Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Muffinman

Skikkelige møkkadekk etter min mening. Bråker, ruller tungt og slites fort men later til å gi greit grep når de er varme - slipper dog brått og uten varsel i norske vårtemperaturer. Min forrige nybil var også levert på Conti-dekk, og jeg fikk meg en overraskelse når jeg byttet til billige kina-dekk og fikk en bil som både kjørte bedre og ble vanvittig mye mer stillegående....

Kanskje like greit at de slites fort så jeg blir kvitt skiten. Kunne tenkt meg å prøve billigdekk for å sammenligne. Hvis ikke er vel Michelin en het kandidat.

Milzit

Sitat fra: RaBalder på fredag 09. mai 2014, klokken 21:18
260Wh/km var noe høyt i snitt på 4000km.

Bruker å ha deromkring når jeg har det gøy. Men ikke konstant i 4000km  ::)

Hvis dekkene er jevnt slitt (kanter og midten), så er det vel bare akselerasjoner og kjørelengde som kan slite dem.

  • Tung bil (maks last)
  • Høy fart gjennom svinger (sideveis akselerasjon)
  • Fartsøkning og brems (akselerasjoner i fartsretningen)

Er 260 høyt? Det er vel avhengig av kjøremønster.
Jeg har kjørt 11 000 km og har også 260 i gjennomsnittforbruk. Men vi kjører nesten kun småturer i byen og da blir forbruket høyere enn på langturer.

Jeg har 21" PS2 dekk og har veldig mye mønster igjen.

Muffinman

Fikk forresten beskjed av DS at jeg hadde fått "bedre dekk enn bilen egentlig skulle leveres med" pga et eller annet med at det var kun de som var tilgjengelige da. Alle fikk visst de beste en periode.

Hva som er det beste dekket vet jeg ikke, men ble overrasket når jeg kikket i dekkposene når jeg kom hjem og oppdaget ubrukte dekk som så ut som velbrukt viskelær...

tstens

Er lite bilde av et av bakdekkene . Byttet foran m bak siden jeg begynner å få godt slitte dekk . Ellers så syns jeg at de slites veldig på kanten også . I vinter følte jeg at bilen var veldig "løs" på baken på glatt føre. Mulig dette er grunnen . Tenker jeg tar en tur inn for en kontroll . Syns også at de slites fortere på midten sel om jeg kjører m anbefalte 42 psi .
Disse har rullet ca 5000 km . Framhjulene var minimalt slitt og helt gjevne .
Terje
P85,White

tstens

Hei igjen , bare lurer på .Kan disse Conti dekkene ha en mykere gummi blanding på ytre halvdel av dekket ? Ser ut som dekkene er mere slitt på yttre halvdel kontra indre halvdel og i tilegg så blir de ekstra slitt på indre kant . Ikke sett sånn slitasje før  :o
P85,White

Harlex

Sitat fra: D.O på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:18
Etter å ha kjørt inn 19" orginal dekkene så får jeg ikke noen svartspor lengre. Sitter noe jævelsk :o  kun hvis veien er våt eller har støv/grus på asfalten. Kan kjøre maks aks fra 0kmt med antispinn avslått uten så mye som ett lite pip.
Har kjørt ca 2000km nå, men foreløpig holder de uten noe unormal slitasje. Men regner med de må bytte plass med fremmhjula i løpet av sommeren. Kjører lett på 180wh/km, men ligger på ca 240 på total snitt på 8500km
Høres rart ut... Har samme dekkene og har vel kjørt rundt 4-5000 km på dem. Svartspor kan jeg framprovosere både i lav og høyere hastighet... Og jeg har aldri kjørt uten antispinn...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Resistes

Lik slitasje på ytterkantene indikerer lavt lufttrykk om de er bak, foran er det servoen som sliter, om man svinger på rattet når bilen ikke ruller , el lufttrykk.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

turfsurf

Sitat fra: tstens på søndag 11. mai 2014, klokken 11:12Ser ut som dekkene er mere slitt på yttre halvdel kontra indre halvdel og i tilegg så blir de ekstra slitt på indre kant .

Ser ut som en kombinasjon av for lite luft og litt mye "toe-out" for mine ufaglærte øyne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tstens

Hei . Ble fortalt at 42 psi var det riktige lufttrykket(og de som sa noe annet viste ikke hva de snakket om  :o) . Har kjørt på det . Har prøvd 48 også og det følte jeg ble mye igjen , mere støy da og føltes glattere. Har nå 44 psi så vi får se . Terje
P85,White

Lokführer

Kan noen med GoPro filme bakdekket til en dekkspiser-bil?
Hvorfor? Jo, for å se hvordan fjæringen oppfører seg under skikkelig akselerasjon. At problembilen "setter" seg veldig og blir ordentlig "sirævva."
Unødvendig å prøve eller kan det være noe i det?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

D.O

Sitat fra: Harlex på søndag 11. mai 2014, klokken 12:18
Sitat fra: D.O på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:18
Etter å ha kjørt inn 19" orginal dekkene så får jeg ikke noen svartspor lengre. Sitter noe jævelsk :o  kun hvis veien er våt eller har støv/grus på asfalten. Kan kjøre maks aks fra 0kmt med antispinn avslått uten så mye som ett lite pip.
Har kjørt ca 2000km nå, men foreløpig holder de uten noe unormal slitasje. Men regner med de må bytte plass med fremmhjula i løpet av sommeren. Kjører lett på 180wh/km, men ligger på ca 240 på total snitt på 8500km
Høres rart ut... Har samme dekkene og har vel kjørt rundt 4-5000 km på dem. Svartspor kan jeg framprovosere både i lav og høyere hastighet... Og jeg har aldri kjørt uten antispinn...
rett frem sitter de, må ha sving eller våt/støvete asfalt for å få dem til å slippe. Da slipper de selv med trc på. Men tørr asfalt rett frem= ikke ett pip.  ???  Med det samme jeg satte de på, lå det sikkert 70m med svart spor ved trc av.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

frosken

#41
Ser at dette innlegget passet bedre her.

Skiftet til sommerhjul nå etter 5250 km på Nokian R2 siden slutten av februar. Ser ut til at jeg må kjøpe nye vinterdekk bak til høsten.

Har kjørt med 48psi fra første stund, men ikke kjørt spesielt pent. Regnet med at de var slitt, men ikke så ille. Og betydelig mer slitt på innsiden enn utsiden.




jkirkebo

Sitat fra: frosken på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:15
Skiftet til sommerhjul nå etter 5250 km på Nokian R2 siden slutten av februar. Ser ut til at jeg må kjøpe nye vinterdekk bak til høsten.

Har kjørt med 48psi fra første stund, men ikke kjørt spesielt pent. Regnet med at de var slitt, men ikke så ille. Og betydelig mer slitt på innsiden enn utsiden.

Hmm, mine er kjørt dobbelt så langt med samme trykk og holder en sesong til. Virker som du har et problem med spissingen der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Vi har kjørt også 5000 på Hakka R2 dekkene. Alle dekkene var over 8mm igjen. Dermed klarer vi ikke å se om dekkene er betydelig mere slitt på innsiden iforhold til yttersiden.

Men no begynne æ å lure på om det er jeg som er unormal forsiktig når jeg kjører?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

frosken

Jeg er redd for at det skyldes en kombinasjon av tung høyrefot i ny, morsom bil og for mye kjøring i varmt vær. Har kjørt over 5000km fra mars til nå i denne varme våren.

Men jeg skal følge godt med på om sommerhjulene også slites fort på innsiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA