Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading ved Gøteborg

Startet av Sense, lørdag 26. april 2014, klokken 00:31

« forrige - neste »

Sense

Er det noen som har ladet i nærheten av Gøteborg. Forsøker å lete på Uppladdning.nu, men finner bare 16A.

Fra oss er det ca 340 km til Gøteborg. I motorveiefart 115-120 km/t, (i Sverige 130 km/t, så tror jeg rekkeviddeangsten ville krypet seg innpå.

Noen som har prøvd?


satheesh.net

#1
Ikea i "begge ender" av Gøteborg, 11kWh ladere. Gratis og trenger Type 2 kabel. Anbefaler å bruke Ikea Bäckebol, da den andre (Ikea Kållered) var litt ustabil da jeg var der i Påsken. ;)

fredag

Sitat fra: Sense på lørdag 26. april 2014, klokken 00:31
Er det noen som har ladet i nærheten av Gøteborg. Forsøker å lete på Uppladdning.nu, men finner bare 16A.

Fra oss er det ca 340 km til Gøteborg. I motorveiefart 115-120 km/t, (i Sverige 130 km/t, så tror jeg rekkeviddeangsten ville krypet seg innpå.

Noen som har prøvd?

Hvis du synes det begynner å bli skummelt ved Uddevalla, så kan du svinge du oppom Överby köpcenter i Trollhättan. Det er ca en halvtimes omvei. Der er det en 43kW type2-ladestasjon, og masse butikker å bruke tid på mens du lader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Avh

Det haster med SC i Sverige. Myndighetene opptrer som et u-land hva lading gjelder.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

diax

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 26. april 2014, klokken 01:28
Ikea i "begge ender" av Gøteborg. Har 11kWh ladere. Gratis og trenger Type 2 kabel. ;)

Hos Ikea er vel laderne kun aktive i åpningstiden. Det er vel verdt å merke seg.
Ellers er det en stor ladestasjon i Trollhättan som en annen nevner.

Sense

Takk for alle tips.
Det kan jo være verdt å bruke en ekstra time på kjøring til Uddevalla, for å slippe ekstra ladetid på 11 kw.

Ikea er vel oppe til kl. 23, ihvertfall på Furuset, så da er det også et godt alternativ, hvis man bare skal til Gøteborg.

Egentlig er det ikke så rart Sverige har dårlig med ladestasjoner. Egentlig synes jeg ikke det er verst, med tanke på hvor få elbiler de har. De har jo ikke så store avgifter på fossile biler, og de andre norske insitamentene som gratis parkering, mindre årsavgift, gratis bompasseringer og ferje, er nok ikke like gode.

Avh

"Problemet" er vel at man er politisk død i Sverige ved å oppfordre til kjøp av biltype som ikke produseres i Sverige. Det merkes godt at Volvo (og SAAB) ikke har hengt med i svingene ..
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Sense

Volvo er vel nå mer kinesisk enn svensk, og Saab er sendt til de evige jaktmarker.

Man kan faktisk merke at svenskene ikke lenger er så trofaste til sine gamle merker. Nå kjører de japansk og tysk, selv om noen fortsatt er tilhenger av Volvo.

ELbilist1

Også en type 2 stasjon litt sør for Liseberg...
Schneider Electric.
Men da jeg var der for 5 uker siden, virket den ikke....
:) Ren nytelse, hvær dag!

Henning76

Overhodet ikke moralisering, men merk at det er *stor* forskjell på å kjøre bilen i 100-105 kontra 115-120. Har du rekkeviddeangst bør du definitivt legge deg på 105 kontra 120. Forskjellen i forbruk er vesentlig, etter min erfaring (minst 10%).
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

satheesh.net

Sitat fra: Henning76 på tirsdag 29. april 2014, klokken 09:27
Overhodet ikke moralisering, men merk at det er *stor* forskjell på å kjøre bilen i 100-105 kontra 115-120. Har du rekkeviddeangst bør du definitivt legge deg på 105 kontra 120. Forskjellen i forbruk er vesentlig, etter min erfaring (minst 10%).

Jeg stiller meg 100% bak dette utsagnet. Altså ingen moralpreken om å leke Speedy Gonzales, men å opprettholde stor hastighet over lengre tid. Dette tapper batteriet enormt raskt! Kan bare ikke stresse hvor viktig det er å lade mye (og ofte) på slike turer! Fikk litt erfaring (og rekkeviddeangst) fra Påsketuren nå nylig. Misforstå meg rett; det er fantastisk å ligge (lovlig) i 130km/t i Danmark på flotte flate veier, men selv der suger motoren til seg strøm som bare det! Forbruket havner fort mellom 220-240 Wh/km når farten ligger mellom 120-135 km/t. Dette er på helt tørt underlag og lite motvind.

Personlig er jeg veldig glad for to ting jeg anså som et must (selvsagt helt avhengig av kjøremønster og behov):
- Dobbeltlader
- 85 kWh batteri
- Type 2 kabel
- Nevnte jeg dobbeltlader?

;)

Sense

#11
Har både dobbeltlader, 85 kw batteri, type 2 kabel, diverse adaptere, ja, og dobbeltlader.

Er klar over at forbruket stiger med økt fart Men det er ikke enkelt å kjøre i 100 km/t på en 4 felts motorvei i en Tesla Model S. Noen som har prøvd?
Motivasjonen for å kjøre sakte stiger når speedometeret, viser "low battery".

Det er langt enklere å sende kona på shopping og lade litt splash and dash.

Denne problemstillingen håper jeg forsvinner når det kommer superladere i Sverige og Danmark.




jkirkebo

Sitat fra: Sense på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:28
Har både dobbeltlader, 85 kw batteri, type 2 kabel, diverse adaptere, ja, og dobbeltlader.

Er klar over at forbruket stiger med økt fart Men det er ikke enkelt å kjøre i 100 km/t på en 4 felts motorvei i en Tesla Model S. Noen som har prøvd?

Jepp, pleier å legge speedometeret på 102 på motorvei, for å korrigere den mikroskopiske feilvisningen. Motorvei er kjedelig uansett om man ligger i 90 eller 120. Bedre å kose seg med musikk og tenke på noe annet.

På en øde og svingete landevei er det derimot mye vanskeligere å holde 70/80...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Henning76

Sitat fra: Sense på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:28
Er klar over at forbruket stiger med økt fart Men det er ikke enkelt å kjøre i 100 km/t på en 4 felts motorvei i en Tesla Model S. Noen som har prøvd?
Motivasjonen for å kjøre sakte stiger når speedometeret, viser "low battery".

Jada. Har prøvd. Har lagt meg til vanen å programmere cruisekontrollen på 100-105, og da er det lett å kjøre sånn. Morsomt, nei, men veldig effektivt når man skal på langtur. Erfaringen tilsier at man ikke sparer mange minutter på å kjøre i 110-120 uansett.

I Sverige følger man selvsagt fartsgrensen der - mener ikke at du skal ligge og sinkekjøre heller.

Men husk også at speedometeret på en Model S er nærmest pinlig nøyaktig. Ligger du på 100 der, er det sannsynligvis sammenlignbart med 105-110 på de fleste andre biler.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA