Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på 2014 euro/us/nordisk Leaf?

Startet av Jan-Børre Olsen, mandag 05. mai 2014, klokken 16:34

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Blir litt krøll for meg med alle varianter av denne bilen, så jeg spør. Hvis jeg skal ha meg en ny 2014 Tekna, er det noen som helst forskjell mellom en euro og nordisk Leaf? Us modell skal jeg ikke ha, jeg vil ha fungerende radio.
Er det noen kjempeufordeler med å kjøpe en euro leaf fra en ikke Nissan forhandler? Får nesten inntrykk av at Nissanforhandlere er værre enn en uautorisert. Min erfaring med Nissan vedrørende off roadbiler er mindre gode.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

2mash

Jeg tror ikke det er noen forskjell.

Mitt råd er uansett å sjekke prisen grundig - noen importbiler vil man ha mer for (!) enn hos merkeforhandler....Nå selger jo Nissan bilene uten chrom-pakken også, for å gjøre de mer sammenlignbare.

Jeg kjøpte hos merkeforhandler, da jeg kom like godt ut prismessig der - og fikk det utstyret jeg ville ha.

/thomas
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Jan-Børre Olsen

Koster ikke en Tekna 270K hos en Nissanforhandler? På Finn så ser jeg flust av euro Leafer for 240K'ish med bare noen få km på telleren(ny i mine øyner) og gjerne to sett hjul. Det er her jeg blir litt usikker på om det virkelig er en Tekna eller en halveis Tekna med skinnseter. Er det så himla mye utstyr å få til de hvis man velger Tekna? Jeg MÅ ha to sett hjul og jeg VIL ha skinnseter(pga hunder), hva mere er det å velge i?
Er det noen her som er fornøyd med sin Nissan Leaf forhandler? Får inntrykk av at de gjør alt de kan for å gjøre seg mest mulig viktig og uerstattelig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

#3
Euro leafen skal være lik den de selger i norden. Det er kanskje noen små ting som kan være tatt bort i forhold. Jeg har en leaf importert fra frankrike en tekna. Den har alt utenom lyktespylere og chrom pakken. Vet noen mangler for eksempel varme i rattet og i setene både foran og bak. De er ofte også ikke antirust behandlet under annet enn standard fra fabrikk.

På tekna er det oppgradert anlegg med bose, det er 4 ryggekamera i stedet for 1 og det er skinn også 17" tekna felger. Det er hovedforskjellen i forhold til acenta. Visia har ikke carwings og er litt enklere utstyrt. Skal du ha skinn må du kjøpe tekna. På de eldre utgavene før 13 het det ikke visia, acenta og tekna. På us har du samme utstyr stort sett men carwings og kart virker ikke skikkelig i norge. Tror også det er noe tull med radio. Dessuten kan batteriene være skadet på grunn av varmen.

De første leafene var produsert i japan. De hadde litt mindre bagasjeplass på grunn av batteriplasseringen. Senere blir de produsert i europa. Batteriet er flyttet fram og mer under baksetet. Det er også varmepumpe på nye modellen som skal spare strøm ved bruk av ac og varme. Motoren og drivverket er også oppgradert litt. 100 forbedringer i følge nissan fra 13 modellen.


Nissan i Norge selger dyrere ja enn små importører. Ofte kommer også vinterdekk utenom og matter til bilen.
Fremtiden er elektrisk.

2mash

#4
Tekna koster IKKE 270, men jeg klarte å presse prisen opp i 280 med det meste av utstyr og vinterdekk.
Chromepakke (inkl i utropspris)
32A Lader (gull verdt!)
Metallic
Protection pack
Led terskellister
Vindavvisere
Skvettlapper


Sjekk direkte med forhandler og få et tilbud, så har du noe å sammenligne og forhandle med.
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

2mash

Rettelse : det er vel et par ting man kan få i tillegg, som automatisk innfellbare speil
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 05. mai 2014, klokken 17:48
De første leafene var produsert i japan. De hadde litt mindre bagasjeplass på grunn av batteriplasseringen. Senere blir de produsert i europa. Batteriet er flyttet fram og mer under baksetet. Det er også varmepumpe på nye modellen som skal spare strøm ved bruk av ac og varme. Motoren og drivverket er også oppgradert litt. 100 forbedringer i følge nissan fra 13 modellen.

Batteriet har alltid ligget under bilen. Det var laderen som tidligere var plassert i bagasjerommet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Selger sa til meg at batteriet var flyttet mer framover... Kanskje både batteriet og laderen er flyttet da?

SitatDet ikke er noen liten oppgradering Nissan har utført på Leaf, de flest forbedringer synes ikke med det blotte øye, men batteriplasseringen er lett å peke ut. Tidligere var batteriene plassert mellom sete og bagasjerom, denne plasseringen la beslag på viktig bagasjeplass, nå er hele batteripakken flyttet under sete. Dermed får man to store fordeler ved at bagasjeplassen er øket med 40 liter og tyngdepunktet på bilen er blitt lavere.
Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Nissan.no oppgir at en Leaf Tekna koster fra 273K, får man forhandlet prisen så mye ned da nå for tiden?
Uansett prisen er altså forskjellig, hva med å eie en euro Leaf? Forskjeller verdt å nevne eller bare bageteller? En Euro Tekna er altså lik en nordisk Tekna minus rustbehandling men en Tekna er fullt utstyrt alltid?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 05. mai 2014, klokken 18:16
Selger sa til meg at batteriet var flyttet mer framover... Kanskje både batteriet og laderen er flyttet da?

Niks.
Du må ikke høre så mye på bilselgere, de sier mye rart ;)

Bl.a påstår noen at det er bare tull å velge 32A lader, bedre å bruke pengene på fete felger eller lignende. Huff...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: Mippen på mandag 05. mai 2014, klokken 18:16
Selger sa til meg at batteriet var flyttet mer framover... Kanskje både batteriet og laderen er flyttet da?
Batteriet er identisk og ligger på nøyaktig samme plass, det er bare laderen som er flyttet.

Hva enkelte selgere sier om Leaf er til tider helt tragikomisk, det finnes massevis av eksempler på fantasifulle uttalelser.

Edit: litt for sen, men samme budskap :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Jan-Børre Olsen

For å ta et mer konkret eksempel da. Jeg har sett på Finn.no biler fra Fornebu elbilsenter. Disse gutta selger bare elting og jeg aner en litt mer fanatisk forhold til det de selger(selv skal jeg bare ha en elbil som er rimelig og komfortabel til og fra jobben ->76km + småkjøring selvsagt), altså antar jeg at i dette tilfellet er det bedre å kjøpe en elbil av slike selgere kontra en Nissanforhandler som noen påpeker sier mye rart og egentlig ikke har filla snøring hva de selger for noe(ikke et ukjent fenomen nei).
Dette er et greit eksempel på hva jeg ser på:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43633646&searchclickthrough=true
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

lxm

Håper det bare er illustrasjonsbilder. Det der er ingen Tekna. Mangler skinnseter. Ser det står skinnseter under utstyr men.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Mippen

Bildene innvendig har annen oppløsning og er nok bare illustrasjon.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: BE på mandag 05. mai 2014, klokken 18:42
Sitat fra: Mippen på mandag 05. mai 2014, klokken 18:16
Selger sa til meg at batteriet var flyttet mer framover... Kanskje både batteriet og laderen er flyttet da?
Batteriet er identisk og ligger på nøyaktig samme plass, det er bare laderen som er flyttet.

Hva enkelte selgere sier om Leaf er til tider helt tragikomisk, det finnes massevis av eksempler på fantasifulle uttalelser.

Edit: litt for sen, men samme budskap :)

Ok, men poenget er uansett at bagasjerommet er større på nye leaf :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA