Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg på varme dager

Startet av Håkon T, mandag 28. april 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Roman

Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
...at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig...

Kunne du utdype litt nærmere rundt dette? Er det ventilene som løper løpsk her? Hvorfor må da softwaren resetes for at ting skal fungere igjen?

ali_ben

Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
Sitat fra: ali_ben på torsdag 03. juli 2014, klokken 21:13
Sitat fra: Klykken på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:41
Hadde kontakt med servicefolk jeg også, og AC fungerer en stund hvis de sletter feilkoden. Men så dukker den opp igjen og da stoppes ACen på nytt. De sa det var liten vits å gjøre noe før augustoppdateringen kom

Samme beskjed som jeg fikk i dag når AC'en min røk.
Da er det intet mindre enn fantastisk at de sa det stikk motsatte til meg, at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig. Bra det er servicemannen jeg forholder meg til i det daglige, ikke han som sitter i mottaket.


Kan være at de bare vil ha folk innom én gang da. I august kan de fikse begge deler. Før det bare den ene ventilen.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Gatlas

Stenshagen Bilia på Skøyen har ikke hørt om noen Svenske oppdatering som fikser AC problem. De anbefalte meg å vente til Juli/ August oppdatering kommer. De mente den skulle komme i søutten av Juli. Jeg venter spent på at dette vil løse problem. Må si at AC på biler har vært satandard de siste 20 år på BMW og at AC skulle bli et problem er noe uforståelig.  ???
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

LMOR

Denne typen AC i kombinasjon med varmepumpe har vel ikke vært standard i så mange biler.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sandpusher

Jeg fikk også kun uteluftstemperatur på min AC etter tre dager. Var innom hos Bavaria i forrige uke og de resatte et par feilkoder med noen trykk på tastaturet. Tviler på dette har noe med noen svensker å gjøre, men heller at programmet ikke har norsk versjon, jeg stod ved siden av og så på mens hans holdt på. Hele greia tok kanskje 5-10 min fra jeg kjørte inn til ACen var funksjonell igjen. Han sa at det kunne være lurt å la innstillingene i fred frem til dette blir fikset med programvareoppdateringen som ventes i august, så nå står den på 16 grader/auto med resirk på auto også.
For meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet.

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Klykken

SitatFor meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet
Jepp, jeg bor 14 mil unna nærmeste i-verksted... Dette er overkommelig KUN fordi bilen er kjempegøy å kjøre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gatlas

Sitat fra: LMOR på mandag 07. juli 2014, klokken 08:31
Denne typen AC i kombinasjon med varmepumpe har vel ikke vært standard i så mange biler.

Ja du har nok rett i det.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Gatlas

Jeg fikk av en løsning som man kan prøve fra Bilia Skøyen,

Slå på full varme og viftehastighet på bilen i 30 sekunder.
Så direkte til full kulde og viftehastighet i 30 sekunder.
Slå av tenning og gå ut av bilen.
Lås bilen.
Vent i 15 sekunder, lås opp bilen og se om problemet er løst.
Viss problemet er løst vil det antagelig komme tilbake igjen og da kan man repetere. Det virket ikke på min I3.  :-\
Må vente noen uker på verksted time for å slette feil koder.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Klykken

Ser denne metoden har blitt vist til tidligere ja. Er vel ingen som har fått dette til å virke. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandpusher

Sitat fra: Gatlas på mandag 07. juli 2014, klokken 10:47
Må vente noen uker på verksted time for å slette feil koder.

Gatlas, opp til deg, men dette hadde jeg ikke akseptert. Stikk innom og be om å få resatt feilkodene mens du venter, det tar ca 5 minutter. Om så en av teknikerne må ta litt kortere lunsj er det lite bryderi i forhold til at du skal kjøre rundt i en bakerovn i "noen uker". Hvis de ikke viser vilje til å fikse dette på dropp-inn ville jeg tatt saken videre eller bedt om lånebil. BMW har et rykte å ta vare på og de har laget en fantastisk bil, så de ønsker neppe å få negativ omtale pga en slik fillesak.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

Sitat fra: Klykken på mandag 07. juli 2014, klokken 10:02
SitatFor meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet
Jepp, jeg bor 14 mil unna nærmeste i-verksted... Dette er overkommelig KUN fordi bilen er kjempegøy å kjøre.
Lite jeg kan bidra med annet enn et medfølende "I feel your pain", Klykken :)
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

skritt

Sitat fra: Roman på fredag 04. juli 2014, klokken 11:15
Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
...at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig...

Kunne du utdype litt nærmere rundt dette? Er det ventilene som løper løpsk her? Hvorfor må da softwaren resetes for at ting skal fungere igjen?
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men ansiktsuttrykket og et tydelig "hadet" gjorde sitt til at jeg gikk (tydelig at vedkommende bare leste opp det som stod på papiret). Var ikke åpning for spørsmål. Men spørsmål er herved stilt igjen i og med at vi nå igjen er uten AC.  :(

Klykken

Sitat fra: Sandpusher på mandag 07. juli 2014, klokken 11:05
Lite jeg kan bidra med annet enn et medfølende "I feel your pain", Klykken :)
Hehe, janei, jeg overlever nok. Selv om det for tiden er 30+ og stekende sol i bygda. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Roman

#163
Sitat fra: skritt på mandag 07. juli 2014, klokken 11:14
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men ansiktsuttrykket og et tydelig "hadet" gjorde sitt til at jeg gikk (tydelig at vedkommende bare leste opp det som stod på papiret). Var ikke åpning for spørsmål. Men spørsmål er herved stilt igjen i og med at vi nå igjen er uten AC.  :(

Det er dumt å høre, grill dem gjerne med et par spørsmål. Er helt enig med Sandpusher, dette er en splitter ny luksusbil, jeg kommmer til å møte opp opp hos Bavaria og få koden resat så mange ganger som det er nødvendig. Nå er jo det til og med kunden som strekker seg langt for å faktisk møte opp med bilen så og si hver uke for at dem skal fikse utrolig irriterende feil. Jeg skule gjerne fikset den feilen med å resete bilen selv, men så setter jo BMW selv krav at knappen trykkes av en fagkyndig (noe som tar under et minutt å gjøre).

Nei, dette høres ikke ut som den berømte BMW servicen man hører mange skryte så fælt av.

EDIT: Skrivefeil

02jan

#164
Enig med flere  her - dette er en helt ny bil ( luksbil i prisklasse med bmw X3 uten at det skal bety noe ) ,ikke kom og fortell meg at en bmw x5 eller 7 serie kunde, skulle stå med lua i hånda  og vente til bedre tider mot høsten.  Hvis det bare er snakk om en resett funksjon burde det bare være å dra innom forhandler å fått resett.

( kan ikke dette gjøres via app/telefon/trådløst ?)

en av mine argumentene for å bytte ut en velfungerende kjøremaskin til noe splitter nytt - var nettop lei av å leve med halvdefekt klima ( 1.generasjon automatisk klima anno 1997), hvor hele feriebudsjett gikk med i stadige reparasjoner.

For i3 sin del har jeg satt meg godt inn i selve konstruksjonen - men tydelig bommet - hvis det er store svakheter med å få klima pålitelig. Har hatt moderne varmepumpeteknologi ( med sensor ++) i hus nå på 4 året  , som fungerer utmerket. Hvorfor i alle dager skal ikke varmepumpeteknologi i fungere i en liten kupe med 1 kubikk volum, mens i hus hvor det står på til alle døgnets tider fungerer for flere 10 tall kubikk volum.

Skal hente min bil denne uken , teller nå ned på timer etter 5 mnd planlagt ventetid - gleder meg som en unge.

Kan virke som noen har fått tips om - la temperatur stå mest mulig i samme posisjon inntill bmw har en permanent fix eller forklaring på årsaken til ustabiliteten.


#edit p.g.a artige ord stavekontrollen til min iPad har funnet på å byttet til.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA