Verdensrekordforsøk i Elbilkortesje

Startet av mrjalle, tirsdag 13. mai 2014, klokken 18:11

« forrige - neste »

janmb

Blir veldig vanskelig å samle et så stort antall på den kanten av landet. Tror også mange tenker som meg at det er spesielt vanskelig å ta turen dit akkurat på denne dagen også, ettersom infrastrukturen blir ekstra utfordret av alle de mange andre elbilene som skal samme vei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: Tai på onsdag 14. mai 2014, klokken 13:44
Jeg vil gjerne være med men tror ikke jeg orker med mindre det er grei tilgang på lading.

Det er ved slike anledninger Teslas mobile Superladere kunne kommet til sin rett:
http://insideevs.com/deatils-on-teslas-first-35000-mobile-supercharging-station/

:)
Model S 85D

Amper

Sitat fra: janmb på onsdag 14. mai 2014, klokken 13:49
Blir veldig vanskelig å samle et så stort antall på den kanten av landet. Tror også mange tenker som meg at det er spesielt vanskelig å ta turen dit akkurat på denne dagen også, ettersom infrastrukturen blir ekstra utfordret av alle de mange andre elbilene som skal samme vei.

hvorfor tror du det blir så vanskelig å samle så mange.. det er større el-bil tetthet her i vest enn i øst per husstand.. men det er færre folk.. bompenger & fergeland fikser el-bil bom  :o
P85D :o)

Tai

Sitat fra: Amper på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:09
hvorfor tror du det blir så vanskelig å samle så mange.. det er større el-bil tetthet her i vest enn i øst per husstand.. men det er færre folk.. bompenger & fergeland fikser el-bil bom  :o

Vi tviler ikke på at det er stor el bil tetthet. Problemet oppstår hvis det kommer storinnrykk i området av elbiler. De fastboende kan lade hjemme. Hvor skal de tilreisende lade?

Si at det kommer 100 tilreisende biler. Kortesjen begynner kl 13:00 og varer nok i en god del timer. I beste fall får tilreisende satt snuten hjemover i 15:00 tiden. For at folk langveisfra skal slippe å komme hjem etter 12 om kvelden må de nesten være kjørt før18:00.

100 elbiler som skal lade på 3 timer. Da får du nesten 2 minutter på laderen hver. Selv når du senker det tilreisende tallet til 50 biler er det kun 3 og et halvt minutt på hver. Du får ikke mange kilometre på 4 minutter.

Beklager, jeg kommer til å melde pass. Veldig synd, jeg kunne godt tenke meg å være med. Synes dette er et fantastisk flott tiltak og arrangørene skal ha all skryt for initiativet.  Men for tilreisende blir det for vanskelig.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

eclipse


Sitat fra: Tai på onsdag 14. mai 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Amper på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:09
hvorfor tror du det blir så vanskelig å samle så mange.. det er større el-bil tetthet her i vest enn i øst per husstand.. men det er færre folk.. bompenger & fergeland fikser el-bil bom  :o

Vi tviler ikke på at det er stor el bil tetthet. Problemet oppstår hvis det kommer storinnrykk i området av elbiler. De fastboende kan lade hjemme. Hvor skal de tilreisende lade?

Si at det kommer 100 tilreisende biler. Kortesjen begynner kl 13:00 og varer nok i en god del timer. I beste fall får tilreisende satt snuten hjemover i 15:00 tiden. For at folk langveisfra skal slippe å komme hjem etter 12 om kvelden må de nesten være kjørt før18:00.

100 elbiler som skal lade på 3 timer. Da får du nesten 2 minutter på laderen hver. Selv når du senker det tilreisende tallet til 50 biler er det kun 3 og et halvt minutt på hver. Du får ikke mange kilometre på 4 minutter.

Beklager, jeg kommer til å melde pass. Veldig synd, jeg kunne godt tenke meg å være med. Synes dette er et fantastisk flott tiltak og arrangørene skal ha all skryt for initiativet.  Men for tilreisende blir det for vanskelig.

Tai


Det du beskriver er el-bilens dilemma for tilreisende uansett hvor du bor i landet. Men de som kommer sørfra med Tesla klarer fint å lade i Lyngdal, kjøre kolonnen og lade i Lyngdal på returen. Men det gjelder jo kun 85 kWt Tesla og vil føre til kø, alle andre må lade lokalt.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Jærbuen

Tror nok vi klarer dette uten mange tilreisende også, hvis alle med el.bil i distriktet stiller opp, er vi langt over 300 :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: Amper på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:09
hvorfor tror du det blir så vanskelig å samle så mange.. det er større el-bil tetthet her i vest enn i øst per husstand.. men det er færre folk.. bompenger & fergeland fikser el-bil bom  :o

Det er kanskje stor tetthet, men fortsatt relativt få biler i ren sum. Å samle over 300 på ett sted på en dag vil jeg tro er vanskelig. Men desto mer moro om det går selvsagt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sven erik

skulle gjerne vert med men det er  43 mil herfra og  lite 400v 32a lading på veien
dette er synd

fredag

Noen dager senere - 31. mai - er det forsøk på verdensrekord i elbilkortesje i Stuttgart også:

http://www.wavetrophy.com/en/programme/world-record-parade/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Jærbuen

Responsen har vært fantastisk, med over 100 biler påmeldt på under 2 døgn. Dette skal vi klare!
Tesla leder til nå med flest påmeldt, med Nissan hårfint bak og BMW og Renault på de neste plassene.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

#fryden

2023 Tesla Model Y LR, norgesfargen - hvit (kjøpt 14.03.23)
2016 Citroën Berlingo Electrique, mørk grå metallic (kjøpt 02.06.22)
2022 BMW i4 M50 Supercharged, med alt - Sanremo Green (solgt 12.05.23)
2020 Skoda Citigo-e Style, blå metallic (solgt 12.07.2022)
2016 TMX 90D, blå metallic (solgt 07.05.2021
2016 TMS 90D, rød metallic (solgt 31.10.2019)
2014 TMS 85, mørk blå metallic (solgt 21.09.16)
2014 VW e-up! hvit (solgt 20.6.14)

t0ffluss

Vi stiller med begge våre  ;) en tesla og en trilling. Fruen tok dibs på teslaen... :/
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

bb

#28
Hvis det er noen som skal kjøre Model S fra Oslo til Stavanger, hvorfor ikke ta dette oppdraget?
https://www.easybring.com/tasks/10101

Det er 500-700 stk bjørkved i sekker. Jobben belønnes med 14 000 kr :) Hvis mange deler på oppdraget får man jo plass til ganske mange sekker.

Edit: Nevermind. Det ser ut som det er Bø i Vesterålen og at Easybring har plottet inn feil Bø :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

eiriklea

Det blir god anledning for lading av Tesla Model S hos Tesla Stavanger/Sandnes. De skal sette klar flere ladere, slik at vi alle skal kunne være godt rustet til turen. Slik jeg har forstått, skal mange kjøre sammen fra Teslabutikken og ut til jæren rundt klokken 11.... så det er bare å stille opp der for en kaffe og litt Teslaprat. Så får de som har behov for det lade opp.
Og kjenner jeg gjengen i Tesla Stavanger/Sandnes, så er de nok behjelpelige med lading etter kortesjen har gått også.... Servicen der er bare helt super...
Så om du kommer fra Bergen, så får du fint ladet opp til hjemturen.
Sort Tesla Model S P85 - alt untatt barneseter og +

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA