Type 2 ladestasjoner uten Schuko - hva med eldre elbiler?

Startet av bosse, tir 22. apr 2014, kl. 01:58

« forrige - neste »

Icenor

Hva er sannsynligheten for at det om 2-3 år er vanlig for nye elbiler å ha 40kWh kapasitet? Blir ikke 3,6 kW da litt lite? Helst skal man jo kunne klare å lade bilen full på ikke mer enn seks timer syns jeg, i tilfelle man har en kort dag på jobben.
P85
Model 3 - reservert

Griffel

Sitat fra: Icenor på søn 27. apr 2014, kl. 11:08
Hva er sannsynligheten for at det om 2-3 år er vanlig for nye elbiler å ha 40kWh kapasitet? Blir ikke 3,6 kW da litt lite? Helst skal man jo kunne klare å lade bilen full på ikke mer enn seks timer syns jeg, i tilfelle man har en kort dag på jobben.
Behovet for ladefart styres ikke av batteristørrelse, men av kjøremønster. Avstand til jobb endres seg sjelden med størrelsen på batteriet. Normalt vil et større batteri redusere behovet for høy ladefart hjemme og på jobb.

(Noen vil kanskje ta en jobb i større avstand fra der en bor og har en da 10 -20 mil til jobb kan jo bli 3,6 kW snaut om en ikke har et enda større batteri).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Icenor

Enig. Men i det her tilfellet så tenkte jeg at 40kWh elbilene ikke bare ville bli kjørt av de som bruker 20kWh elbiler i dag. Jeg tenkte på folk som pga. avstanden de pendler ikke ville kjøpt en elbil i dag, men kanskje om 2-3 år når de kan få en med 40kWh så blir det aktuelt og da vil det være nødvendig fra dem i verste fall å kunne lade ca. 40kWh på 6-8 timer. Derfor er kanskje 16a bra nok i dag, men 32a blir litt mer fremtidsrettet?

Nå tenker jeg også litt generelt. Det kan godt tenkes at på trådstarters arbidsplass så er alle de ansatte lokale og ingen bor mer enn 80 km unna jobb. Personlig bor jeg 120 km unna jobb, arbeidsdagen er i utgangspunktet bare 6 timer og for øyeblikket kan jeg ikke lade der på mer enn 2,2kW, så jeg må alltid hurtiglade på veien hjem.
P85
Model 3 - reservert

Griffel

Men dersom du hadde hatt et enda større batteri ville du ha slippe å lade på hjemveien.
Så jo større batteri jo mindre behov for hurtiglading hjemme og på jobb. Med f.eks 80kWh ville du ha mer enn nokk tid til lading hjemme og på jobb til å klare deg med 3,6kW.

Så ladebehovet er først og fremst styrt av kjøremønster, ikke av batteristørrelse,(snarere tvert imot).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Icenor på søn 27. apr 2014, kl. 11:08

Hei,

Som Griffel påpeker, så er krav til ladefart (altså, effekt i kW) avhengig av hvor langt du kjører hver dag, og ikke av batteristørrelse (i kWt).

(Dvs. hvis du har mindre batteri så er det faktisk større sjanse for at du trenger mer enn 3,6 kW på dager du kører mye.)

Gjennomsnittskjørelengden for et år er visstnok 12000 km, dvs. ca 33 km hver dag. Selv om man kjører det tre-dobbelte (100 km), så trenger man ca 20 kWt, og det får man ladet i løpet av en arbeidsdag med 3,6 kW.

Det vil si, i løpet av 6 timer får du ladet 3 ganger det du trenger på en gjennomsnittsdag, hvis du bruker 3,6 kW.

Konklusjonen min er: vi trenger MANGE billige 3,6 kW industristikk, for det er LANGT nyttigere enn mange færre (fordi de er dyrere) 22 kW ladepunkter.

(Jada, vi trenger selvsagt 22 kW ladepunkter også, men det er for langturer.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA