Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Gardermoen

Startet av vonar, tirsdag 29. april 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

Rasmus.B

Sitat fra: Longice på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:28
Hvordan type plugg er det på Gerdermoen? Får vi plass med vår egen UMC uten noe form for mellomledd? Eller er det type2?
Min erfaring på Gardermoen (P11) er at på en del punkter står schuko stikket plassert innimellom en kabel skinne, slik at schuko adapteret til Tesla blir for stort og passer ikke inn i mellom skinnene. Løses enkelt med enten en kort skjøteledning, eller enda bedre, med en kort overgang fra schuko til rød trefase 16A kontakt hvis du har rødt adapter. Da blir det mulig å lade med inntil 16A hvis det er ønskelig.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bluewave

#16
Jeg er ansatt på Gardermoen og betaler årlig over 6000,- for å parkere på jobb. Og må parkere i P11. Dette parkeringshuset deles både med reisende og ansatte. Jeg legger merke til at P10 har og vil få et uendelig godt tilbud på ladeplasser, mens det samtidig bare gis et fåtall ekstra ladeplasser på P11. Problemet mitt er at jeg har ladebehov på jobb-parkering som vil kunne gi meg det ladetilbudet jeg behøver, da borettslaget mitt er lite villige til å satse på el-bil lademulighet her jeg bor. Men siden det er så få plasser så blir disse nærmest okkupert av andre reisende som står på plassene i ukesvis og "lader" seg. Hva hjelper det at kravet da er at de skal være plugget inn? Da det også er ansattparkering burde disse plassene ha en tidsfrist/tidsbestemmelse som i Oslo. Feks maks 16 timer. Det er så utrolig frustrende å se at det er fullt av hybridbiler som står i dagesvis på samme plass og at jeg må belage meg på å ta en kortere arbeidsdag for å dra innom hurtigladeren etter jobb for å rekke å hente barn i barnehagen før stengetid. Jeg synes iallfall de som likevel er på ferie og som ikke har dette hastverket når de kommer hjem, at de heller kan stå på en vanlig plass for så å ta en hurtiglading på vei dersom behovet er der. Det finnes hurtiglading både på McDonalds Gardermoen og Frogner som burde være attraktivt for dette. Altså for reisende både sør og nord gående. Oslo lufthavn burde bistå litt mer her, de som vil fremstå som en el-bil vennlig arbeidsplass. Har nå sluttet å bruke el-bilen på jobb. Kjører heller en stor dieselsluker av en bil som iallfall sørger for at jeg rekker hjem innen rimelig tid.
Nissan Leaf 2011 :-)

bruisepristine

#17
+1^ !!

Jeg vil strekke det så langt til å si at p11 burde stenges for alle andre enn ansatte, og forhåpentligvis er det vel ikke lenge før det skjer. Er vel en grunn til at p11 ikke står oppført hos osl tenker jeg da:

http://www.osl.no/osl/transportogparkering/20_Parkering


Samtidig vil jeg tilføye at jeg synes hybridbiler burde ekskluderes fra ladeplassene på gardermoen, som det står på skiltene: "Reservert for lading av EL-bil"
I min verden betyr det reservert for lading av biler med EL-skilt, og det får man ikke på en hybridbil.
i-MiEV 2013
MG4 2023

satheesh.net

Sitat fra: Bluewave på torsdag 29. mai 2014, klokken 02:51
Jeg er ansatt på Gardermoen... Jeg legger merke til at P10 har og vil få et uendelig godt tilbud på ladeplasser...

Av nysgjerrighet; er det ofte ledige plasser i P10 eller fylles disse raskt opp på morgenkvisten? Jeg er ofte ute å flyr, gjerne flere ganger ila uken og lurer på om jeg skal begynne å kjøre istedenfor. ???

Tur/retur med Flytoget koster 340,- og parkering koster maks 360,- pr døgn (ser det ut som). De 20,- ekstra er definitivt verdt det når man slipper å måtte slå ihjel (i verste fall) 20 minutter før Flytogets avgang mot Lysaker. Samt fleksibiliteten generelt. ;)

el-snorre

Ser problemstillingen din. Samtidig er det vanskelig å flytte på biler når man er på reise, noe som er grunnen til at OSL bygger såpass mange nye plasser fra 30 i P11 og 40 i P10, til henholdsvis 50 og 114.
Videre utbygging er planlagt, herunder supplert med et hurtigladetilbud, men betinger da ny trafo.
Løsningen på kort sikt er nok dels reservert ansattes i P11. Samt videre utbygging, noe Elbilforeningen vil jobbe for.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Bluewave

Hjelper med skilting som sier maks parkeringstid 16 timer. Da bør folk forstå at dersom de skal være lengre borte enn det så kan de ikke benytte seg av ladetilbudet.
Nissan Leaf 2011 :-)

bruisepristine

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:07

Av nysgjerrighet; er det ofte ledige plasser i P10 eller fylles disse raskt opp på morgenkvisten? Jeg er ofte ute å flyr, gjerne flere ganger ila uken og lurer på om jeg skal begynne å kjøre istedenfor. ???


Det er alltid ledig EL-parkering på P10 de morgenene jeg går forbi, som stort sett er torsdager og fredager. Nå ryktes det jo at det kommer eller har kommet en rekke til med EL-parkering i P10 men hvor vet jeg ikke. Jeg vil anbefale reisende med elbil her inne på forumet å alltid prøve P10 først, det er nærmere terminalen, det er mange flere ladeplasser enn i P11, og det er oftere ledig plass.
i-MiEV 2013
MG4 2023

jkirkebo

#22
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:07
Tur/retur med Flytoget koster 340,- og parkering koster maks 360,- pr døgn (ser det ut som). De 20,- ekstra er definitivt verdt det når man slipper å måtte slå ihjel (i verste fall) 20 minutter før Flytogets avgang mot Lysaker. Samt fleksibiliteten generelt. ;)

Det koster 180,- tur/retur med NSB, og de vil fra desember i år ha tre avganger i timen hver vei jevnt fordelt. Altså i verste fall 20 minutters vententid der også, men nesten halve prisen.

Forøvrig kan man parkere en dag på Gardermoen Parkering for 80 kroner. Det har aldri vært fullt på ladeplassene der heller når jeg har vært der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bluewave

Ganske fullt på P10, går ofte forbi og rekkene er fulle. Samme med P11, flere EL-biler står parkert i andre etasjer. Så 10 nye plasser dekker knapt behovet. Løsning er makstid på ladeplass. Etter tida - bøtelegging.
Nissan Leaf 2011 :-)

Øyvind.h

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Bluewave på torsdag 29. mai 2014, klokken 02:51
Jeg er ansatt på Gardermoen... Jeg legger merke til at P10 har og vil få et uendelig godt tilbud på ladeplasser...

Av nysgjerrighet; er det ofte ledige plasser i P10 eller fylles disse raskt opp på morgenkvisten? Jeg er ofte ute å flyr, gjerne flere ganger ila uken og lurer på om jeg skal begynne å kjøre istedenfor. ???

Tur/retur med Flytoget koster 340,- og parkering koster maks 360,- pr døgn (ser det ut som). De 20,- ekstra er definitivt verdt det når man slipper å måtte slå ihjel (i verste fall) 20 minutter før Flytogets avgang mot Lysaker. Samt fleksibiliteten generelt. ;)
Jeg ville definitivt ikke byttet ut flytog med bil på turer til Gardermoen fra Oslo sentrum. Flytoget er raskt, komfortabelt og presist. Skuffer aldri, og verd hver krone :) Bil derimot kan støte på solide køer i Oslo, og ikke minst - du må la drømmebilen din bli stående på en stor parkeringsplass mens du er på reise, med folk som gnikker seg forbi og hasteparkerer fordi de ofte har dårlig tid.
Model S er en nydelig bil å kjøre, men den transportetappen der er ikke noe å hige etter synes nå jeg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:55
Jeg vil anbefale reisende med elbil her inne på forumet å alltid prøve P10 først, det er nærmere terminalen, det er mange flere ladeplasser enn i P11, og det er oftere ledig plass.

Selv anbefaler jeg alltid Gardermoen Parkering. Det koster en brøkdel og dte er alltid ledige ladeplasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Herwitz

#26
På Gardermoen Parkering kan du dessuten forhåndsbestille og dermed være garantert ladeplass.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

satheesh.net

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:20
Jeg ville definitivt ikke byttet ut flytog med bil på turer til Gardermoen fra Oslo sentrum. Flytoget er raskt, komfortabelt og presist. Skuffer aldri, og verd hver krone :) Bil derimot kan støte på solide køer i Oslo, og ikke minst - du må la drømmebilen din bli stående på en stor parkeringsplass mens du er på reise, med folk som gnikker seg forbi og hasteparkerer fordi de ofte har dårlig tid.
Model S er en nydelig bil å kjøre, men den transportetappen der er ikke noe å hige etter synes nå jeg :)

Det er nettopp derfor jeg spør. Jeg synes nemlig Flytoget er ganske behagelig, punktlig og får meg fra Lysaker-OSL-Lysaker ganske så greit. Men jeg tar typisk flyene som har avreise mellom 08.00-09.00. Og tilbake rundt 18.00-19.00. Det er derfor svært lite trafikk både ut av byen mot Gardermoen og tilbake såpass seint.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:21
Sitat fra: bruisepristine på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:55
Jeg vil anbefale reisende med elbil her inne på forumet å alltid prøve P10 først, det er nærmere terminalen, det er mange flere ladeplasser enn i P11, og det er oftere ledig plass.

Selv anbefaler jeg alltid Gardermoen Parkering. Det koster en brøkdel og dte er alltid ledige ladeplasser.

Jeg er enig i at det finnes rimeligere alternativer, både transport til og fra flyplassen (NSB) og parkeringsmuligheter (Gardermoen Parkering). Men når jeg er så ofte på farten ønsker jeg å bruke minst mulig tid - i alle ledd. Det være reisetid, parkering, sikkerhetskontroll, etc. Flyplasser og tiden man bruker for å komme seg fra A til B er i utgangspunktet totalt bortkastet i utgangspunktet (etter min mening). ::)

Jeg prøver bare å finne den mest fleksible løsningen for min del. Noe jeg tror kanskje er å ta bilen. Jeg bruker ca.40-45 minutter på å kjøre til OSL fra bopel. Jeg bruker ca. 10+ minutter å gå til Lysaker stasjon fra bopel, 35 minutter fra Lysaker til OSL, totalt 45+. Så det å ta bilen tur/retur frister mer og mer. ;)

Bluewave

Parkeringsplasser fins det jo masse av, men om behovet er ladeplass er saken noe helt annet, iallfall fram til de øker plasser på P10
Nissan Leaf 2011 :-)

Rasmus.B

Sitat fra: Bluewave på torsdag 29. mai 2014, klokken 02:51
Jeg er ansatt på Gardermoen og betaler årlig over 6000,- for å parkere på jobb. Og må parkere i P11. Dette parkeringshuset deles både med reisende og ansatte. Jeg legger merke til at P10 har og vil få et uendelig godt tilbud på ladeplasser, mens det samtidig bare gis et fåtall ekstra ladeplasser på P11. Problemet mitt er at jeg har ladebehov på jobb-parkering som vil kunne gi meg det ladetilbudet jeg behøver, da borettslaget mitt er lite villige til å satse på el-bil lademulighet her jeg bor. Men siden det er så få plasser så blir disse nærmest okkupert av andre reisende som står på plassene i ukesvis og "lader" seg. Hva hjelper det at kravet da er at de skal være plugget inn? Da det også er ansattparkering burde disse plassene ha en tidsfrist/tidsbestemmelse som i Oslo. Feks maks 16 timer. Det er så utrolig frustrende å se at det er fullt av hybridbiler som står i dagesvis på samme plass og at jeg må belage meg på å ta en kortere arbeidsdag for å dra innom hurtigladeren etter jobb for å rekke å hente barn i barnehagen før stengetid. Jeg synes iallfall de som likevel er på ferie og som ikke har dette hastverket når de kommer hjem, at de heller kan stå på en vanlig plass for så å ta en hurtiglading på vei dersom behovet er der. Det finnes hurtiglading både på McDonalds Gardermoen og Frogner som burde være attraktivt for dette. Altså for reisende både sør og nord gående. Oslo lufthavn burde bistå litt mer her, de som vil fremstå som en el-bil vennlig arbeidsplass. Har nå sluttet å bruke el-bilen på jobb. Kjører heller en stor dieselsluker av en bil som iallfall sørger for at jeg rekker hjem innen rimelig tid.
Jeg er også ansatt som parkerer på Gardermoen P11, men er flyvende og kan være ute på tur i inntil 5 dager. Da blir det umulig for meg å flytte bilen etter 16 timer. Skal flyvende da i praksis bli nødt til å la vær å bruke elbil til Gardermoen?
Nå kommer det 20 nye elbil plasser i P11, så det burde hjelpe på. Håper det kommer flere. Jeg har kun opplevd 2 ganger at det har vært fult på P11.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA