Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med lading på en 400V/16A kontakt

Startet av rene, torsdag 24. april 2014, klokken 23:05

« forrige - neste »

rene

Siden ca 10 minutter etter jeg mottok bilen i slutten av mars har jeg hatt problem ved lading av 400V/16A rød kontakt på jobben. Når jeg kobler til UMC får jeg grønt lys i den. Når jeg kobler videre i bilen viser den 3-fase 233V, og den teller 1-2-3A. Videre etter en stund opp til gjerne 5A, før den "kutter" og både strøm og spenning faller til 0. Se video for hvordan jeg opplevde det i dag da jeg testet.

Følgende er prøvd i forsøk på å eliminere feilkilder:

  • Prøvd andre røde kontakter på samme bygg. Samme feil. Både 16A og 32A via overgang (jkirkebo) og via underfordelingssentral med 16A-uttak. Blant annet noen innvendige samt søppelpressa. Har vage minner om at jeg fikk ladet på kontakten til søppelpressa en enkelt gang, men ikke neste gang jeg prøvde.
  • Byttet rødt adapter. Samme feil.
  • Prøvd annen UMC (takk til Erik for lån). Samme feil.
  • Prøvd annen bil (tusen takk til Quintilian for å orke å bruke tid på det!). Samme feil. Han prøvde både med min UMC og sin egen.
  • Prøvd å lade på andre like kontakter - en hos naboen hjemme og en på hytta. Fungerte helt fint, 11 kW/16A
  • Elektriker har vært innom og målt kontakten - alt ok. Spenning mellom alle hull er korrekt, ingen jordfeil funnet.
  • Elektriker har byttet om faser til tre ulike konfigurasjoner. Samme feil.
  • Elektriker har målt at fasene går i riktig retning (?) med et spesialapparat, alt er korrekt ihht spec.
  • Elektriker tok i dag med seg en 3-fase varmeovn og kjørte denne i 30 minutter på 13,5A uten problemer på samme kontakt.
  • Koblet kabelen ut og inn igjen. Mange ganger. Samme feil.


http://youtu.be/tEiPSayRT8k

Noen som har noen tips? Jeg har sendt video og tidspunkt til Tesla i dag, de skulle dra ut loggen fra bilen på tidspunktet for å se om de kunne finne noe.

På et tidspunkt i dag ladet den uten å feile i flere minutter på 3A (2kW). Strømstyrke på storskjermen var satt til 16A, og jeg kunne styre den ned til 5 og opp til 16 igjen. Den talte liksom aldri videre enn 3A, og feilet heller ikke (ga feilmeldinger som vanlig, men spenning/strøm droppet ikke til 0).

Øyvind.h

Utrolig irriterende problem! Men her må Tesla ha noe i loggene som sier hvorfor ladingen kutter? Jeg ville ventet på tilbakemelding derfra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Målte elektriker at det ikke var likespenning tilstede?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

rene

Sitat fra: Batteritralla på fredag 25. april 2014, klokken 08:08
Målte elektriker at det ikke var likespenning tilstede?
Jeg vet ikke nøyaktig hva han sjekka - han målte ihvertfall mellom kontaktene og fikk riktige verdier. Hva er likespenning, og hvor kommer evt denne fra? DC?

Batteritralla

Noen anlegg har problemer med likespenning overlagt på vekselspenningen som skal være på anlegget. Tesla software/UMC liker ikke dette - da kopler den ut.

Mål DC mellom faser og mot jord.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

rene

Fikk en tekstmelding fra elektriker i går etter jeg testet hans siste kobling av fasene. Han mente da at det kanskje kan være "støy" på anlegget som kan ordnes med en kjernetrafo. Kan denne støyen være likespenning? Stikker innom jobb i løpet av dagen og måler DC mellom faser og mot jord som du sier.

Bjoris

Bare ett dumt spørsmål, jeg holder på å få etablert ett slikt uttak på fjellet. Har du prøvd med adapter til 230 volt, lader bilen da? Selvsagt med betylig lavere hastighet, men det er jo bedre enn ingenting. Ser jeg sliter litt om det ikke fungerer når jeg skal kjøre over fjellet så jeg tenker iallefall å ha med en slik overgang, men kanskje det blir tull uansett?

Elektrikker skal montere dette om en uke eller to så om det er noe de bør sjekket etter monteringen så er det altså at det ikke er "likespenning" tilstede? Antar en elektrikker forstår dette?

rene

De vanlige ladeplassene har ikke plass til Teslaen, så dette er uttaket jeg må bruke. Har ikke testet overgang til vanlig 1-fase fra dette uttaket da jeg har slike uttak tilgjengelig rett innenfor en port og kan strekke en skjøteledning derfra i krise. Dog var det planen å bruke dette slik at jeg slipper lade så ofte, da jeg ikke har så mange A tilgjengelig på kursen hjemme i garasjen.

Tidligere ble det hentet ut en fase fra denne pluggen inn til en container som kun hadde noen lysrør og et par schuko-uttak.

Jeg prøvde å måle DC spenning som Batteritralle foreslo mellom alle faser og mellom faser og jord, og mellom faser og nøytral. Alle ga 0.

RaBalder

Hvilken firmware har du?
Hvilken firmware hadde andre bil dere testet med?



Jeg hadde firmware med 84 eller var det 88 på slutten. Da fikk jeg forsåvidt ladet med UMC på vanlig kontakt, men var veldig ustabilt når den stoppet.

Fikk så firmware med 94 på slutten. Og UMC fungerte fjellstøtt.
94 skal tåle en del mer "spennings-tull" på kontaktene.

Kanskje 94 også er mer robust på rød kontakt.

rene

Dette er testet med 5.8 (husker ikke firmware bilen ble levert med), og 5.9 med 1.51.88 og 1.51.94. Samme feil.

Regner med den andre bilen også hadde 1.51.94 siden det ble testet på onsdag.

Quintilian

Sitat fra: rene på fredag 25. april 2014, klokken 15:24
Dette er testet med 5.8 (husker ikke firmware bilen ble levert med), og 5.9 med 1.51.88 og 1.51.94. Samme feil.

Regner med den andre bilen også hadde 1.51.94 siden det ble testet på onsdag.

Min hadde også .94 ja :-) Jeg oppdaterte kvelden i forveien!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA