Skade på bil i selvvask - rettigheter?

Startet av Mippen, man 21. apr 2014, kl. 17:26

« forrige - neste »

Mippen

En kompis av meg har fått masse småriper i lakken på nylakkert bil etter å ha brukt selvvask og skumbørste. Personlig bruker jeg aldri skumbørste. Vasker også hjemme fordi jeg har muligheten. Spørsmålet er om han har noen rettigheter ovenfor bensinstasjonen? Utstyret skal være i orden og alt det der fra bensinstasjonen sin side.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Å bruke børsten som står der er galskap, hvordan kan de på bensinstasjonene vite hvordan han som sist brukte børsten behandlet den ? Da måtte de hatt egen vakt i selvvasken og det vil vi ikke betale for, vil vi vel?
Man må selv kontrollere om børsten er ren, dette er er jo selvbetjent.. Min mening er altså at han ikke bør ha krav på noe som helst.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Å gå løs på billakken med børste på selvvask er helt bak mål. Å kreve noe av stasjonen for sin egen dumskap blir som å saksøke McDonalds fordi man ble overvektig....
En vinter for noen år siden husker jeg en kar stod og vasket felgene sine med børsten i båsen ved siden av den jeg kjørte inn i. Deretter løftet han børsten opp på døren, vasket dørene og videre opp på panseret. På sin nye A6. Grøss.

Men vi har alle forskjellig syn på hva en bil er. Om man ikke bryr seg blir jo bilen ren og fin i børstemaskin :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Har vel brukt børste en eller to ganger i livet mitt holdt jeg på å si. Jeg brukte de bare nede på bilen og når jeg skulle skylle bilen og så hvor skitten den ble av børsten ble det aldri mer for min del. Mange vasker også direkte med børsten uten å ha brukt avfetting eller såpe først. Alt fester seg til børsten.
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Jeg tok vår vasken på Leaf`n i går.

-Spray på Prickbort på tørr bil, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.
-Spray på Surfex HD utblandet med vann, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.
-Spray på med IronX, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.

Etter dette er bilen helt ren for både asfalt flekker, trafikk film(salt) og metall partikler.
Og det uten å gnikke og gnukke, det skaper bare riper.

En rask vask med svamp og bilshampo, så kan man tørke den tørr med en ren fille.

Så la jeg på hard wax som jeg rubbet godt inn med maskin.

Nå trenger jeg bare skylle den i rent vann med høytrykk i flere uker, til vax`n er borte.

Men så tilbake til topic: ingen rettigheter.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Midgard

Legg skum på surfeksen så får du renset enda bedre, da det blir liggende lenger uten å tørke. Og bruk vaskehanske fremfor svamp så blir det mindre vaskeriper :) Gleder meg til første vask av Elma i morgen ettermiddag.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

offpist

Ja, skulle hatt sånn skum greier men vasker på selv vask stasjon.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Mippen

Han skal kjøre saken videre. Har bestilt time på naf for eksperttips. Tror ikke han kommer noen vei men får se.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

I første innlegg skrev du nylakkert bil. Hvor nylakkert?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Strømbil

Spør du meg fortjener han alle stripene han fikk, og litt til. Om du ikke klarer å skjønne at en stor kost, full av smuss og steiner vil gi skader i lakken, bør du nesten ikke ha lappen.
Å i det heletatt tenke på å anklage stasjonen for noe som helst er for meg helt ...........

Svart Nissan Leaf 2013.

Mippen

Sitat fra: Griffel på ons 23. apr 2014, kl. 08:36

1 uke. Han har lakket opp ene siden på bilen og fronten etter uhell.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Håper inderlig han taper saken, hvis ikke blir stasjonene nødt til å legge ned selvvasken.
De kan ikke drive å betale for lakkering av biler.
Det kan ikke være mye mellom ørene når han går løs på bilen med den kosten som han jo VET at andre har brukt. Tror han at betjeningen er ute og vasker kosten mellom hver kunde ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Griffel

Sitat fra: Mippen på ons 23. apr 2014, kl. 10:17
Sitat fra: Griffel på ons 23. apr 2014, kl. 08:36

1 uke. Han har lakket opp ene siden på bilen og fronten etter uhell.
Han burde nok heller klage til lakkeringsverkstedet som ikke har gitt råd om vask på ikke gjennomherdet lakk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

I motsetning til de fleste andre her, mener jeg at stasjonen har et ansvar for utstyret de leier ut.

Om det er lurt å bruke børsten eller ikke, ev. om man bør rengjøre den ordentlig før bruk er en annen diskusjon -men selvvask er en vare hvor også utstyret er inludert i prisen.

Siden de som driver bensinstasjoner klarer å inspisere toalettet flere ganger om dagen, klarer de nok også å sjekke utstyret de leier ut en gang om dagen?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA