SOC. Jeg har merket meg følgende:

- Utetemp (selvfølgelig)
- Strømbruk generelt (lys, stereo osv)
- Preconditioning
- Navi (dvs hvor man skal)
- Kjørestil forrige kjøretur
- Comfort/ECO PRO/ECO PRO+

Noen som har kommentarer/input til dette?



BMW i3 levert 2. mai 2014

Klykken

Også regner jeg med den ikke er generøs med rekkevidden for ikke å "lure deg". Dvs at den alltid estimerer lavere enn det som er mulig for at du alltid skal ha mulighet til å lade før det er for sent. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: ali_ben på fredag 16. mai 2014, klokken 08:21
Yohoo.. I går hadde jeg 150 km rekkevidde når jeg satte meg inn i bilen etter lunsj. Jeg la imidlertid merke til en ting: når jeg plottet inn hvor jeg skulle på navigasjonen så sank den umiddelbart til 135 km - før jeg hadde kjørt en eneste meter. Jo mer jeg tenker på det, desto mer overbevist er jeg over at det er veldig mange faktorer som bilen regner med for å beregne rekkevidde, selv med 100% SOC. Jeg har merket meg følgende:

- Utetemp (selvfølgelig)
- Strømbruk generelt (lys, stereo osv)
- Preconditioning
- Navi (dvs hvor man skal)
- Kjørestil forrige kjøretur
- Comfort/ECO PRO/ECO PRO+

Noen som har kommentarer/input til dette?
Ja - navigasjonen bidrar til rekkevidden.  Legg f.eks inn en tur som stopper på en topp, da får du kortere rekkevidde (totalt), enn om du legger inn en tur som også regner med nedoverbakken igjen.

Den tar også forhold til trafikk.  kl 06:00 om morgenen kan den vise 140 km, kl 08:00 viser den 105 km, eneste forskjell er at alle veier rundt meg er "røde" (dvs kø)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA