Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aftenposten - Fire klimapolitiske paradokser

Startet av Hansi, torsdag 08. mai 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Carl Anton Stenling

Jeg synes det er synd at mine skattekroner finansierer Bjart Holtsmarks "forskning". Dersom hans stilling ble fjernet så hadde vi spart miljøet for hans jobbreise (selv om den sikkert foregår på sykkel).  ;D

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elbil fundamentalist

Paradokset her er at forskere som Bjart roter rundt i historiske data for å finne sannheter om fremtiden og lurer på hvorfor modellene hans ikke går opp... Kraftproduksjonen må bli renere, trafikken må bli renere. Å blande inn historiske data og dra linjene fremover er ikke bare irrelevant og useriøst, men bakstreversk og klimafiendtlig.
Bjart sier i praksis at elektrisitet ikke er en del av en ren fremtid, derfor må alt som benytter elektrisitet motarbeides aktivt, men han henger kun ut elbiler. Hvorfor gå han ikke etter varmelamper utenfor utesteder som er like nytt marginalforbruk som elbiler? Hvorfor sutrer han ikke over internett og facebook, Google og Mac og andre laptop'er? Dette er nytt marginalforbruk som har eksplodert i bruk. Hvor for argumenterer han ikke for at vi burde bombe utviklingsland tilbake til sult og hunger og død fordi dem har kommet ut av fattigdom, fått bedre liv og utdanning, og derav bruker mer elektrisk strøm fra kullverk?? At han er sykkelfundamentalis gjør at han trenger motmeldinger fra en elbil fundamentalist.   ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

sigurdi

Statestikk og tall kan brukes til så mangt.

Må sitere et leserinnlegg midttvinters for noen år siden:
"Egoistene som monterer opp varmepumper. Skulle vært forbud å sette opp varmepumper på hus og leiligheter i byn.
Folk skal spare noen kroner og det gjør at en stakkar som prøver å gå seg en tur fryser ræva av seg. Alle vet at en varmepumpe gir 5 ganger mer varme ved å kjøle ned utelufta en elektrisk ovn. Når mange så kjøler utelufta 5x ned, blir det svært kaldt i by gatene og istede for -2 blir det -10.

Burde svart at det er derfor det er så varmt i syden, alle bruker jo air-conditoner.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA