Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

plystring fra leafen?

Startet av Erik N, onsdag 30. april 2014, klokken 10:37

« forrige - neste »

Erik N

Hei, en sak som jeg har gått og tenkt på en stund. Når Leafen beveger seg kommer et lavt plystring / vinande lyd fra den. Mange andre elbiler og hybrider er HELT tyste, t.ex. en prius som går på el kan man ligge med ørat på pansaret uten at høre et eneste pip.
En Leaf hører man at det er en Leaf på 100 meters avstand..

Er dette en artificiellt lyd som er lagt in for at skydde fotgjengere, eller er det en annerledes konstruksjon av motor / drivlina som orsaker dette?


medic.66

Det er nok en fotgjengervarsling som er lagt inn. Virker opp til ca 35 km/t tror jeg. I min modell har jeg mulighet til å skru denne av. Da skrur jeg også av ryggevarslingen. Kan være greitt hvis man kjører/ rygger feks i et byggefelt om natta
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

BE

Stemmer, det er fotgjengervarslingen.

Så vidt jeg vet er vel ikke knappen for å skru denne av fjernet på de nye modellene? (Nederste rad av knappene på venstre side av rattet)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: Erik N på onsdag 30. april 2014, klokken 10:37
Hei, en sak som jeg har gått og tenkt på en stund. Når Leafen beveger seg kommer et lavt plystring / vinande lyd fra den. Mange andre elbiler og hybrider er HELT tyste, t.ex. en prius som går på el kan man ligge med ørat på pansaret uten at høre et eneste pip.
En Leaf hører man at det er en Leaf på 100 meters avstand..

Prius har da lignende lyd den, ikke noe problem å høre at de kommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik N

Nei, jeg mener ikke "ding-ding-ding-ding", den som man kan slå av... det er som at i samme stund som bilen ruller (dekken beveger seg) så høres et svagt "zziiiiiiii".... Står den helt stille så høres ikke noenting, det er kun når hjulen beveger seg.

Det hører man også hvis man går på fotgjengerfeltet og det kommer en bil bakifra i 50-60 km/h, jeg kan med 100% sikkerhet identifere hvis det er en Leaf.

Erik N

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. april 2014, klokken 11:43

Prius har da lignende lyd den, ikke noe problem å høre at de kommer.

En prius som står parkert 1 meter bak meg og vil smyge seg på meg skulle jeg ikke hørt før det gjører vondt i foten for at han har kjørt øver den.. De som jeg har sett / hørt er absolut stille i lave hastigheter (ca fotgjengerhastighet)

Øyvind.h

Sitat fra: Erik N på onsdag 30. april 2014, klokken 13:27
Nei, jeg mener ikke "ding-ding-ding-ding", den som man kan slå av... det er som at i samme stund som bilen ruller (dekken beveger seg) så høres et svagt "zziiiiiiii".... Står den helt stille så høres ikke noenting, det er kun når hjulen beveger seg.

Det hører man også hvis man går på fotgjengerfeltet og det kommer en bil bakifra i 50-60 km/h, jeg kan med 100% sikkerhet identifere hvis det er en Leaf.
Det er fotgjengervarsler. Dingelyden er vel bare når man rygger?
Når du kjører forover kommer det er lav metallisk suselyd. Den stopper over Xkm/t (husker ikke nøyaktig, mulig rundt 40-50km/t).

Se på panelet til venstre for rattet rett ved venstre ben. Der skal det være en knapp for å aktivere/deaktivere fotgjengervarsler-lyden. Kjør med vinduet nede i 10-15km/t og skru knappen av og på, så kan du tydelig høre lyden du tenker på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erik N

Er det samme knapp for rygge-varsellydet og framover-varsellydet? (jeg kan ikke prøve nå, kona er ute med bilen).

Superbra forum det her, her får man lære virkeligt alt om bilen :) Tusen takk for alle svar!

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

bjorn_2390

Garantert den lovpålagte fotgjengervarsleren du hører.
Men jeg lurte på om det var noe annet du var ute etter: Så dette blir nesten litt off topic, men:
Når jeg drar på (ikke alltid), hører jeg en høyfrekvent lyd som piper. Nesten så man skulle tro det var en form for.. hm.. lagersquees.. men det er ikke det, det er en elektronisk lyd, lav hvinelyd (dette er typisk i 70-80, og går i takt med at jeg drar på, eller slakker av.
Hva er det jeg hører? Tidvis irriterende, men med radioen på, høres den selvfølgelig ikke... :-)
Anyone?
Blå Euro-Leaf (2012)

BE

@njorn_2390: Det er motoren du hører.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 30. april 2014, klokken 23:16
Garantert den lovpålagte fotgjengervarsleren du hører.

Det finnes ikke noen lov som påbyr fotgjengervarsling. Tesla Model S er f.eks helt stille.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

medic.66

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. mai 2014, klokken 00:44
Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 30. april 2014, klokken 23:16
Garantert den lovpålagte fotgjengervarsleren du hører.

Det finnes ikke noen lov som påbyr fotgjengervarsling. Tesla Model S er f.eks helt stille.

Nei finnes ikke no lov for dette ennå. Men det kommer til å bli et krav om dette på elbiler etterhvert sto det på nettet. Og da er jo Leafen forut sin tid :). Det eneste jeg har å påpeke på plystrelyden er at jeg føler at eldre mennesker ikke hører denne lyden. Har opplevd at spes eldre menn har gått over veien når jeg har kommet kjørende. Så vær obs på dette og ikke stol på at de hører plystrelyden.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Electra

Det er også et orange lys i denne knappen når lyden er deaktivert. Kun en knapp som tar både dingelyden i revers og plystre lyden i drive/ B.

fws

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 30. april 2014, klokken 23:16
Garantert den lovpålagte fotgjengervarsleren du hører.
Men jeg lurte på om det var noe annet du var ute etter: Så dette blir nesten litt off topic, men:
Når jeg drar på (ikke alltid), hører jeg en høyfrekvent lyd som piper. Nesten så man skulle tro det var en form for.. hm.. lagersquees.. men det er ikke det, det er en elektronisk lyd, lav hvinelyd (dette er typisk i 70-80, og går i takt med at jeg drar på, eller slakker av.
Hva er det jeg hører? Tidvis irriterende, men med radioen på, høres den selvfølgelig ikke... :-)
Anyone?

Jeg har også opplevd det samme. Noen gager lager bilen mere "pipe/vine-lyd" enn andre ganger. Jeg vet at varmeanlegg og vifte også lager litt lyd, men de kan man skru av/regulere. Den lyden jeg tenker på følger motoren.
Nissan Leaf 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA