Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av cra, fredag 25. april 2014, klokken 00:15

« forrige - neste »

olav69

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. april 2015, klokken 14:16
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. april 2015, klokken 09:59
De jeg kommer på i farta som også bare har chademo er Hokksund og Kongsberg i området.
Har også sett mange flere steder hvor det bare er chademo og ikke noe 22kw ac. Så i område hvor jeg kjører mest har jeg ikke bruk for Type 2 kabelen. Har hatt bilen snart 1 måned og er ganske sikker på at om 1 år så ligger enda type2 kabelen pakket inn i plasten :)

Det kommer nok an på hvor du kjører. Jeg har ladet på 22kW en drøss plasser der det ikke finnes CHAdeMO i mils omkrets (ihvertfall ikke da). Jeg kan i fleng nevne Eide, Fauske, Tromsø, Alta og Strømstad ihvertfall.

Tror det er CHAdeMO i Tromsø...

Muffinman

Er det ikke chademo i Eide heller? Mener jeg ser to grønne bokser der når jeg kjører forbi, en større enn den andre...

emil

Sitat fra: olav69 på mandag 20. april 2015, klokken 20:00
Da har jeg vært rundt å testet noe annet en DBT laderne til Fordumt (Fortum).

Statoilstasjonen på Økern har 2 stasjoner, hvor en av de kun har CHADEMO. Dette stasjonen er laget av SBTE Power (Le Mans) og gir 47kW ved lading av Tesla.

CHADEMO ladestasjon hos ABB i Ole Deviks vei gir 46kW.

Så enten har Fortum (og Nissan) fått lagt inn en begrensning på DBT stasjonene sine eller så har Tesla lagt inn en begrensning. Kan det virkelig være nødvendig å begrense effekten fra 44kW (som Leaf fikk) til 27kW som jeg fikk med Tesla?

Har målt opp til og litt over 47kW ved lading av Leafen min på SBTE, ABB og Veefil ladere. DBT-laderene på Kiwi makser ut på ca 40kW og et par av de lader merkbart treigere (ned mot 25-30kW) enn en del andre ladere på tilsvarende batteritemperatur og %SOC. Kan godt være at de tolker signalene fra adapteret på en annen måte enn andre ladere og reduserer ladeeffekten enda mer.

fredag

Sitat fra: olav69 på mandag 20. april 2015, klokken 20:00
Så enten har Fortum (og Nissan) fått lagt inn en begrensning på DBT stasjonene sine eller så har Tesla lagt inn en begrensning.

Tesla. Etter å ha testet adapteret på DBT ladestasjoner og fønnet ut at de ikke takler stor effekt over lengre perioder.

Sitat fra: olav69 på mandag 20. april 2015, klokken 20:00
Kan det virkelig være nødvendig å begrense effekten fra 44kW (som Leaf fikk) til 27kW som jeg fikk med Tesla?

Ja. Ladestasjonene til DBT er jo kjent for sin dårlige oppetid, og at de bryter sammen for den minste ting.

Leaf trekker bare 44kW i en veldig kort periode før effekten daler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Avh


Nye senteret ved Tanum har 3 stk. ladere.
Alle med 43kW, CSS og Chademo.
(Var der i nå i helgen.)
[/quote]

Hvor mye fikk du ut av Chademoen der ?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Car-El

Sitat fra: olav69 på mandag 20. april 2015, klokken 20:02
Tror det er CHAdeMO i Tromsø...

Ja, og den som var operativ fram til Statoil åpnet sin kommersielle "Transnova-standar" lader til 44kr pr. 15minutter er Nissan Forhandleren sin. Denne ligger litt utafor allfarvei og så ser da dem som eier den at det er Nissan biler som bruker den. Selv om den er åpen.
Samme som Sullan i Tromsø. Dem har 3 ladepunkter av Type2-kontakter, der to er med kabel. Disse er for kunder og WV/Audi biler. Disse er vist bare på 7,4kW.
Bil i Nord har også to Type2-kontakter. Disse er en godt bevart hemmelighet. Vet ikke effekten på disse.
Teknisk Bureau AS har også to Type2 for sine kunder/biler. Den ene er det 7,4kW på. Den andre vet jeg ikke.
Og Eide handel på Kvaløya har to Type2 bokser, med fastlenkede Type2-Type1 kabeler ved siden av. Effekt... Lav, trur eg.

Så status i Tromsø:
12 stk ladepunkt for Type2 med effekt fra 3,7kW til 22kW.
2 stk ladepunkt med CHAdeMO kontakt
1 stk ladepunkt med COMBO-type2 kontakt.


Men i sommer da Jkirkebo var i Tromsø var ståen en helt annen.


Sitat fra: Muffinman på mandag 20. april 2015, klokken 20:35
Er det ikke chademo i Eide heller? Mener jeg ser to grønne bokser der når jeg kjører forbi, en større enn den andre...

Den største grønne boksen er en søppelkonteiner!   Type2-kontaktene står rett ved siden av der bobilene kan tømme septikktankene sine. (Lekkert)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Husk at for å måle maks effekt fra CHAdeMO må du ha ca. 75 % SOC. Alt over og under blir lavere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fredag

#322
Sitat fra: bb på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:38
Husk at for å måle maks effekt fra CHAdeMO må du ha ca. 75 % SOC. Alt over og under blir lavere.

Statoil Telemarksporten (Circontrol ladestasjon): 38kW

Den holdt seg på det nivået fra ca 40% SOC til 75% SOC.

74kr for 30 minutter lading
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Car-El

Sitat fra: fredag på lørdag 25. april 2015, klokken 01:19
Sitat fra: bb på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:38
Husk at for å måle maks effekt fra CHAdeMO må du ha ca. 75 % SOC. Alt over og under blir lavere.

Statoil Telemarksporten (Circontrol ladestasjon): 38kW

Den holdt seg på det nivået fra ca 40% SOC til 75% SOC.

74kr for 30 minutter lading

Hvis hodet mitt virker rett så blir det 74kr/19kWh som blir 3,89kr/kWh. Med et forbruk på 2kWh/10km så blir det 7,79kr for mila... 
Ikke den værste prisen. Men uendelig mye dyrere enn "gratis".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: Car-El på lørdag 25. april 2015, klokken 15:12
Hvis hodet mitt virker rett så blir det 74kr/19kWh som blir 3,89kr/kWh. Med et forbruk på 2kWh/10km så blir det 7,79kr for mila... 
Ikke den værste prisen. Men uendelig mye dyrere enn "gratis".
Helt riktig, men 2kr for mila er også "uendelig mye dyrere enn "gratis"."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-boy

#325
Testet CHAdeMo for første gang på Model S 60kWh på en av Grønn Kontakt's ladere.
Enkel oppkobling, adapteret klikket perfekt inn i CHAdaMo kontakten og ladingen kom i gang på første forsøk, bare å følge anvisningen. Ser i andre innlegg at det har vært problem med overbelastning av CHAdeMo laderen, men 40min lading uten antydning av kneling av denne laderen iallefall.
Laderen ga 100-110 Ampere, jeg hadde vel helst sett at jeg fikk maks strøm på 125A som CHAdeMo standarden og Tesla adapteret skal støtte... jeg fikk en ladeeffekt på 30kW-36.5kW den tiden jeg stod der og med en pris på 2.50kr/min blir det ca 4-5 kr/kWh, så dette blir jo aldri en foretrukket løsning i situasjoner der det finnes alternativer.
Uansett ga den bra ladehastighet ser jeg dette som en god rekkeviddeforlenger på langturer.

fredag

#326
Sitat
Hvis hodet mitt virker rett så blir det 74kr/19kWh som blir 3,89kr/kWh. Med et forbruk på 2kWh/10km så blir det 7,79kr for mila... 
Ikke den værste prisen. Men uendelig mye dyrere enn "gratis".

Tiden jeg sparte på å betale for chademo-lading på Statoil er mye mer verdt for meg enn 74kr.

Jeg handlet mat på Meny mens bilen ladet.

Jeg tror vi får bedre ladeinfrastruktur hvis vi er villige til å betale for det. Når Statoil Retail ser at de faktisk får inn litt penger i kassa for lading, så blir det lettere for dem å satse videre på enda flere ladestasjoner. Og da blir det kanskje også litt konkurranse.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Philip Marlowe

Kanskje Statoil-stasjonene burde kjøpe dette adapteret og låne det ut til Teslakjørerne? Da vil jo kundemarkedet deres økes betraktelig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

ArneS

Jeg spurte Tesla (Stavanger) om å få kjøpe adapteret eller sette meg på reservasjonsliste men det var ikke mulig. Fikk ingen god forklaring på det heller. Har de stoppet salg av dette?
P85+ Signature (solgt)
P85DL

bb

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 29. april 2015, klokken 18:16
Kanskje Statoil-stasjonene burde kjøpe dette adapteret og låne det ut til Teslakjørerne? Da vil jo kundemarkedet deres økes betraktelig.
Foreslå det for peppermannen :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA