CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av cra, fredag 25. april 2014, klokken 00:15

« forrige - neste »

sven erik

er det noen her som har fått den nå som ikke har brukt for den på en stund ?

bb

Så vidt jeg vet er den ikke lansert i Norge/EU ennå. Det er bare noen utvalgte som har fått prøvd den.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

pagal

Early CHAdeMO adapter Jæren

bb

Interesting... kanskje jeg burde spørre om å få låne en for å reviewe :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Det kan være nyttig for min del ihvertfall. Selv om prisen ser ut til å havne på "kjekt å ha"-nivå må det ha en viss nytteverdi for meg. Det betyr at om man ikke i hovedsak får over 40KW effekt er det uaktuelt i alle tilfeller da tiltenkt bruksområde vil være å toppe opp litt for sikkerhets skyld mens jeg venter f.eks. i et kvarter.

Husk å spørre om å få låne rfid til diverse aktører hos Tesla også da, hvis ikke blir det en kostbar review ;)

fredag

Bedre sent enn aldri. Jeg kjøper dette adapteret, helt klart.

Jeg er ofte avhengig av å lade på 20kW på Skagerak Arena i Skien for å komme tilbake til Oslo-området. Det er kjeeedelig å sitte i bilen og vente på lading, selv om man har musikk og laptop og kan gå en tur i området, og ladingen er gratis.

Med chademo-adapteret vil jeg kunne lade nesten dobbelt så fort og vente halvparten så lenge på den nye ladestasjonen i Langesund istedet. Koster penger, men det vil det være verdt.

Flere superchargere på E18 hadde selvfølgelig ikke vært dumt, feks Telemarksporten, Larvik eller Torp.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Sitat fra: pagal på fredag 06. februar 2015, klokken 08:43
@ Muffinman
Har så vidt testet. ChaDemo stasjonen var utfordrende, mye trykking på diverse knapper for å starte ladning.
Hadde og problemer med å få den klumpete ChaDemo pluggen til å låse i adapteret , krevde rå kraft.
Pga nær 80 SOC ,fikk jeg kun 50A 20kW på skjermen i bilen. Skjermen på ladestasjonen viste 66A.
Ved 80 % skal du med varmt batteri på SC få over 100 A og ~43 kW:

https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Hvis Teslaen av en eller annen grunn gir lavere effekt enn SC på samme SOC så har jo CHAdeMO-adapteret en liten ulempe.
Bjørns videoer

pagal

fredag

Sitat fra: aness på fredag 06. februar 2015, klokken 12:51
Litt off topic, men ser du har bestilt en MB.
B-klasse electric bruker vel Tesla lader og batteri, så har du litt flaks kan den kanskje brukes på den også?

Mercedes ønsket ikke å ta i bruk Tesla sin teknologi for DC-lading. Mercedes B-klasse kan ikke hurtiglade på DC, kun saktelading på AC.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Sitat fra: pagal på torsdag 12. februar 2015, klokken 16:01
Ny test:
Det virker jo lovende. Nå ser jeg at SC på 66 % tillater 56 kW. Var dette på varmt batteri som har kjørt minst en time?
Bjørns videoer

pagal

Hadde kun kjørt 15min. Startet lading ved 30% SOC. Effekten steg frem mot 66% for så å avta når det nærmet seg 80

bb

Ok, det hadde vært kjekt å se om CHAdeMO kunne levere 50 kW til Tesla. Men da bør bilen forvarmes en halvtime og/eller kjøres minst en time til den gule streken på regen har forsvunnet.
Bjørns videoer

sven erik

noen som vil låne bort  leie ut

jeg drar lørdag

sven erik

noem som kan låne bort leie ut  fram til ca 20 april

eller selge

sven erik

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA