Type 2 ladestasjoner uten Schuko - hva med eldre elbiler?

Startet av bosse, tir 22. apr 2014, kl. 01:58

« forrige - neste »

bosse

Jeg har blitt spurt om min mening om noen nye ladestasjoner som jobben har tenkt å sette opp for ansatte. Jeg har gitt tips om aktuelle ladestolper som leveres av Salto, Garo og Ensto. Noen av dem kommer med kun type 2-kontakt, og jeg tenker å foreslå at de går for 7,2kW type 2 stolper uten mulighet for Schuko. De få elbilene på jobb som kun kan lade på Schuko kan sikkert lade på noen av de gamle kontaktene inntil videre, men de er såpass få at jeg ikke ser noe poeng i å anbefale en tilrettelegging for dem når det skal settes opp nytt anlegg.

For å hjelpe meg litt i å vurdere hvilke konsekvenser dette vil få, lurer jeg på om dere kan fortelle meg hvilke elbiler som ikke har noen mulighet til å lade fra type 2 i dag? Hva mener dere prinsipielt når det er snakk om å eliminere en risikabel kontakttype, men da på bekostning av eldre elbiler som kanskje ikke har noen annet alternativ?
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

svingen

er kun eldre biler som PSA/Buddy/ Think? som krevere Shuko,dem kan fint bruke den her
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko

så det går nok bra får de det gjelder,bortset fra buddy er det vel ingen som "nye" biler som kommer på veien uten type2 mulighet,er uansett ikke store kostaden dvs 1500 kr får en slik overgang.

står litt om det her og http://www.tu.no/industri/2013/04/08/elbilsjef-gar-imot-laderutbygging-i-oslo

så jeg ville nok kjørt får type2 hele veien og eller har kjøpt inn 1 eller 2 overganger og ha liggende i repsesjonen hvis det skulle komme noe "luringer" som må ha en slik en.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

knnygar

Type 2 er det sikraste alternativet, den koplar ikkje straum på kontakta før det er etablert kommunikasjon med bilen.
Den er også valgt av EU som standard og "alle" med elbil vil nok skaffe seg overgong etter kvart.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elmo

Sitat fra: svingen på tir 22. apr 2014, kl. 07:01
er kun eldre biler som PSA/Buddy/ Think? som krevere Shuko, . . .
så det går nok bra får de det gjelder,bortset fra buddy er det vel ingen som "nye" biler som kommer på veien uten type2 mulighet,er uansett ikke store kostaden dvs 1500 kr får en slik overgang.
Jeg er helt enig i at man bør gå for type2 (til tross for at jeg selv kjører PSA classic),
men det er vel ikke særlig mange Leaf og Trilling eiere som faktisk har type2 kabel ??
Og det er vel bare VW som gir med type2-kabel i standardprisen ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

TB

Sitat fra: Elmo på tir 22. apr 2014, kl. 14:54
Jeg er helt enig i at man bør gå for type2 (til tross for at jeg selv kjører PSA classic),
men det er vel ikke særlig mange Leaf og Trilling eiere som faktisk har type2 kabel ??
Og det er vel bare VW som gir med type2-kabel i standardprisen ??

Er nok ein typisk "høna og egget" spørsmål. Leaf og trilling eigarar har ikkje type 2 kabel pga. det er (enno) svært få stader og bruke ein slik kabel. Så snart behovet er der vil dei skaffe seg slik kabel. Prisen på ein slik kabel er heilt akseptabel.

Viktig at informasjonen om dette faktisk når ut til eigarane, mange bilforhandlere virkar gi uklar informasjon.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

svingen

En annen ting er jo DSB sin anbefaling/krav som sier maksimalt 10a på Schuko,ikke spesielt moro og komme på besøk hos en bedrift og vil lade bilen par timer i møter før man reiser videre,er rimelig stor forskjell på 10a vs 16a eller kanskje 32a som blir snakket om her :)
info om emne her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13675.0.html

En annen ting er jo att det følger med 10a ladekabel hvis det blir flere type2 slik att en elbiler eier kan klare seg med en slik en og ikke kjøper en en 16a lader,vil han/hun og spare penger siden det ofte koster minst 4 tusen får en slik 16a lader og en type 2 koster  1700 kr har jeg set på elbilhjelpen (16a kabel) er litt mindre kjipt og miste en slik en og så slipper man kladden :)

Når det er sagt så finnes det jo stolper som har Schuko kontakt og type 2 kontakt sammen,men jeg ville kjørt på med type 2 7.4kw per uttak så får dem som skal lade her koste på seg en kabel,eventuelt er det jo og mulig og ha noen i resepsjonen hvis man får besøk osv.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

En ekstra Schuko koster "ingenting", og hvis man er bekymret for effekten, så kan man tilby 16 A industristikk, som heller ikke koster noe.

Jeg er bekymret for at man lager alt så komplisert at man ender opp med løsninger som er alt for dyre. Så dyre at folk begynner å ta betalt for treglading, og da må man også finansiere betalingsløsningen.

Og "90%" av elbilister klarer seg helt fint med 10 A lading mens de jobber, og det koster intet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bosse

Dette er snakk om ladestasjoner som ikke vil være tilgjengelige for allmennheten, brukerbetaling er ikke et tema. Det er mer et spørsmål om å delta i å etablere standarden, redusere risiko og samtidig tilgjengeliggjøre et godt ladealternativ for et økende antall ansatte med elbil.

Man kan gå for stolper med type2 og Schuko ja, men her snakker vi altså om å bevisst velge bort Schuko. Vi kommer nok til å beholde et par separate motorvarmer-uttak. Det kommer i hvert fall til å bli min innstilling, så får vi se hva det blir til.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

svingen

det er vel lov og ombesteme seg? ;)
Må si meg enig med RIO her og,husk att det fort koster 10 tusen kr får et type 2 kontakt (mener det var det jeg hørte når jeg sjekket med Garo) en vanlig stikk kontakt koster kanskje 500 kr og montere av montør,og hvis det er snakk om høyere lading som tessla vil ha,er det jo snakk om en Blå 32a enfase like dumt vil jeg tro,koster og sikkert bare 500 kr og montere.

Noe som vet hvor mye slitasje det faktisk er på en vanlig stikk kontakt med elbil? er vel flere plasser det har stått slik i mange år ut vedlkhold?

Men har man ubegrenset med penger så er jo type2 veldig kjekt ;)
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på ons 23. apr 2014, kl. 06:59
det er vel lov og ombesteme seg? ;)
Noe som vet hvor mye slitasje det faktisk er på en vanlig stikk kontakt med elbil? er vel flere plasser det har stått slik i mange år ut vedlkhold?

Jeg lader kun offentlig og ser mye rart, men ja det er mye slitasje og (delvis)svidde kontakter rundtomkring. Har opplevd smeltet kontakt selv en gang med 10A lading. Mange er også flinke til å raskt bytte tvilsomme kontakter når jeg melder fra.

Uansett, man kan bytte mange schuko kontakter for prisen av en mode3/type2 stolpe. Hvis man i tillegg ordner ordentlig oppheng for kladdene så blir slitasjen på schuko mye mindre.

Det er helt klart at en mode3/type2 sak er en mye tryggere løsning, men jeg tror oppetiden kommer til å være dårligere enn en vanlig "dum" kontakt, selv med hyppige bytter.

Rio

Bare for å ha sagt det: Jeg liker heller ikke Schuko, og ville foretrukket 16 A industristikk, slik som brukes i mange andre land i Europa.

I Portugal leveres Nissan Leaf med ladekladder med blå industristikk (koster det samme som Schuko), og jeg tror de fremdeles leverer med 16 A ladekladd.

Min strategi vil være å "teppebombe" landet med billige 16 A industristikk, for man får mer enn nok energi ut av slike på en vanlig arbeidsdag eller natt, til at det dekker det folk trenger av strøm. Man trenger ikke 22 kW når 3,6 kW er nok og MYE billigere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

fredag

Sitat fra: Rio på ons 23. apr 2014, kl. 09:18
Bare for å ha sagt det: Jeg liker heller ikke Schuko, og ville foretrukket 16 A industristikk, slik som brukes i mange andre land i Europa.

I Portugal leveres Nissan Leaf med ladekladder med blå industristikk (koster det samme som Schuko), og jeg tror de fremdeles leverer med 16 A ladekladd.

Min strategi vil være å "teppebombe" landet med billige 16 A industristikk, for man får mer enn nok energi ut av slike på en vanlig arbeidsdag eller natt, til at det dekker det folk trenger av strøm. Man trenger ikke 22 kW når 3,6 kW er nok og MYE billigere.

Noen av oss trenger 22kW. Det fine med type2 er at den har mulighet til effekter opp til 22kW.

Industristikk er biligere, men de løser ikke noe problem. Ingen biler leveres med en ladekladd med blå CEE16 i Norge. Alle må bruke overgang. Overganger og skjøteledninger er noe som bør unngås når det gjelder lading av elbil. De skaper dessuten problemer med lading i regn og snø. De fleste vil måtte bruke overgang til schuko for å kunne lade.

Blå CEE16 industristikk forhindrer ikke lade-cowboyer å forsøke å tyne kontakten til å gi ut 18A på en 16A kurs. Ja, det er Tesla-eiere som gjør dette, i frustrasjon over treg lading...

De eneste industristikk som løser noe problem er blå enfas CEE32 og rød trefas CEE16. Og disse løser kun problemer for Tesla Model S, som er eneste elbil på markedet som leveres med ladekladd som støtter disse to kontaktene uten overgang. Type2-ladekontakter blir mye mer allsidige.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

maxmekker

Etter at vi for noen år siden fikk i stand kurver på 'schuko' stolpene , samt endret litt på hvor kraftig bøy det var på selve innsatsen  , har det vært lite etterbestillinger av schuko kontakter for bytte, men rene schukostolper som ment for ladestolper er det nesten helt slutt på om dagen,selv om man kan sette opp flere doble stolper med schuko kontra 1 t2m3 stolpe.

Kombostolpen vår med t2m3+schuko er fortsatt populær, særlig de som skal et par stolper på camping velger de, men når 10 amp kravet kommer blir det nok mer rene t2m3 stolper .

Vi har også levert noen hybrider, med 232-6 eller 416-6 stikk + schuko, men et lite problem der er at med Tesla adapteren får man ikke låst luken siden den blir såpass stor. 

fredag

Sitat fra: bosse på tir 22. apr 2014, kl. 01:58
Jeg har blitt spurt om min mening om noen nye ladestasjoner som jobben har tenkt å sette opp for ansatte. Jeg har gitt tips om aktuelle ladestolper som leveres av Salto, Garo og Ensto. Noen av dem kommer med kun type 2-kontakt, og jeg tenker å foreslå at de går for 7,2kW type 2 stolper uten mulighet for Schuko. De få elbilene på jobb som kun kan lade på Schuko kan sikkert lade på noen av de gamle kontaktene inntil videre, men de er såpass få at jeg ikke ser noe poeng i å anbefale en tilrettelegging for dem når det skal settes opp nytt anlegg.

For å hjelpe meg litt i å vurdere hvilke konsekvenser dette vil få, lurer jeg på om dere kan fortelle meg hvilke elbiler som ikke har noen mulighet til å lade fra type 2 i dag? Hva mener dere prinsipielt når det er snakk om å eliminere en risikabel kontakttype, men da på bekostning av eldre elbiler som kanskje ikke har noen annet alternativ?

Hvis det er 400V tilgjengelig, så ville jeg anbefalt 3x16A 11kW fremfor 1x32A 7,2kW. Dette vil gjøre at både Renault Zoe og Tesla Model S med enkeltlader kan lade på 11kW fremfor 3,6kW.

Det finnes type2-ladebokser som kan snakke sammen og dele på den totale effekten som er tilgjengelig. Hvis det er 80A hovedsikring som deles på feks tre type2 uttak, så kan de dermed automatisk gi 32A til de to første som ber om det, for deretter å tilby 16A til nestemann. Når lading avsluttes på et av uttakene som brukte 32A, så kan effekten automatisk økes til 32A for det siste ladepunktet som først bare kunne tilby 16A. Denne typen bokser har vanligvis også kWt-tellere som kan føre regnskap over hvor mye strøm hver brukere/ansatt har ladet for.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: fredag på ons 23. apr 2014, kl. 11:26

Noen av oss trenger 22kW. Det fine med type2 er at den har mulighet til effekter opp til 22kW.

Jeg er selvsagt ikke mot 22 kW :D , men poenget mitt er at 90% ab elbileiere lever veldig fint med 16 A (3,6 kW), fordi det mer-enn-dekker energibehovet vårt, og det er MYE lettere å sette opp 3,6 kW CEE-stikk og man kan ha MANGE flere av dem, enn hvis man skal sette opp en 22 kW-stolpe.

Igjen, jeg har selvsagt ikke noe mot 22 kW-stolper, men de fleste vil kun være i bruk mindre enn en halvtime hver gang man parkerer. Og de er såpass mye dyrere at man må betale for å bruke dem, og vips må man OGSÅ betale for selve betalingsløsningen.

Jeg fastholder at for "hverdagslading" så er 3,6 kW mer enn nok (på jobb/på gaten/hjemme), og billig nok til at det kan være gratis (eller betalt med et oblat for hele året).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA