Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Boschladeboks hjemme?

Startet av Audigaudi, mandag 05. mai 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

john-r

hei, er de noke problem å sette på vanlig jordet "huskontakt" på lader 31336?
har 13a med vanlig kontakt i garasja, kan en stille den inn på 13a sån eg forstår de? altso lade ca 3kw?

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 20:39
Våre semiportable 6-10-13-16A ladestasjoner kommer med 5 meter spiralkabel, eller 10m rett kabel.

Ladestsjonene plugges rett i eksisterende stikk og kan monteres uten bruk av elektriker.

Flytter du, eller skal på tur, kan de tas med.

Pris: 4900/5500.- inkl moms
e-golf
pure white, sort skinn, 18" salvador.
nesten alt av utstyr

EV-Institute

VW E-Golf og E-Up! lar deg justere mellom 5A-10A-13A-16A på panelet inne i bilen. VW har gjort det på en veldig praktisk måte. Det eneste du trenger er en fast 16A ladekabel som du kan justere ved hjelp av panelet.

EV-Institute anbefaler artikkel 002 i vår nettbutikk for VW og Tesla.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

EspenT

Lånte en egolf i helga. Når jeg leverte den koblet jeg den til bosch boksen hos møller, men fikk det ikke til å fungere. Gikk inn og spurte selgeren og fikk da vite at de hadde avsluttet samarbeidet og at ingen av boksene dems var i drift lenger.

nofuelno

Sitat fra: Råde på mandag 26. mai 2014, klokken 12:21
Så selve boksen blir mva-fri, men ikke arbeidet slik jeg forstår det. Selv gjør jeg nok dette, selv om medfølgende schuko med kladd sikkert gjør jobben. Problemet hos meg er at kladden ikke aksepterer strømmen i huset (i hvert fall ikke på e-Up'en jeg prøvde.

SPØRSMÅL:
Er det en fast lengde på ledningen fra Bosch-boksen, eller kan man få lenger enn de ca 3 meterne jeg har sett rundt omkring. Trenger 6m...
Hei, om du vil ha lang kabel, så bør du bestille denne som har 8m spiralkabel:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader#product

Vi skal spandere momsen på deg ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

#19
Hos oss må du betale moms, men med pris på 5500 kr inkludert moms for en ladestasjon med 10 m kabel og rustfri kabeltrommel er dette likevel rimeligere.

Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_hjemme_med_16A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olegregert

Hvorfor bruke 5000 kr på ny sladd på E-up når den som følger bilen har 16 amp uttak og lader på 10 amp for å hindre varmegang i batteriet på bilen.

Dere sparer litt tid er det riktig forstått !

Rio

Sitat fra: olegregert på tirsdag 02. september 2014, klokken 17:32
Hvorfor bruke 5000 kr på ny sladd på E-up når den som følger bilen har 16 amp uttak og lader på 10 amp for å hindre varmegang i batteriet på bilen.

Dere sparer litt tid er det riktig forstått !

Du må skille mellom "laderegulator" (det som sitter på veggen ved et ladeuttak), ladekladden som er en del av ledningen som kommer med bilen, og selve laderen i bilen.

Først og fremst: Laderen i bilen lader med maks ca 3600 W (ca 16 A inn). Når batteriet begynner å "fylles opp" synker dette av seg selv.

Laderegulatoren på veggen forteller laderen i bilen at den kan trekke maks 16 A. Ikke at den må, men at den kan.

Laderegulatoren på kabelen man får med bilen forteller laderen i bilen at den kan trekke maks 10 A. Igjen, ikke at den må, men at den ikke kan trekke mer.

Årsaken til at den sistnevnte kun tillater 10 A er for å beskytte selve Schuko-kontakten (den som går i veggen), mot varmgang.

Man kan fint ha en "ladekladd på kabel" som tillater 16 A, dersom man bruker et 16 A CEE industristikk i stedet for Schuko-kontakt. Det er Schuko-kontakten som er det svake leddet, dessverre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olegregert


Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

mall_c0p

Jeg bestilte en hjemmelader, lik den Bosch har, men direkte fra importør i Norge, via Nøtterøy Elektriske.
Det er SurSum som lager disse i Tyskland, og Salto.no som er hoved importør av disse.
Det fulgte med 5 meter kabel og ladepistol.

Jeg har et 27m strekk fra sikringsskap til garasje, noe som gjorde det litt dyrere.
Kom på underkant av 15'000kr, og angere ikke i det hele tatt!
Forsøke å presse VW til en avtale med Bosch, men det lot seg ikke gjøre, da Bosch ikke hadde hjemmelader eller kapasitet til å montere.

For de som hører til i Vestfold, så kan Nøtterøy Elektriske anbefales, da de har svært kort leveringstid.
Fra oppdraget ble bestilt, så var boksen opp på 2 dager. Det er inkludert levering fra Salto.no., slik at de fikk jobben gjort på 1 dag.

Har en e-Up! og har lånt en e-Golf på samme lader, og fungerer utmerket.
"If your hate could be turned into electricity, it would light up the whole world."
― Nikola Tesla

marex320

Vi bestilte bil via Møller i Oslo og der var det Siemens ladestasjon. Fikk den montert i dag, ikke testet enda, da bilen  også kom i dag.
For å huske hva montøren sa tok jeg opp instruksjonen. La også inn manual og info vi har fått om produktet i videoen. Pris på ladestasjon var ca 9.600 for montering inntil 10 meter kabel, vi hadde noen meter til så kom på 11.300 totalt. Tillegg er med MVA resten avgiftsfritt med bilen.

Link:https://youtu.be/cFDZxPg0-8E

Erik Rosenlind

Heisann, er også i ferd med å bestille bil med mulighet for Siemens lader fra Møller. Har du noen erfaringer å dele før jeg tar en avgjørelese på om jeg tar den med? Har du en følelse på hva reel ladetid blir med denne ?

Råde

Jeg sto som deg og vurderte hit og dit da jeg skulle kjøpe. Reell ladetilgang er som de skriver i brosjyrene. Men det er sjelden du lader fra 0-100%.  Et eksempel fra praktisk bruk er fra 50-100% på rundt 4timer, og hvor de siste 10% tar mye av den tiden.

Mange vil si du klarer deg med medfølgende 10A kabel. Boksen er litt enklere og ryddigere synes jeg selv. Av stasjonene er det, etter min mening, hipp som happ hvilken du velger.
e-Golf | X75D

leifhar

Hei
Jeg har e-golf (som jeg er veldig fornøyd med :-) ), og har stikk på 10A i garasjen, men da kursen deles med varmepumpa, vil jeg skaffe  en egen kurs. Fikk tilbud på ladeboks fra Salto, ferdig installert 12 000. Høyere ladehastighet  er ikke det jeg savner, helt ok at den lader over natten. Ville dere som har erfaring/greie på det, installert en ny kurs (16A?) eller installert en ladeboks fra Salto?

Råde

Ja. Og det er vel hva retningslinjene sier nå om dagen. Salto har også bokser som kan håndtere større ladefart. Det kan være en ide å spørre elektrikkeren om han vil legge opp en større boks "strupet" til 16A. Da har du flere muligheter senere hvis du skulle trenge det.

Men ja. Dedikert kurs med mode 3 lading. Gjerne med forankoblet 20A sikring (isteden for å regulere boksen ned til 15A på en 16Akurs) og jordfeilvern type B.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA